Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro-objektiv till Nikon D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

EmPem

Medlem
Hej hej!
Jag täntke köpa mig ett makro-objektiv till min Nikon D80,
min fråga är förstås då: Vilket objektiv är bäst? Just nu är inte priset den största fråga, utan det ordnar sig på nått sätt.

Hej hej!
min fråga är förstås då: Vilket objektiv är bäst? Just nu är inte priset den största fråga, utan det ordnar sig på nått sätt.

Välkommen till Fotosidan Emma!

Om du använder sökfunktionen (Forum > sök inlägg) kommer du upptäcka att du har tur - din fråga är en av de flitgast diskuterade av alla, och det finns precis hur mycket som helst att läsa!

Per

Steg ett brukar vara att betämma vilken brännvidd man är ute efter. Det finns lämpliga makroobjektiv från 60mm till 180mm.

Håller med de andra sök först ;) sen kim säger så finns det en uppsjö av macron de som rekomenderas är Nikons 60 och 105 2,8 lite dyrare än pirat objektiven men är ju nikon. Sen på pirat sidan har du Tamrons 90 2,8 och Sigmas 150 2,8 som är i samma klass fast till ett mindre pris :)

Du frågade om vilket som är bäst, och vad jag förstått så använder dom bästa Nikon proffsen Nikon AF 200/4,0 D Micro.
Du bör först tala om vad du primärt skall använda det till.

/kent

Det bästa är Micro-Nikkor 200mm f/4, men det är knappast billigast. Kolla på Sigmas 90mm eller Nikons 60mm om du vill ha makro för en lite mindre peng... eller sök i forumet, som föreslogs ovan.

Tja, vad man tycker är "bäst" varierar säkert med ens personliga önskemål, men vill man ha ett objektiv som kostar en fjärdedel av Nikons 200/4, har snabbare och tystare AF, är skarpare samt är 300g lättare och 6 cm kortare kan man satsa på Sigma 150/2,8 i stället.

Men det har 5 cm kortare närgräns, och kanske viktigast av allt - det står inte Nikon på det..

Per

Tack för era svar :)
Jag har ingen aning om vad jag vill använda det till, har i stort sett ingen erfarenhet av fotografering mer än att det är kul :)

Hej hej!

Jag fotar med en D80 och har Tamrons 90mm.
Är supernöjd, ett riktigt bra objektiv för dom pengarna, det har även fått toppbetyg i alla tester. Funkar väldigt bra ihop med min D80.
Har en bild här på fotosidan jag tagit med det, det är på min katt.
Tamron 90mm är mitt förslag.

Mvh
Helena

Tidningen Foto hade ett stort test på makro objektiv för en tid sedan, och i det testet vann Tokina AT-X M100/2,8 Macro.

/kent

Tack för era svar :)
Jag har ingen aning om vad jag vill använda det till, har i stort sett ingen erfarenhet av fotografering mer än att det är kul :)

Hej Emma, du skriver att du inte vet vad du kommer att fotografera med makroobjektivet. Så kan det lätt hända att du köper något och senare upptäcker du att det är fel brännvid. Jag skulle rekomendera dig att köpa makrolins Raynox DCR 250. Den fungerar perfekt för makrofotografering med de flesta kortare objektiv (upp till ca 135mm) och t.o.m. med korta kitzoomar (16-85, 35-70 etc.) Makrolinsen kostar ca 500;- på t.e.x. Scandinavianphoto. Makrobilder med den blir av "mycket hög" kvalité. Du kan kolla några bilder här på FS. Senare när du hittar ditt område för makrofoto som fjärillar, blommor eller annat så kan du köpa ett riktigt makroobjektiv som verkligen passar dina behov. Det mina råd.
Lycka till och välkommen i gänget
//Stanislav

Tja, vad man tycker är "bäst" varierar säkert med ens personliga önskemål, men vill man ha ett objektiv som kostar en fjärdedel av Nikons 200/4, har snabbare och tystare AF, är skarpare samt är 300g lättare och 6 cm kortare kan man satsa på Sigma 150/2,8 i stället.

Men det har 5 cm kortare närgräns, och kanske viktigast av allt - det står inte Nikon på det..

Per

Jag har en sigma 150/2,8 till min d200 och är super nöjd. Tamrons 90/2,8 ska ju också vara bra men för nära min 85mm glugg i brännvidd.
Använder sigman både till makro och som ljusstarkt tele på konserter.

//Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar