Annons

Makroobjektiv som vanligt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Axel_Demker

Avslutat medlemskap
Kan man använda ett makroobjektiv som ett vanligt objektiv? Alltså att även fotografera saker som är på några meters avtånd och inte bara nära kameran (detaljfotografering)? Jag funderar på att köpa Pentax 100 mm, 3,5 men vill då veta om det går att använda det som ett vanligt 100 mm-objektiv?


Mvh
Axel Demker
 
Moderna macroobjketiv har flytande linser (linserna rör sig inbördes vid fokusering) vilket gör att de presterar bra både på långt håll och för macro. Flera tester visar att macroobjektiven faktisk ofta är bättre än vanliga objektiv på normala/långa avstånd. Detta främst beroende på att de är ljussvagare.
 
Köp Cosina/soligor 100/3.5 i stället. Exakt samma objektiv till lägre pris. Det är ett bra objektiv, dock inte i klass med Sigma/Tamron/Tokina eller Pentax 100/2.8.
 
Jaja...

Det var en vanlig Svenssonaffär. Jag hade säkert fått ett korrekt svar om jag gått till nån proffsigare butik.
 
Sådana kunskaper tycker jag borde finnas även i en som du kallar det "Svenssonafär" inga avancerade kunskaper direkt.
 
Hmm...

Det har ju inbland sådana som bara är där tillfälligt. Ofta kan den person som äger butiken lite mer, men det är ju inte alltid man pratar med henne/honom.
 
Vivitar har ett makro-objektiv i den här brännviddsklassen som ska vara både lysande optiskt och ganska billig (ovanlig kombination, allt annat från Vivitar är bara skräp). Tamrons 90mm f/2,8 (AF) och f/2,5 (MF) är lika skarpa som Pentax, Canons och Nikons motsvarande gluggar. Lite lägre byggkvalitet eventuellt. Jag har en Tamron 90mm f/2,5 och är helnöjd, på alla avstånd.

/Pontus
 
Jag skall överväga andra märken, men jag håller mig gärna till samma märke på objektiv som kamerahus. Dessutom är Pentaxobjektivet billigt.
 
Vill bara tillägga att det inte är så enkelt som att alla makroobjektiv fungerar bra på håll. Vad gäller Nikon så är 60 mm-makrot inte bra på långa avstånd. Däremot är t ex 55/3.5 och 85/2.8 PC det.
 
objernulf skrev:
Köp Cosina/soligor 100/3.5 i stället. Exakt samma objektiv till lägre pris.

Märkligt... Pentax 100/3,5 får 3,7 av Photodo, medan Cosina 100/3,5 får 2,8. Vivitar 100mm f/3,5 får 4,0 och är billigast av de tre. Sigma 105/2,8 får 4,1. Tamron 90/2,8 får 4,3.

Nikons 105/2,8 får 3,9 som jämförelse och betraktas som mycket skarpt. Canons motsvarighet är tyvärr inte testad.

/Pontus
 
Jag pläderar stark för Tamorn 90/2.8 om ekonomi finns. Ett knivskarpt portätt och macro objektiv i ett. Jag använder det som ett "normalobjektiv" i den meningen att det är det som sitter på som "default"
 
Pongu skrev:
Märkligt... Pentax 100/3,5 får 3,7 av Photodo, medan Cosina 100/3,5 får 2,8. Vivitar 100mm f/3,5 får 4,0 och är billigast av de tre. Sigma 105/2,8 får 4,1. Tamron 90/2,8 får 4,3.

Nikons 105/2,8 får 3,9 som jämförelse och betraktas som mycket skarpt. Canons motsvarighet är tyvärr inte testad.

/Pontus
Det stämmer inte riktigt. Vivitar 100/3.5 får betyg 3,2 av Photodo. Det är deras äldre 105/2.5 macro som får 4,0. Observera dock att Photodos betyg endast avser MTF-värden på bländare 4 och 8 på oändligt avstånd.
Alla dessa 100/3.5 är tillverkade av Cosina. Spridningen i betyg beror troligen på produktionsvariationer. Det är ju ett objektiv bestående mest av plast (förutom linserna och bajonetten) varför det säkert kan hända att vissa objektiv är något sämre monterade. Speciellt AF-varianterna som kräver visst glapp.
 
objernulf skrev:
Det stämmer inte riktigt. Vivitar 100/3.5 får betyg 3,2 av Photodo. Det är deras äldre 105/2.5 macro som får 4,0.

Ah! Tack för korrektionen! Ändå bra för ett objektiv som är billigare än Cosina. Rekommenderar fortfarande Tamron.

/Pontus
 
121an skrev:
hur är det med Canon EF 50/2,5 Macro har valt 50mm pga min canon 10D som jag nu använder mest

Det ger "bara" 1:2 om man inte köper till den speciella tuben som finns (EF Life-Size Converter).

Det du får är ett något kortare arbetsavstånd. Dessutom blir det ganska dyr lösning om du vill ha tillgång till 1:1.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.