Annons

Makroköp till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

luisito74

Aktiv medlem
Hej, vill skaffa ett bra makroobjektiv till Nikon .... som också kan fungera till porträtt, funderar mellan Nikon 60mm och Tamron 90mm, men behöver hjälp, ngn som har erfarenhet av dem, eller en av dem! eller kanske en annan alternativ, hoppas får hjälp av er!

tack. Luis.
 
Tja, du kan ju ta en titt på gammla Micro-Nikkor 55mm som är väldigt prisvärda och funkar som ett vanligt 50mm men med möjligheten till macro.

BEroende på om du kör fullframe eller DX frame så får du ju lite olika utsnitt från bild cirklen, men om du kör fullframe och vanlig 135 film så kan det vara värt att se på macrogluggar runt 100-150mm om du även ska använda dem till porträtt.

eller så kan du skaffa en macrobälg och använda vilket objektiv du nu känner för som macro objektiv. och isf skulle jag nog ta en titt på en Nikkor 85/1.8 AF för proträtt och en normal 50mm till macrot.

Det hela beror lite på vad du har och vad du vill göra...
 
Personligen anser jag at det bästa "kompromissobjektivet" till en DX-kamera är ett 60mm MicroNikkor. Beroende på kameramodell finns det (AF) 60mm f/2.8, 60mm f/2.8D och 60mm f/28G att välja på, det sista med egen fokusmotor för de nyaste/enklaste kamerorna.

Det är sannolikt och enligt omdömen heller inga större fel på alternativen från Sigma, Tokina och Tamron, men att de objektiven skulle vara bättre har jag svårt att tro. 60 mm blir en utmärkt brännvidd för porträtt - 90 och 105 blir lätt "för långa" till detta.

Till en FX-kamera kan jag utan vidare tänka mig att välja ett 90-105mm för kombinerat porträtt och macro.
 
M-n 55

Jag tror du har mycket svårt att hitta en mer välkorrigerad, mångsidig och långlivad optik än micro-nikkor 55/3,5. Denna optik är förutom att vara byggd som en normal med micro en strålande optik för allt där du kräver extremt lite distorsion då denna glugg byggdes för att även kunna användas vid reproplåtning.
Se till att få tag i ett kitt med 27,5mm mellanring till (M, M2, PK-3, PK-13).

Visst blir det smidigare med en AF-glugg men det blir inte bättre.

Vad gäller porträtt så är 105/2,5 fortfarande ohotad på förstaplatsen om man tar in priset i bilden. *Den blir även en fenomenal mackroglugg med pn-11 mellanringen.

Någon av dessa beroende på vilken del du vill lägga mest prio på. Eller båda då du nog kan få båda två för under 2000 med lite tur.
 
tack för hjälpen, glömde säga att jag fotar nu med ed Nikon D300s, undrar om ngn kan kommentera ngt angående AF på några macrogluggar, t e Tamronen 90mm som har fått kritik för att den är både seg och högljud, det är ingen fara till macrobilder då man fokuserar manuellt men ska man göra lite porträtt så kanske vill man ha en snabbare glugg.

tack igen!!!

MVH Luis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.