Annons

Macbook vs PC (bärbart)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker tvärtom, det som är unikt med Mac är (den yttre) hårdvaran. Det svårt om ens möjligt att hitta en PC-laptop som har samma mekaniska kvalitet eller lika bra ergonomi i tangentbord och pekplatta.

Och då har du jämfört med maskiner i samma prisklass? Pratar du om vanliga konsumentdatorer så köper jag ditt argument, annars inte.
 
Jag upplever Win7 och OS/X likvärdiga i stabilitet och underhåll, Win8 är snäppet bättre.
Vista och XP är däremot inte alls i samma klass, dom kräver underhållas och är snäppet sämre i stabilitet.

Windows på dålig hårdvara är inte heller något som är någon höjdare. Så ska man jämföra mot Macbooks får man givetvis ta till livärdiga Windowslaptops. En Macbook för 10000kr slår dom flesta Windowslaptops för 2000kr.

/Karl
 
Jag tycker tvärtom, det som är unikt med Mac är (den yttre) hårdvaran. Det svårt om ens möjligt att hitta en PC-laptop som har samma mekaniska kvalitet eller lika bra ergonomi i tangentbord och pekplatta.

För 3-6år sedan skulle jag hållt med dig, upplever att min Dell XPS 15 slår MacBooks på fingrarna i byggkvalitet och ergonomi.

Sedan är Dells support mil framför Apple. Om något händer min laptop kommer Dell till mig inte tvärtom.

/Karl
 
Nja, Windows 7 är en relativt bra handbroms i alla fall om man jämför med Windows 8.

/Karl

Nu handlade det ju tydligen om en datorn på någons jobb. Där kan det ju vara nästan hur segt som helst. Jag tror aldrig jag träffat på så sega datorer som farsans jobbdatorer. Det har inte spelat någon roll vad för Windowsversion som snurrat på dem och jag betvivlar att det blir bättre (annat än att själva hårdvaran blir snabbare) bara för att de nu ska byta uppåt från Win7.
 
Jag tycker tvärtom, det som är unikt med Mac är (den yttre) hårdvaran. Det svårt om ens möjligt att hitta en PC-laptop som har samma mekaniska kvalitet eller lika bra ergonomi i tangentbord och pekplatta.

Du får ursäkta, men jag tycker inte att tangentborden är det särskilt kul. Jag gillar varken känslan eller sjukan med chicletstuket som varenda tillverkare numera apat efter. Någon katastrof är det inte, men knappast någon försäljningsargument för mig. Vass metallkant på lådan delar jag inte heller ut pluspoäng för. Även detta en sjuka som spridit sig. Att man gillar musplattan kan jag däremot förstå, men jag vill hellre ha fysiska knappar. Något som också blivit sällsynt för att alla ska ha en stor platta...
 
Nu handlade det ju tydligen om en datorn på någons jobb. Där kan det ju vara nästan hur segt som helst. Jag tror aldrig jag träffat på så sega datorer som farsans jobbdatorer. Det har inte spelat någon roll vad för Windowsversion som snurrat på dem och jag betvivlar att det blir bättre (annat än att själva hårdvaran blir snabbare) bara för att de nu ska byta uppåt från Win7.

Det enda som från och till kan vara lite segt på datorer i domäner om dom är riktigt konfigurerade är uppstarten. Konfigurerar du dom fel kan du få dom hur sega som helst.

/Karl
 
Det enda som från och till kan vara lite segt på datorer i domäner om dom är riktigt konfigurerade är uppstarten. Konfigurerar du dom fel kan du få dom hur sega som helst.

/Karl

Konfigurerar man fel så blir det fel. Aha, ok, det var nytt. ;)
Poängen var mer att det blir lite fånigt att svara med att Win8 är snabbare än Win7 i den här typen av sammanhang, där någon beklagar sig över hemskt sega jobbdatorer. Oavsett vad man tycker om respektive operativ, så brukar det i dessa fall snarare vara så att det är slö hårdvara eller konfigurationen av aktuell miljö det handlar om.
 
Konfigurerar man fel så blir det fel. Aha, ok, det var nytt. ;)
Poängen var mer att det blir lite fånigt att svara med att Win8 är snabbare än Win7 i den här typen av sammanhang, där någon beklagar sig över hemskt sega jobbdatorer. Oavsett vad man tycker om respektive operativ, så brukar det i dessa fall snarare vara så att det är slö hårdvara eller konfigurationen av aktuell miljö det handlar om.

Jo, fast Windows 8 är alltid snabbare än Windows 7 på likvärdig konfiguration och hårdvara. Fast jag tror inte trådskaparen är ute efter domänkopplad dator eftersom OS/X är ett alternativ.

/Karl
 
Kanske en återkommande fråga, men jag måste fråga.
Jobbar med lightroom och ps samt att det kommer bli lite film framöver. Behöver en dator med lite kräm i, vad gäller?? Vad kör ni med?

Jag kör med en Microsoft Surface Pro 2 med 256 SSD, 8 gb RAM och i5, som komplement till min desktop PC med W7 och i7. Hur bra som helst även avs bildbehandling. Bildskärmen är liten såklart, men kanon med tanke på vikt och storlek vid resa. Hemma kan jag ju ansluta separat bildskärm. Windows 8 är ett bra OS, Inte tu tal om annat.
 
Och då har du jämfört med maskiner i samma prisklass? Pratar du om vanliga konsumentdatorer så köper jag ditt argument, annars inte.

Joo man får gå upp en bit i pris på pc-sidan om det ska bli likartad kvalite på komponenterna (tex tgtb och styrplatta mm). Men då försvinner ju prisargumentet och då kan man ju lika gärna köra OSX ändå.

