Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver jag ett tele 70-200??

Produkter
(logga in för att koppla)
Även Tamrons äldre 70-200 med skruvfokus är riktigt bra optiskt, så behöver du inte snabb AF kan den vara ett alternativ.

Prisvärt!

... hur stor nytta har jag av ett 70-200 eller 80-200?
...
Jag fotar lite allt möjligt som stadsbilder, porträtt, makro som blommor, mossa etc... Min son när han friidrottstävlar, miljöer och natur som när jag gå i skogen. Fotar dock inte jättemycket fåglar och landskap.
...
Ni som har telezoom vad fotar ni? När använder ni det som mest?
..
Kamera: Nikon D7000

/Ellinor

Hej Ellinor
Jag tror vi har till stor del liknande fotoprofil även om jag kanske fotar lite mer åt djur/naturhållet också. Jag har fotat mycket ungdomsfotboll genom åren och gillar "aktiva" porträttbilder. Jag är rätt teknikintresserad och gillar när det blir skarpa bilder. Efter att jag skaffade mitt Nikon 70-200/2.8 så är det helt klart min favoritglugg och det matchar min D7100 klockrent.

Länkar till en bild tagen en påsk för ganska precis två år sedan när jag precis skaffat objektivet. Det är så skarpt så att man t o m kan se Moire-mönster i D7100-bilden (som ju saknar AA-filter eftersom sensorn är så högupplöst så det egentligen inte skall behövas ett filter för att undvika Moire). Man ser mönstret på axeln och under jackans sydda märke (klicka för att förstora).

https://www.flickr.com/photos/94566493@N06/8608557347/in/photostream/lightbox/

Om man behöver objektivet? Kanske inte, men det är helt klart det mest prisvärda objektivet jag har (trots att jag köpte det nytt).

/Roger

Tack för alla bra synpunkter!

Jag har själv funderat i samma banor som er.
Har fotat ett tag och kommit fram till att jag vill ha ljusstarka objektiv eftersom jag ofta fotar på fri hand och inte har med stativet.

Kommer att sälja iväg några av de jag har ifall jag köper ett 80-200 exempelvis.

Att köpa nåt billigt för att pröva brännvidden känns inte aktuellt, men jag har även funderat på att göra det.

Tyngden är ju ett litet problem därför köper jag inte något 300 med fast brännvidd, å andra sidan blir dom lite dyra med... Tyvärr... Hade gärna haft fler med fast brännvidd men det blir ju lite att byta fram och tillbaka.

Hej.
Lite tankar om mina 70-200mm våndor; Jag köpte efter mycket velande ett Nikon 70-200mm VrI. Ett fantastiskt objektiv som levererar underbara bilder. Använde objektivet flitigt till en början men det blev allt som ofta lämnat hemma, det blev helt enkelt för tungt och otympligt helt enkelt. Provade att köpa en bra sela att bära objektivet i, vilket gjorde det bättre men allt som ofta tog jag andra objektiv med mig.
Till saken hör att jag har två småbarn ( 2.5år och 6mån) så det finns mycket annat att släpa på...

Beslutade mig nyligen för att sälja objektivet och har nyss köpt ett Nikon 70-200 F4. Visst det är ljussvagare men det väger hälften, fokuserar jättesnabbt, är superskarpt och har en makalös bra VR.
Jag är hittills jättenöjd och har inte saknat 2.8 ljusstyrkan. Men som sagt, om du ska fota i mörka idrottshallar så är kanske f2.8 nödvändig.

Hoppas mina erfarenheter kan vara till någon hjälp.
Glad Påsk!

Är det den med skjutzoom eller vridzoom?
Vill du kanske sälja den?
Jag sålde min skjutzoom förra året, 1200 spänn+ frakt
Jag ägde den nog i 25 år. Den funkar till 10- åring som spelar fotboll. Sen hänger inte riktigt af med. Nikons vrii är inga problem.
Jag gissar att hastigheten är högre på en längdhoppare än fotbollsspelare. Men givetvis inte lika ryckig.

Jag tror att du skulle få större användning för ett Tokina 50-135/2.8
Utsökt objektiv som passar bättre till allmänfoto i stan och i naturen. Litet och smidigt, skarpt så det räcker.

