Annons

Macro till nikon, vilket ?

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Skulle gärna vilja få hjälp med och välja ett macro objektiv till min nikon d80..

Är intresserad av att börja fota insekter m.m. Så gärna ett objektiv runt 2000 kr, får man något bra för det ?

kanske ett ?
Sigma AF 70-300mm f/4-5,6 APO Super Macro II DG

//robert
 
Skulle gärna vilja få hjälp med och välja ett macro objektiv till min nikon d80..

Är intresserad av att börja fota insekter m.m. Så gärna ett objektiv runt 2000 kr, får man något bra för det ?

kanske ett ?
Sigma AF 70-300mm f/4-5,6 APO Super Macro II DG

//robert

satsa på ett begagnat "riktigt" macro istället. För 2000kr kan du med lite tur hitta t ex Sigma 105/2.8, Nikkor 60/2.8 eller Tamron 90/2.8
 
Jag har ett Tamron 90/2,8 macro till min D80, som jag är väldigt nöjd med. Det funkar även bra till porträtt.

Finns som sagt begagnat till en vettig peng. Mycket prisvärt!

/Andreas
 
Ok, jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Kanske beror på filter och styrka på filtret?
Det beror nog mer på vilka krav man själv ställer på resultatet. Filter kan ge bra resultat men är ett sämre alternativ än optik med bra närgräns. Dessutom betydligt baltigare då det kall tas på, och ibland även tas av efter fotograferingstillfället. Bäst filter är de så kallade akromatiska linserna där två glasskivor är ihopkittade och man på så sätt slipper mycket av den kantoskärpa närbildslinser ofta ger. De akromatiska linserna brukar dock vara anpassade för teleoptik från ca 135 mm och uppåt för riktiga förstoringsgrader.
Personligen tycker jag en bra macroglugg är överlägset då den ofta kan användas till mycket annat än just macrofoto. Macrooptik är av tradition mycket skarpa
 
Ju längre brännvidd desto större avstånd mellan kamera och insekt. Med en 60 mm måste insekten vara väldigt nära kameran, runt 5-10 cm från frontlinsen.
 
Tamronen har ja me hört ska vara riktigt bra.
Själv kör ja Nikkor 85 1,8 o mellanringar, tycker de funkar bra, kommer ruskigt nära. Nackdelen e väl som me kortare macro optik,typ 60mm, att man man får linsen nästan så man rör motivet.
 
Är du intresserad av makro så köp ett riktigt makroobjektiv. Jag slabbade med close-up innan jag köpte ett riktigt men det är inte alls samma grej.

För 2500 får du säkert tag i ett sigma 105mm som enligt mig är ett högst kompetent objektiv, kör det själv på D80. Sätt ut en köpes annons, det gjorde jag och fick ett par svar. Vill du snåla så finns ju även sigma 50mm makro för cirka 1500-1800 begagnat. Dock lite trist för insekter eftersom man måste så nära.

Lycka till iaf.
 
Själv har jag sedan bara några dagar tillbaks ett Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 PRO D. Så har långt tycker jag det verkar bra. Objektivet kostar under 4000 kr på Cyberphoto och enligt tester som jag har hittat får det ungefär samma omdöme som Tamron 90 mm.

Jag har tidigare använt både försättslinser och mellanringar men jag måste säga att jag tycker det är en klar skillnad med ett riktigt macro objektiv.
 
En förlängning av ursprungsfrågan:

Jag söker ett obejktiv till Nikon som skulle kunna vara BÅDE makro- och ett fast allroundobjektiv med brännvidd typ 30-35. Gärna ljuskänsligt. Finns förslag?
 
Med så kort brännvidd finns nog inte många alternativ förutom Tokinas 35/2,8.

Har dock inte läst något om det, jag har en 35/2 som är toppen. Att plåta makro med så kort brännvidd blir svårt, du måste väääldigt nära (vi snackar ett fåtal centimeter från frontlinsen).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.