Jag ser det i alla fall så att jag först bestämmer mig för vilka applikationer jag vill köra, sedan på vilket OS och sist vilken hårdvara som jag kan tänkas ha råd med.
 
På mitt jobb har vi window7-klienter. Slöare än nåt annat. Kommer hem, startar upp min stationära linuxdator och bildbehandlar med den i ren fröjd.

Hur är det med läsförståelsen av det du citerar?
Vad du får tillgång för hårdvara på din arbetsplats för Word, säger mer om era resurser där, inte att din tio år gamla dator är snabb.
För att ingen ska missförstå så finns det inga linuxdatorer, det finns datorer som har linux OS. PC betyder Personal Computer och ska inte förväxlas med en server eller en dator t.ex i en bil eller kamera, så en dator från Apple är också en PC, om det inte är en server.

Michael - Som surfar runt på vad som helst -
 
Jag skulle personligen köpt en ny macbook pro retina om jag var i din sits.
Jag har en MB från 2008 som fortfarande är pigg och fräsch i jämförelse med mina äldre win7 datorer.
Jag har en lenovo med 16gb ram, corei7 haswell och 1920 i upplösning men den är helt oanvändbar utan en mus. Trackpaden går i princip inte alls att använda. Prestandan är bra men batteritiden är på ca 3h. Den kostade 10k så den var ju inte ändå helt billig om man använder apples höga priser som ett argument.
w8 är också lite sämre i min mening än osx. Dock har jag anpassat min lenovo så att jag aldrig behöver gå in i metro för att göra något. Dock anser jag w8 vara bättre än w7 när man konfigurerat och använt w8 några månader.
Jag tycker att man får vad man betalar för. lägger du 15k på en macbook så måste du förmodligen lägga samma pengar på en pc för att få samma batteritid och byggnadskvalite.
 
För 3-6år sedan skulle jag hållt med dig, upplever att min Dell XPS 15 slår MacBooks på fingrarna i byggkvalitet och ergonomi.

Sedan är Dells support mil framför Apple. Om något händer min laptop kommer Dell till mig inte tvärtom.

/Karl

Har kört Mac sedan 2001 har inte behövts support. Stabilt funkar jämnt. Innan jag körde Mac så var dell alltid snabba på,att försöka sälja på support till deras datorer. Antar att det behövs till dom;)
 
Har kört Mac sedan 2001 har inte behövts support. Stabilt funkar jämnt. Innan jag körde Mac så var dell alltid snabba på,att försöka sälja på support till deras datorer. Antar att det behövs till dom;)

Jag hällde en dricka över en, hade en ny dagen därpå. En annan tappade jag i en trapp, samma sak där. Ena gången var jag i utlanden och andra gången hemma. Bägge gångerna var tekniker på plats och fixade inom 24tim. Det är rätt skönt att slippa hantera sin laptop med silkeshandskar. Har sedan 2001 haft en hårddisk som gått sönder av sig självt om man skall titta på sådana fall.

En Dell med Dells drulleförsäkring är fortfarande billigare än en likvärdig MacBook.

I jobbet har vi haft problem både med Dell och Apple (framför allt minnesmoduler i iMac) och det är alltid ett jädrans strul med Apple för att få dom att fixa sina saker.

/Karl
 
På jobbet kör vi nästan uteslutande med Dell, och senast den här veckan var det ett tangentbord som pajade på en bärbar (ganska vanligt). Vi kör alltid med tre års på-platsen-garanti, men enligt Dell är ett trasigt tangentbord något de inte kommer ut och byter - de skickade ett nytt och räknade med att användaren skulle klara att byta det själv (han är säljare och inte jättekunnig på datorer).

Det slutade med att jag fick byta tangentbordet, och så där himla enkelt var det inte.

Både Appledatorer och Windowsdatorer är för det mesta bra nu för tiden, så det hänger på vilket man gillar bäst helt enkelt tycker jag.
 
På jobbet kör vi nästan uteslutande med Dell, och senast den här veckan var det ett tangentbord som pajade på en bärbar (ganska vanligt). Vi kör alltid med tre års på-platsen-garanti, men enligt Dell är ett trasigt tangentbord något de inte kommer ut och byter - de skickade ett nytt och räknade med att användaren skulle klara att byta det själv (han är säljare och inte jättekunnig på datorer).

Det slutade med att jag fick byta tangentbordet, och så där himla enkelt var det inte.

Både Appledatorer och Windowsdatorer är för det mesta bra nu för tiden, så det hänger på vilket man gillar bäst helt enkelt tycker jag.

Vi har nu bara lokal IT-personal en dag i veckan, är det inte den dagen brukar jag stå på mig och då brukar dom komma. Har också bytt en gång, men det tar en halvtimme som jag oftast inte har.

Lenovo brukar skicka ny del och en kartong man skall returna den trasiga i när man bytt, det är i vilket fall oftast mycket bättre än att behöva köra iväg till en Apple-store och tjata på någon att deras trasiga pryl behöver lagas.

Dell oftast 15min (kontakta dom), Lenovo (1timme, kontakt och byte), Apple 3 timmar (kontakt 1 timme resa till närmaste Apple-store, tid i butik och en timme tillbaka).

Kvaliteten på prylarna mellan Dell och Lenovos premium och business och Apple känns väldigt likvärdig.

/Karl
 
Jag tycker Dells service brukar fungera bra, men jag tycker som sagt inte det är rimligt att kunden själv ska byta den typen av komponenter när man betalar för service.
 
Jag tycker Dells service brukar fungera bra, men jag tycker som sagt inte det är rimligt att kunden själv ska byta den typen av komponenter när man betalar för service.

Håller med, men har bara behövt göra det själv en gång och då skickade dom nytt med bud direkt, montör kunde först komma dagen därpå vilket var inom 24tim.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.