Det finns flera sätt att komma närmare, så vi börjar väl i någon ända
*Försättslinser: Fungerar som ett förstoringsglas i ändan på linsen, och gör att närgränsen förflyttas. Den teoretiska förstoringen blir (dioptritalet på linsen) * (gluggens brännvidd i meter). Tyvärr kan man inte riktigt räkna så här med ett makrobjektiv (som också har inbyggda utdrag och kanske linser för att man skall kunna foto nära), men det är en annan historia. Det enklaste för att ta reda på förstoringen är att slänga den i ändan på gluggen och fokusera på en linjal... För att få ditt 100mm makro att fokusera ned till 1:1 krävs en +1.5 lins (tror jag, rätta mig någon som vet bättre...). Däremot måste du nog ha något mer för att komma ned till 2:1 (mellanringar, konverters etc.) Dom bästa linserna (men också dyraste) tror jag är Canon och Nikons dubbelglasversioner.
*Mellanringar: För att få en 100mm 1:2 makro att fokusera till 1:1 krävs 50mm och för 2:1 150 mm (dvs en bälg). I alla fall 50 mm går att fixa ganska billigt och hanterbart. Nackdelen med mellanringar är att man kommer så himla nära objektet vid höga förstoringar
*Konverters: En 2x converter ger dig 1:1 och en 1,4 ger dig ca 1:1.5. Kanske den enklaste (billigaste) lösningen för 2:1 är en konverter och försättslinser. Makrobjektiv brukar vara ganska skarpa så även en lite billigare konverter kan ge mycket bra resultat... Fördelen med konvertrar är att arbetsvståndet till målet behålls, men bildkvaliten kan bli sämre.
*Reversionsringar: En annan variant som kan vara billig (om man redan har lämpliga gluggar...) är montera ett objektiv bakvänt, antingen direkt i objektivfästet eller frampå ett annat objektiv mha filtergängorna. (Lite okonventionell metod, men fungerar bra om man står ut med det lilla arbetsavståndet och pysslet.) Metoden har beskrivits flera gånger i gamla trådar. Sök eller säg till så berättar vi mer...
Hoppas det hjälpte
/Ingo