Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv. Vad ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Studio Delajt

Avslutat medlemskap
Hej
Vill ge mig in i macrovärlden och funderar på att köpa ett makroobjektiv.
Frågan är nu, Vad ska man välja?
Ska man satsa på original eller andrapartsobjejtiv?
60mm/105mm/135mm?
Ljusstyrka?
Kom med tips, känner mig helt nybörjare i delta ämne.
Jag har Nikon D200 och D3.

Mvh

Ola

Alla macron är väl bra idag men Sigmas 70mm (har ett ex själv) och Tokinas 100mm är väldigt bra och välbyggda. Tamrons 90mm är välkänt bra men lite plastigare men också billigt. Nikons 105:a med VR är självklart också ett bra val men kostar en del. Personligen hade jag nog valt ett längre än 70mm vilket är i kortaste laget om man vill plåta små insekter bl.a. Tänker du använda det på D:an är nog ett lite längre att rekommendera i alla fall. Ett 2,8 är bra men kanske inte för alla tillfällen då skärpedjupet kan bli extremt kort. Jag använder gluggen till en del porträtt och då är det användbart med stor bländare. Lycka till!

Tack för ditt inlägg
Hittade detta på blocket
Tamron AF SP 180/3,5 Di LD (IF) Macro Nikon

Vad tror du om det?

MVH

Ola

Alla macron är väl bra idag men Sigmas 70mm (har ett ex själv) och Tokinas 100mm är väldigt bra och välbyggda. Tamrons 90mm är välkänt bra men lite plastigare men också billigt. Nikons 105:a med VR är självklart också ett bra val men kostar en del. Personligen hade jag nog valt ett längre än 70mm vilket är i kortaste laget om man vill plåta små insekter bl.a. Tänker du använda det på D:an är nog ett lite längre att rekommendera i alla fall. Ett 2,8 är bra men kanske inte för alla tillfällen då skärpedjupet kan bli extremt kort. Jag använder gluggen till en del porträtt och då är det användbart med stor bländare. Lycka till!

Jag kör Nikons 105a VR på både DX och FX och är mycket nöjd. Vid behov kombinerar jag den med olika telekonvertrar för att få längre brännvidd. Den funkar utmärkt med TC-14E II, TC-17E II, TC-20E III.

/FW

Hej Frode

En fråga. Hur mycket tappar man i bländarsteg när man sätter på en telekonverter?

MVH

Ola

Jag kör Nikons 105a VR på både DX och FX och är mycket nöjd. Vid behov kombinerar jag den med olika telekonvertrar för att få längre brännvidd. Den funkar utmärkt med TC-14E II, TC-17E II, TC-20E III.

/FW

Hej Frode

En fråga. Hur mycket tappar man i bländarsteg när man sätter på en telekonverter?

MVH

Ola

På de tre konvertrarna jag nämner är förlängningen av brännvidden 1,4 1,7 och 2 ggr och bländarstegen är 1 1,5 resp 2

I praktiken spelar det liten roll eftersom man oftast bländar ner i alla fall. Jag använder oftast min D700 till macro och det är inga problem med särskilt mörk sökare eller att AF skulle bli särskilt slö, jag är förvånad över hur bra det funkar både tekniskt och optiskt.

/FW

Jag tror säkert att det är bra. Samma nypris som Nikons 105:a men säkert lite billigare beggat. Stort och tungt blir det men möjligheterna till ett längre avstånd från krypen gör troligtvis fotograferandet enklare. Till nästa säsong lär jag byta upp mig till något liknande...

Tack för ditt inlägg
Hittade detta på blocket
Tamron AF SP 180/3,5 Di LD (IF) Macro Nikon

Vad tror du om det?

MVH

Ola

Hej
Vill ge mig in i macrovärlden och funderar på att köpa ett makroobjektiv.
Frågan är nu, Vad ska man välja?
Ska man satsa på original eller andrapartsobjejtiv?
60mm/105mm/135mm?
Ljusstyrka?
Kom med tips, känner mig helt nybörjare i delta ämne.
Jag har Nikon D200 och D3.

