Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn_

Aktiv medlem
Hej,

Har följt en tråd i pentaxforumet, men har nu sprungit på lite frågor som är mer specifika för sony/KM. Fanns ingen allmänn makrotråd här så det tänkte jag att vi kunde ha.
Jag har experimenterat en hel del med makro och särskilt tekniker för att få större avbildning än 1:1. Eftersom jag aldrig testat att montera ett objektiv bakvänt direkt på kameran så tänkte jag att det skulle vara kul. Jag beställde en reverseringsring, men får det inte att fungera. Kameran gnäller på att jag inte har något objektiv monterat. Har testat att köra i manuellt läge, men det hjälpte inte. Någon som fått det att fungera på någon sonykamera?
Jag har en A700, men jag tror inte det spelar så stor roll.

Mvh
Björn

Du har naturligtvis läst bruksen?

Det finns en inställning i menyn "Tillåt exponering utan objektiv"
Ändra den så funkar det.

Kugghjulet, flik 2.
(manualen sid 106)

och vad hände sen?

Varför startade jag en makrotråd när jag inte skriver i den?

Tja, jag har testat en hel del och kom fram till att det skulle vara lättare att presentera det i sin helthet på en hemsida. Nu har jag då barn, så det har tagit ett tag innan jag blivit klar :)

Kolla gärna här:

http://www.deslyxi.se/supermakro.html

Kommentarer och rättningar tas tacksamt emot. (Jag tål kritik alltså..)

Mvh
Björn

Oj vilken respons !

;-)

Ärligt talat, var det något att ha eller är det helt meningslöst? Ni brukar ju inte vara sena på att såga så kom igen nu!

:)

//Björn

Oj vilken respons !

;-)

Ärligt talat, var det något att ha eller är det helt meningslöst? Ni brukar ju inte vara sena på att såga så kom igen nu!

:)

//Björn

Hej !

Bra gjort, någon sorts "burkdiffusor" ska jag prova med.

----

Tråden är ju bred, och hade nog passat
bättre under något annat forum, kanske fototeknik,
uppenbart vekar Sonyfotografrerna inte vara riktigt
på hugget här.

---

Canon 40D, zuiko 50 3,5 macro, lös handhållen manuell blixt.

Bilagor

• IMG_1347_spindel_sm_600.jpg
    IMG_1347_spindel_sm_600.jpg
    9 KB · Visningar: 162
Jo, de e klart. Det funkar ju på mer än sonykameror så den kanske kan ligga någon annanstans. Snygg bild förresten.
Jag skall komplettera med lite bättre bilder på utrustningen också, så man ser lite bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar