Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jättebra tipps i detta forum! Jag funderar på att köpa nikons 50/1,8 med soligors mellanringssats (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=57636). Är det någon som har några erfarenheter av detta, eller liknande?

Jag har testat macro med mellanringar och vanlig optik. En lösning för den som ytterst sällan fotar macro och inte vill lägga extra pengar på ett rent macroobjektiv. Om du har intresse av macrofotografering tycker jag du skall köpa en anpassad glugg istället. Fungerar bättre och är smidigare. Mellanringar kan du köpa ändå för extrema förstoringsgrader. Nikons nya 60 2,8 är extremt skarp. liksom den äldre versionen. Även Sigma har en tokskarp 50 mm.
 
Hej, jättebra tipps i detta forum! Jag funderar på att köpa nikons 50/1,8 med soligors mellanringssats (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=57636). Är det någon som har några erfarenheter av detta, eller liknande?

Ja, jag har den mellanringsatsen och har tagit en del bilder med den. Det funkar och man kommer nära med eventuellt befintliga objektiv. Det är dock ganska bökigt och jag hadde nog köpt ett tamron 90 eller nåt annat gott i dag om det varit aktuellt.

T
 
Ja, jag har den mellanringsatsen och har tagit en del bilder med den. Det funkar och man kommer nära med eventuellt befintliga objektiv. Det är dock ganska bökigt och jag hadde nog köpt ett tamron 90 eller nåt annat gott i dag om det varit aktuellt.

T

Okey, vad är det som är bökigt med det? Man kommer ju undan kanska billigt om inte annat :)
 
Jag har testat macro med mellanringar och vanlig optik. En lösning för den som ytterst sällan fotar macro och inte vill lägga extra pengar på ett rent macroobjektiv. Om du har intresse av macrofotografering tycker jag du skall köpa en anpassad glugg istället. Fungerar bättre och är smidigare. Mellanringar kan du köpa ändå för extrema förstoringsgrader. Nikons nya 60 2,8 är extremt skarp. liksom den äldre versionen. Även Sigma har en tokskarp 50 mm.

Så sigmas 50/2,8 är det man ska sattsa på kanske istället för nikons 50/1,8? Är det någon som har några erfarenheter av sigmas 50/2,8?
 
Väcker denna tråd litegrann.
Inhandlade nyligen ett set mellanringar som jag lekt runt med ett tag nu.
Det största problemet med denna budgetvariant av macroobjektiv är att skärpedjupet blir otroligt kort, i det närmaste obefintligt.

Mellanringar verkar inte heller ha kontakter som standard, så att ändra bländare går ej. Hur kommer man runt detta problem när man gör extremförstoringar (macroobjektiv + mellanringar) ?

Tips: köpte ringarna från www.dealextreme.com, tror jag gav under 75 kr fraktat och klart!
 
Tack så mycket för tipset!

Har du själv det objektivet? Finns det något minus med det?

Alla objektiv och makroobjektiv har något plus och minus, beroende vad du vill fotografera. Först borde du fundera eller prova vad du vill fotografera. Ett makroobjektiv som passar för att fota fjärilar passar inte för att fota flugöga. Börja med att skaffa först makrolins eller mellanring och testa ett tag. När du vet lite bättre vad är det som tilltalar dig så kan du skaffa ett objektiv efter det. Nya makroobjektiv är ganska dyra och det är värt fundera vilket man vill eller behöver att ha.
//Stanislav
 
Väcker denna tråd litegrann.
Inhandlade nyligen ett set mellanringar som jag lekt runt med ett tag nu.
Det största problemet med denna budgetvariant av macroobjektiv är att skärpedjupet blir otroligt kort, i det närmaste obefintligt.

Mellanringar verkar inte heller ha kontakter som standard, så att ändra bländare går ej. Hur kommer man runt detta problem när man gör extremförstoringar (macroobjektiv + mellanringar) ?

Tips: köpte ringarna från www.dealextreme.com, tror jag gav under 75 kr fraktat och klart!


Ställ kameran i läge M så kan du själv välja slutartid och bländare. Det finns mellanringar med Autofokus men dem kostar lite mer.
 
Det största problemet med denna budgetvariant av macroobjektiv är att skärpedjupet blir otroligt kort, i det närmaste obefintligt.

Det gör ingen skillnad om du har ett dyrt eller billigt objektiv. Skärpedjupet ökar med bländartalet men minskar med avbildningsskalan. För att öka skärpedjupet vid en given avbildningsskala får du alltså använda en mindre bländare (större bländartal).
 
Det gör ingen skillnad om du har ett dyrt eller billigt objektiv. Skärpedjupet ökar med bländartalet men minskar med avbildningsskalan. För att öka skärpedjupet vid en given avbildningsskala får du alltså använda en mindre bländare (större bländartal).

Det jag menar är att mellanringar är en billigare variant av ett macroobjektiv. Kan inte justera bländare eftersom mellanringarna saknar kontakter -> kort skärpedjup.
 
Det jag menar är att mellanringar är en billigare variant av ett macroobjektiv. Kan inte justera bländare eftersom mellanringarna saknar kontakter -> kort skärpedjup.

Jo, då blir det ju en tråkig sidoeffekt. Jag kan rekommendera Kenkos mellanringar i varianten med AF. Då får du AF, ljusmätning etc med på köpet. De går att hitta runt tusenlappen begagnade, till Nikon iaf.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.