Köpte själv ett begagnat Nikon 70-200/2.8 VR1 förra veckan, gav 9k för det, mint condition, och med uv filter. Är väldigt nöjd, kul när man importerar bilderna i datorn och får wow känsla av skärpan och bokeh... :) Tittade oxå på tamrons nya 70-200 och nikons f/4, men Nikons 2.8 ger ju helt andra möjligheter i dåligt ljus, och även väldigt bra prestanda med en 1.7x teleconverter, får ju 340mm f/4.8 vilket fungerar utmärkt till att fota fågel med, iallafall på crop (d7100).

Jag stör mig inte alls av vikten, jag gillar det snarare, är gött med lite tyngd, har även ett batterigrepp på för att öka tyngden (och balansen). Vill man ha något smidigt alternativ tycker jag det är bättre att komplimentera med en en kompaktkamera, tex sony RX100 som alltid ligger i jackfickan:)

Jag sålde min skjutzoom förra året, 1200 spänn+ frakt
Jag ägde den nog i 25 år. Den funkar till 10- åring som spelar fotboll. Sen hänger inte riktigt af med. Nikons vrii är inga problem.
Jag gissar att hastigheten är högre på en längdhoppare än fotbollsspelare. Men givetvis inte lika ryckig.

Fungerar bra till flygande fågel i varje fall :) förutom att det är för kort.

Förvånad att ingen tar upp Canon 135/2,0. Zoom sköter du visserligen med fötterna, men du får ett steg snabbare optik och bland den bästa optiska kvalitén som går att köpa för pengar - för mindre pengar än t.ex. Canons 70-200/2,8.

Då kanske Nikon 135mm f/2 DC passar bättre på en Nikon-kamera. Den har visserligen några år på nacken, men jag tror att ett nytt Nikon 135 mm f/1,8 inte är så långt borta.

Jag var själv i tankarna att skaffa ett 70-200, antingen ett f/2.8 eller f/4, för att fota mestadels mina barn etc.

Men jag kom på andra tankar, tänkte mest på det tänkta användningsområdet och om jag överhuvudtaget skulle bära med mig den. Jag har tidigare haft Nikon´s 14-24/2.8 och 24-70/2.8 till D700 och DET är vikt om något.

Jag använde mina egna bilder som material för att komma fram till vad jag skulle satsa på, hade mestadels 24-70 på kameran och brännvidden mer mot tele hållet, 60-70mm.
Och på den vägen är det, jag skaffade ett 85mm f/1.4G och det är absolut inget jag ångrar.

Sen om man inte vill skaffa Nikon´s variant så finns det andra 85:eek:r som är bra de också.

Bara lite om mina tankar om 70-200, vilket är ett allround objektiv men ändå lite för tungt att bara ha i väskan utifall att...

... jag skaffade ett 85mm f/1.4G och det är absolut inget jag ångrar.

Bara lite om mina tankar om 70-200, vilket är ett allround objektiv men ändå lite för tungt att bara ha i väskan utifall att...

70-200/4 är visserligen mycket större än 85/1,4 men väger inte ens 30 procent (190 g) mer.

Hej!

Personligen föredrar jag 70-200/4 framför 70-200/2,8 eftersom jag faktiskt orkar ha med mig det förra någorlunda ofta.

Jag fortsätter från Martins kommentar:

Jag valde Nikons 70-200/4 av den anledningen att den är lättare och att jag alltid fotar utomhus med den. Ett av de motiv jag använder den till är när jag flugfiskar och vill fota mina kompisar som står ute i älven. En zoom med den brännvidden är perfekt, för man får med det man vill ha med utan att gå ut och kanske plumsa med hela fotoutrustningen. Det är i allmänhet ljust när man är i de områden då solen aldrig går ned och den är snabb och har riktigt bra skärpa. Tidigare hade jag en 70-300 men över 200mm blir skärpan genast sämre och jag har inte saknat de sista 100mm.
Vill jag ha ljuskänsligt och ta porträtt använder jag mig av 50/1,4 som är ett ypperligt komplement.

Ljuskänsliga objektiv har du redan, fundera på vad du ska ha 200mm till, var du kommer att använda den. Knappast inomhus, eller hur, för det ändamålet har du redan gluggar som fungerar utmärkt.

//Sven

Min 70-200/2,8 är min mest använda lins, perfekt för mina matporträtt, köp Sigmas ellr Tamrons så kommer du ner i pris utan att göra avsteg från bildkvalitet

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto