Annons

Mamiya 645 modell Super och 1000s

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Ludvigsson

Aktiv medlem
Har nu bestämt mig (tror jag) för att införskaffa mig en Mamiya 645 Super eller 1000s när det dyker upp ett bra tillfälle.

Kommer använda kameran mest till att fota landskap och natur, oftast på ett stativ.
Jag har kommit fram till att jag klarar mig utan ett utbytbart magasin men det skulle vara ett plus iofs...

Vad jag förstått så är detta den enda stora skillnaden på dessa kameror, eller? Är det annars nåt speciellt jag "tjänar" på med att köpa den senare Super modellen?

Skulle vara intressant att höra vad ägare av dessa modeller har att säga om detta, är det något ni saknar eller är extra nöjd med på respektive modell?

Har letat i recensionsbanken inom detta, utan resultat.

/ Fredrik
 
Senast ändrad:
Fredrik Ludvigsson skrev:
Har nu bestämt mig (tror jag) för att införskaffa mig en Mamiya 645 Super eller 1000s när det dyker upp ett bra tillfälle.

Kommer använda kameran mest till att fota landskap och natur, oftast på ett stativ.
Jag har kommit fram till att jag klarar mig utan ett utbytbart magasin men det skulle vara ett plus iofs...

Vad jag förstått så är detta den enda stora skillnaden på dessa kameror, eller? Är det annars nåt speciellt jag "tjänar" på med att köpa den senare Super modellen?

Skulle vara intressant att höra vad ägare av dessa modeller har att säga om detta, är det något ni saknar eller är extra nöjd med på respektive modell?

Har letat i recensionsbanken inom detta, utan resultat.

/ Fredrik
På Super kan du väl montera motor, en himla stor fördel.
Att ta höjdare med en 1000 är inte kul, det är svårt att hålla kameran på ett vettigt sätt. Men du ska ju mest köra stativ, men ändå.
Och utbytbara magasin är väldigt bra, vore jag du skulle jag nog lägga ned de extrapengarna det kostar.
 
Jag har tidigare haft båda dessa kameror, och jag skulle råda dig att köpa 645 Super modellen, även om 1000s är en bra kamera även den. Brukar ganska ofta finnas till hyfsade priser på beg. marknaderna. Mamiyas optik anser jag vara mycket prisvärd, både optiskt och mekaniskt.

Mvh
Kent O
 
Har en 1000 S och den fungerar bra för mina behov. Den används mest för landskap men ibland även för lite snabbare fotografering. Till landskap så är det enbart kameran och ljusshakt jag använder. Ljuset mäts då för hand.
För mer snabbt fotande så sitter motorn och en AE-sökare på , den är då som en lite större 35 mm spegelreflex.

Jag har aldrig använt mågon Mamaiya Super men väl hållit i en och den är mer plastig än 1000 S. Det är mer metall i min. I000 S känns även mer gedigen, den håller också. Jag har aldrig haft några som helst fel eller problem med kameran

Det man skulle kunna önska sig är då ett utbytbart magasin. Men så nödvändigt är det inte. Men lösa insattser är att föredra att ha extra för då kan man ha förladdat film i dem och bytet går mycket snabbt. Man får ut 15 rutor på en rulle om man inte använder 220 film som ger det dubbla.
 
Jag har använt 1000S och Super professionellt. Jag har slitit ut 3 stycken 1000S - filmräkneverk och frammatningsarmen håller inte. Jag fick montera dit en asselbladsarm och när räkneverket gav upp var det bara att skaffa en ny tills samma sak hände igen.

Även om Super-modellen kanske känns lite plastigare håller den de facto bättre.

De olika mätmetoderna i super verkar bra även om jag aldrig använt mätarna. Körde mest med ljusschakt.

Objektiven är billiga :) och prisskillnaden mellan 1000S och super känns motiverad.
 
Skiftar man magasin ofta kan magasinet bli glappt och ge skakningsoskärpa. Kolla därför gärna glappheten vid ev. köp av begagnad Super. Efter lång tids användning vill räkneverket på 1000S ibland inte nollställa sig vid filmbyte. Löses genom att man nollställer manuellt. Man petar på ett kugghjul i filmkassettutrymmet…
Se även tidigare tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=8396
 
Calle S skrev:
"Att ta höjdare med en 1000 är inte kul, det är svårt att hålla kameran på ett vettigt sätt."

Går det inte att montera ett extra grepp på 1000 modellen?

1000 tack för tipsen, superintressant att höra vad ni tycker.

Det verkar hugget som stucket ändå vilken modell jag väljer. Kanske lutar det mer åt Super, beror på med vilka tillbehör kamerorna säljs...

men jag läste något om att Super ej har självutlösare.
Innebär detta att jag måste ha med en trådutlösare för långa exponeringstider på den kameran?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.