ANNONS
Annons

Macro/porträtt objektiv för strax över 1000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan P

Aktiv medlem
Sitter lite och funderar på vilket objektiv jag ska köpa till min 350D efter jul, tänkte köpa för strax över 1000 lappen kanske upp till 2000 om det är riktigt bra för mina användningsområde.

Jag har kit objektivet 18-55 samt ett 70-200 4L.

Det jag känner att jag skulle vilja testa är macro och porträtt, ibland känner jag att det hade varit bra med ett vidvinkel, god skärpa är positivt!.

Jag har letat runt lite här på fotosidan och ett 50 1,8 II verkar vara ett köp som rekommenderas, passar det bra till macro och porträtt?

Tips på andra objektiv som passar användningsområdena och kompletterar mina befintliga objektiv mottages tacksamt!

MVH

införskaffade ett 50mm f1,8 igår. För sin prisklass så är det ju ett riktigt klipp. Alla canon-användare borde ha ett sånt. Finns lixom ingen anledning att inte ha det ;) Bra brännvidd för porträtt men närgränsen ligger på 0,45 så till macro e det väl inget klipp... men köp det ändå ;) Härlig med f1,8!

// mvh David

Det lutar lite åt 50 1,8 II, läste någonstans att man kunde köpa mellanringar och testa lite macro med det objektivet, fast mellanringarna kostar lika mycket som objektivet.

ett avsett macro verkar ju kosta från ca 4000:-

Det verkar finnas flera objektiv.
Cyberfoto säljer: Canon EF 50/1,8 II DC
Dustin säljer: Canon EF 50/F1.8 II

DVS dustins objektiv heter inte DC i slutet, är detta samma objektiv eller har cyberfotos objektiv någon speciell egenskap?

hade för mig att DC var den gamla motorn, nya heter ju USM (snabb och tyst). Men det får någonmer kunnig svara på... hur som helst så är den rätt snabb ändå utan USM

Riktig makroglugg

Det är skillnad på makro och makro. Vill du klara riktig makro (1:1) är det riktiga makroobjektiv som gäller. De flesta är mycket bra till porträtt också eftersom de har en snygg oskärpa.

Leta på fotosidan bland annonser, på blocket och på cyberbörsen (www.cyberphoto.se) efter ex Tamron SP AF 90mm f2.8 1:1 Di Macro. Det är en mycket bra makroglugg som du borde kunna hitta i prisklassen runt 2000kr med lite tur.

/AnWi

Bilagor

• tamron sp af 90mm f2.8 di macro.jpg
    tamron sp af 90mm f2.8 di macro.jpg
    21.2 KB · Visningar: 293
Dan P skrev:
...DVS dustins objektiv heter inte DC i slutet, är detta samma objektiv eller har cyberfotos objektiv någon speciell egenskap?

Dustin är ett IT-företag, som råkar sälja kameror. De har dålig till mycket dålig koll på datan. Eller så skriver deras webnisse inte in samma information.

DC heter den billigare av autofokusmotorerna i Canons EF-objektiv. Micro-USM heter den lite dyrare, men enklare ljudlösa AF-motorn. Ringformad USM hittar du på de lite dyrare objektiven (+3000:).

Med andra ord finns inte 50/1.8 med USM, utan endast med DC. Vill man ha USM får man skaffa 50/1.4. Bara ett förtydligande...

50/1.4 har USM, dock bara mikro-USM, vilket innebär att det är en USM-version av en liten motor som sedan driver kuggar. Den bättre versionen heter ring-USM och där sitter motorn runt hela lins-paketet. Men även mikro-USM är rätt ok, och här har du gjort en specialara så man erhåller FTM med hjälp av en automatiskt liten koppling.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar