Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Makroförslag
- Trådstartare jensnilen
- Start datum
RG
Avslutat medlemskap
1.Kan ni rekomendera ngt bra makro till eos 40D? Gärna i L-klassen....
2.Vad jag förstått är det bättre ju längre brännvidd makroobjektivet har?
3.Bör man satsa på ett med IS?
4. Fast eller zoom?
1. finns bara ett L makro 180/3,5
2. Om du du vill jaga insekter så är det bättre och så slipper man annars att köra in frontlinsen så den skymmer ljuset.
3. Finns inga med IS
4. SATSA PÅ ETT FAST!!!!!
2.Vad jag förstått är det bättre ju längre brännvidd makroobjektivet har?
3.Bör man satsa på ett med IS?
4. Fast eller zoom?
1. finns bara ett L makro 180/3,5
2. Om du du vill jaga insekter så är det bättre och så slipper man annars att köra in frontlinsen så den skymmer ljuset.
3. Finns inga med IS
4. SATSA PÅ ETT FAST!!!!!
apersson850
Aktiv medlem
Det finns inga makro med zoom heller. Inte om man definierar makro som avbildningsskala 1:1, eller åtminstone 1:2.
Vill man ta närbilder på något större föremål, där man alltså inte är nere på dimensioner alla flugskitar (nåja, hela flugan, då), är det inget som säger att man måste ha längre brännvidd. Det är mest till besvär då.
Jag har den andra änden, alltså EF-S 60 mm f/2,8 macro USM. Fungerar alldeles utmärkt till sånt jag fotograferar, dvs. mindre produkter, som sitter still, porträtt (den brännvidden är utmärkt till det, speciellt på en 40D eller liknande) och annat, där ljusstyrkan kommer till sin rätt.
Till insekter använder jag flugsmällaren istället.
Vill man ta närbilder på något större föremål, där man alltså inte är nere på dimensioner alla flugskitar (nåja, hela flugan, då), är det inget som säger att man måste ha längre brännvidd. Det är mest till besvär då.
Jag har den andra änden, alltså EF-S 60 mm f/2,8 macro USM. Fungerar alldeles utmärkt till sånt jag fotograferar, dvs. mindre produkter, som sitter still, porträtt (den brännvidden är utmärkt till det, speciellt på en 40D eller liknande) och annat, där ljusstyrkan kommer till sin rätt.
Till insekter använder jag flugsmällaren istället.
sagan
Avslutat medlemskap
Sigma har flera i L-klassen vad gäller skärpa åtminstone, 70mm, 150mm och 180mm.Hej en fråga till ang Makroobjektiv...
1.Kan ni rekomendera ngt bra makro till eos 40D? Gärna i L-klassen....
Personligen gillar jag 150/2.8, den känns lagom i vikt, brännvidd och ljusstyrka tycker jag, hur skarp som helst:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=150_28_canon
Nja, längre brännvidd innebär ju oxå tyngre grejer, ett mellanting är nog lämpligast, som 150mm.2.Vad jag förstått är det bättre ju längre brännvidd makroobjektivet har?
firstchoice
Medlem
har ett "Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM"
är mycket nöjd med det.
fast ibland känns det som 100mm är lite mycket
är mycket nöjd med det.
fast ibland känns det som 100mm är lite mycket