Mvh

Ola

Jag köpte i mars ett 105 mm f:2.8 micro-Nikkor till min D300. Kanonskärpa från full öppning, kanon AF och byggkvaliteten verkar vara på topp. För strax under 7000 kr inklusive Nikon original neutralfilter (på Grey´s of Westminster i London). Finns enligt mig ingen anledning att köpa annat, även om säkerligen Tamron m.fl. kan erbjuda bra alternativ. / mvh FiCa1

Jag köpte ett begagnat nikkor 105 mm VR , det är det skarpaste objektivet jag har kännt på. (dock ska det nämnas att jag inte kännt på så många) Men jag har inte kännt något behov över huvud taget att det ens går att "byta upp sig". Det skulle vara i så fall med en längre brännvidd, men då skulle jag nog behöva ha ett stativ varje gång jag fotograferar. Det är för jobbigt :p

Kolla tidningen Foto's macrotest, tror det är från 2007 men där finns de flesta alternativen med. Finns gratis att hämta på nätet. Sigma är ett bättre val än Tamron överlag enligt de testet.

Har själv ett Tamron 90/2.8 och rent bildkvalitetsmässigt är det ett helt underbart objektiv! Grymt skarpt, höga kontraster, fina färger och underbart mjuk och krämig bokeh!
Dock är det som nämnts tidigare lite plastigt. Sen har det även seg och högljudd autofokus samt saknar stabilisering.
Känner själv ibland att jag verkligen saknar snabbare AF och stabilisering..
Sigma kommer ju med ett nytt 105mm med HSM och stabilisering, frågan är bara när det släpps? Funderar nästan själv lite på att byta upp mig till ett sånt, lite beroende på pris och hur det presterar jämtfört med Tamronet. Det lär ju bli lite billigare än Nikons motsvarighet iaf.

Hej

Tack för länken. Mycket intressant läsning!!
Tjuvläste de andra artiklarna också.
När man tittade på bilderna så var de flesta bilder tagna med objektiv med en kort brännvidd.
Är det en fingervisning att dessa gluggar är mer användbara?

Hur som helst, intressant läsning!

MVH

Ola

Hej Ola jag har skrivit en blogg på en annan webbsida vad ska man tänka på när man funderar på att köpa ett makroobjektiv, här är länken:
http://makrofokus.se/blogg/2011/3/18/infor-ditt-val-av-makroobjektiv.html

Hej Henrik

Har kollat in ett Sigma EX DG APO HSM Macro 150 mm F/2.8 Lens For Nikon, som jag hittade begagnat på EBAY!

Har läst en del tester om detta och det verkar vara en kvalitetslins
Vi får väl se.
Lycka till med ditt inköp

MVH

Ola

Har själv ett Tamron 90/2.8 och rent bildkvalitetsmässigt är det ett helt underbart objektiv! Grymt skarpt, höga kontraster, fina färger och underbart mjuk och krämig bokeh!
Dock är det som nämnts tidigare lite plastigt. Sen har det även seg och högljudd autofokus samt saknar stabilisering.
Känner själv ibland att jag verkligen saknar snabbare AF och stabilisering..
Sigma kommer ju med ett nytt 105mm med HSM och stabilisering, frågan är bara när det släpps? Funderar nästan själv lite på att byta upp mig till ett sånt, lite beroende på pris och hur det presterar jämtfört med Tamronet. Det lär ju bli lite billigare än Nikons motsvarighet iaf.

Hej

Tack för länken. Mycket intressant läsning!!
Tjuvläste de andra artiklarna också.
När man tittade på bilderna så var de flesta bilder tagna med objektiv med en kort brännvidd.
Är det en fingervisning att dessa gluggar är mer användbara?

Hur som helst, intressant läsning!

MVH

Ola

De bilderna som var tagna med korta brännvidd är ofta lite udda objektiv som sitter på makrobälg. På det sättet kan man få höga förstoringsgrader. Man måste komma närmare motivet också och det är inte alltid så enkelt. Sådan makrofotografering (bälg+kort brännvidd) är inget för nybörjare, det kräver en hel del erfarenhet, men man kan få speciella bilder som är omöjligt att få med vanliga, standard makroobjektiv.

Hej Henrik

Har kollat in ett Sigma EX DG APO HSM Macro 150 mm F/2.8 Lens For Nikon, som jag hittade begagnat på EBAY!

Har läst en del tester om detta och det verkar vara en kvalitetslins
Vi får väl se.
Lycka till med ditt inköp

MVH

Ola

Det ska vara ett riktigt bra objektiv också ja, men det där är versionen utan stabilisering eller? Det skulle jag verkligen inte rekommendera på så hög brännvidd, speciellt inte om du ska köra handhållet. Redan på 90mm som jag har på mitt Tamron märker jag ofta att stabilisering verkligen skulle vara en stor fördel när jag fotar på frihand.

ANNONS