Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinErica

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Nikon D80 med ett AF-S NIKKOR 18-70mm 1:3,5-4,5G ED som jag fick med när jag köpte den.
Nu har jag dock börjat fundera på ett macro då jag gärna fotar blommor, vattendroppar m.m.

Har kollat lite på Cyberphoto men känner att jag inte har tillräckligt med kött på benen och behöver lite tips och hjälp.
Priset skall inte vara högre än 5000:- så då finns det några olika varianter att välja på.

Någon som kan rekommendera något objektiv under 5000:-?
Något annat jag bör tänka på?

/Elin
 
Jag kan rekommendera tamron 90 / 2.8 varmt!
Något långsam AF men extremt skarpt samt kort skärpedjup och bra färgåtergivning.
Jag har aldrig varit besviken på det objektivet själv och många andra tycker likadant :)
 
Det här brukar diskuteras då och då. Ovanligt nog är alla makrogluggar rätt bra! Du kan välja efter andra kriterier, favoritmärke och brännvidd. Själv har jag en Tokina 100/2.8 som är utmärkt, men det gäller som sagt de flesta.

Per.
 
Det här brukar diskuteras då och då. Ovanligt nog är alla makrogluggar rätt bra! Du kan välja efter andra kriterier, favoritmärke och brännvidd. Själv har jag en Tokina 100/2.8 som är utmärkt, men det gäller som sagt de flesta.

Per.

Jag har egentligen inga favoritmärken i och med att jag är såpass ny.
Det enda jag har är ju mitt NIKKOR-objektiv som jag fick med när jag köpte kameran..
Ska kolla upp Tokina också, tack!
 
Jag använder mig av ett Sigma 70mm F2.8 EX DG MACRO
och har haft det till en D80 och nu till D90 funkar mycket bra

/M

Trådskaparen har ett 18-70 redan, och jag skulle, om jag var hon, nog gå upp ett snäpp i brännvidd, så att fotoväskan fylls på med en brännvidd hon inte redan har, dvs 90mm eller mer.

I prisklassen under 5000:- finns:

Tamron 90/2.8
Tokina 100/2.8
Sigma 105/2.8

Alla dessa tre objektiv är bra, såvitt jag förstår av kommentarer och mätningar. Själv har jag, som sagt, Tokina.

Möjligen kan Nikkor 85/3.5 med VR klämmas in i budget med litet letning, också, och det skulle ju ge tillgång till skakreducering, vilket kan vara en bra finess. Å andra sidan får man ett steg lägre ljusstyrka.

Förmodligen skulle alla fyra objektiv göra köparen nöjd.

Per.
 
Med uppenbar risk att skämma ut mig ska jag nu väcka denna tråd från de döda och infoga min fråga. Jag är på jakt efter ett macro-objektiv eftersom jag gillar att fota det (gjorde det mycket med min kompaktkamera) och vill utforska det mer.

Har just nu:
Nikon D80
Nikkor 50/1,4D
Tamron 28-75/2,8 macro

Jag skulle vilja ha ett objektiv med bra macrofunktion (för visst är det skillnad på macro och macro?) som gärna gärna är ett kombinerat tele-zoom. Är absolut inte gjord av pengar, så nikons 70-200 försvinner tyvärr. Har kikat på
SIGMA 70-200 f:2,8 EX APO MACRO HSM
Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro
Diverse 70-300 4-5,6

Det jag undrar är:
Är macrofunktionen i dessa objektiv fusk-macro och därmed dålig?
Bortsett från ljusstyrkan (och skärpedjupet), är skillnaderna på 70-200 och 70-300 stor?
När jag ändå är igång; ett bra stativ för macrofoto?

Detta blev långt, hoppas någon kan hjälpa.
 
Jag använder mig av ett Sigma 70mm som jag tycker funkar mycket bra
kostar några koronor men funkar väldigt bra

Har provat ett Sigma 70-300mm med makro och det var väl där jag började få intresse för det då man ser hur nära man kommer med ett sådant men med Sigma 70mm så blev det roligare och du kan ha det till så mycket mer än bara makro.

Följ länken så hittar du Objektivet med lite info + massor av bilder som är taget med detta..

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13372

/M
 
Ett "riktigt" makro-objektiv brukar man kalla de som kan återge ett objekt i skala 1:1 på sensorn (eller filmplanet). I den meningen är sällan (aldrig?) de telezoomar som har makrofunktion några "riktiga" makroobjektiv. Å andra sidan kanske 3:1 duger, snarare än de 1:1 som makro-objektiven ger. Det kan bara du bedöma, givetvis.

Per.
 
Väldigt vad jag upprepar mig i denna tråd.. jag ska försöka bättra mig på den punkten : )

Sorry.

/M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.