Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macroblixt till 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

sunderlux

Aktiv medlem
Stämmer det att man måste ha macro flash controller för att kunna använda macroblixtarna 1200 och 2400?
Isåfall skulle ju den enklaste macroblixten gåpå 6200kr hos Scandinavian Photo. Lite saftigt.

Finns det inget annat alternativ? Jag har sett att det finns en äldre variant, den hette också något med 1200. Skulle en sån fungera?

Kan bara svar på din första fråga och tyvärr stämmer det att du måste ha en macro flash controller för att avända någon av de två Minolta macro blixtarna.

/Peter

Men om all elektronik sitter i controllern, hur kan då ringblixten kosta lika mycket? Knappast samma tillverkningskostnad.

Soligor RL-50 är alltså inget man kopplar till kameran utan en lampa som lyser hela tiden?

Soligors såg ju trevlig ut. Frågan är om den ger till räckligt korta slutartider? Någon som har använt ringbelysning och har något att säga om det?

sunderlux skrev:
Men om all elektronik sitter i controllern, hur kan då ringblixten kosta lika mycket? Knappast samma tillverkningskostnad.
En blixt av den här typen tillverkas inte i så stora serier så därför blir utvecklingskostnaden en större del av priset än det är på en vanlig blixt. Controllern verkar ha mycket gemensamt med en vanlig blixt, den ser ju ut som en helt vanlig blixt men med uttag för 1200-blixten och 2400-blixten där blixtlampan skulle ha suttit. 1200-blixten och 2400-blixten består däremot av specialdelar och blir därför proportionellt dyrare än vad den rena tillverkningskostnaden skulle indikera.

sunderlux skrev:
Soligor RL-50 är alltså inget man kopplar till kameran utan en lampa som lyser hela tiden?
Ja, det är ett litet runt lysör som drivs av batterier och lite elektronik. Jag hittade den när jag letade efter Minoltas ringblixt, så jag vet inte hur bra den fungerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar