Annons

Macbook vs PC (bärbart)

Produkter
(logga in för att koppla)
Från PC till Mac

Har använt PC sedan 1990. Bärbart sedan 1994. Haft många olika modeller. När min senaste HP Laptop la av, gick jag för ett knappt år sen över till en MacBook Pro 15". Tekniska grejer begriper jag inte mycket av. Men byggkvalitet, design och känsla är (för mig) väl värt de ca 3000 riksdaler extra jag betalade jfr med en motsvarande PC. Hittills ingen krash. Styrplattan funkar perfekt med fingerrörelser som på en padda. Ångrar inte bytet av plattform.

/ FiCa1
 
Kan man leva med Apples usla support och en laptop 2014 utan touch screen är MacBook ett bra alternativ. Dom två sakerna kunde inte jag tänka mig. Sedan kan jag heller inte tänka mig OS/X, men det är ju lätt fixat.
Jag valde mellan MacBook och XPS15, priset var inte någon viktig parameter.

Anandtech verkar dock ha testat ett förhandsex där dom haft problem med druvrutiner.

/Karl

Behöver ingen support Mac funkar. Kört utan problem länge .........
 
Har använt PC sedan 1990. Bärbart sedan 1994. Haft många olika modeller. När min senaste HP Laptop la av, gick jag för ett knappt år sen över till en MacBook Pro 15". Tekniska grejer begriper jag inte mycket av. Men byggkvalitet, design och känsla är (för mig) väl värt de ca 3000 riksdaler extra jag betalade jfr med en motsvarande PC. Hittills ingen krash. Styrplattan funkar perfekt med fingerrörelser som på en padda. Ångrar inte bytet av plattform.

/ FiCa1

Dom flesta brukar tycka det en gång Mac aldrig pc igen.
 
Ove, du brukar ju vara snabb på att påpeka att man inte ska vara märkesbunden när det handlar om kameror - borde inte samma gälla för datorer? :)

Jag gillar både OSX och Windows, men använder just nu bara det senare (p.g.a. spel och arbete). Vi har några Appledatorer på jobbet för testning och dylikt (iMac), och tyvärr har vi inte helt goda erfarenheter av dem när det strulat - servicen är inte i klass med datorerna i övrigt.
 
Ove, du brukar ju vara snabb på att påpeka att man inte ska vara märkesbunden när det handlar om kameror - borde inte samma gälla för datorer? :)

Jag gillar både OSX och Windows, men använder just nu bara det senare (p.g.a. spel och arbete). Vi har några Appledatorer på jobbet för testning och dylikt (iMac), och tyvärr har vi inte helt goda erfarenheter av dem när det strulat - servicen är inte i klass med datorerna i övrigt.

Om jag haft problem med Mac då hade jag sagt det men om det funkat utan problem ska man inte säga det då? Jag bryr mig inte ett smack om märken o allt spm jag tagit upp med nikon kameran jag har d800 att den har tex uselt grepp o att min 14-24 är tämligen kass i motljus men riktigt bra på andra saker. Så hade jag haft strul med Mac hade jag sagt det men det funkar jämnt o det är stabilt precis som dom flesta säger som gått från pc till Mac sedan att vissa företrädare för pc intr gillar det är en annan femma.
Falumas kör sitt race för pc som han gjort i typ 100 trådar innan. Du borde veta bättre än att kalla mig märkesbunden. Ärligt talat förstår jag inte vitsen med att köra ännu en pc / Mac tråd den riktiga frågan är bara hur länge den kommer vara innan den låses;)
 
Okej, stort tack för svaren!

Men det känns som att många fotografer använder macbook - "Det är ju det ända som gäller!". Är det något som gör macbooks enastående (skärmen, ram minnet, prestandan..?) eller är det bara folk som är tokkära i sin dator?

Men om jag ska satsa på PC, vad ska jag gå efter för att få en så bra dator som möjligt? Har tidigare kollat på Macbook pro 15" med 16gb ram..vad motsvarar den? Vad är viktigt hos PC?

Stämmer bra dom flesta yrkesfotografer o bildfolk jag känner kör med Mac om du går in i en yrkesbutik för fotografer som tex goecker så kommer du se att det är Mac som står där finns en anledning o det är att det betydligt vanligare med Mac bland fotografer.
 
Ingen aning däremot vet jag att Mac funkat bra för mig o jag jobbar grymt mycket typ 18-20 timmar dygnet under högsäsong.

Är det pga macen? ;)

Men allvarligt: win vs osx känns inte speciellt 2014. Båda funkar och har man problem så är det nog framför tangentbordet den största felkällan sitter...
 
Stämmer bra dom flesta yrkesfotografer o bildfolk jag känner kör med Mac om du går in i en yrkesbutik för fotografer som tex goecker så kommer du se att det är Mac som står där finns en anledning o det är att det betydligt vanligare med Mac bland fotografer.
ATT det finns en anledning är ointressant. Men att förklara varför det är så är intressant.
O anledningen är enkel. För 10-20 år sedan så fanns det bara ett val om man skulle jobba med tidningspublicering, mac.
Därför står mac så högt i anseende idag inom bildproduktion.
 
Nummer ett, processorkraft. Framförallt om du oxå skall rendera.
2h HD tar drygt 27 h att rendera för min i5 maskin.
Läste om en här på fs att 8 till 16 gb gör stor skillnad. 16 till 24 märkte han av. 24 till 32 GB minne gjorde ingen direkt skillnad.
Snabba diskar.
Gpu acceleration

Tack!!

Just nu känns det som att det kan bli en macbook pro, "specialbeställd" med lite gosaker i, om inte bara det bästa innehållet. Fått många goda intryck trots att PCs har sina fördelar också.. väldigt tacksam för personliga åsikter, svårt att hitta det i en produktbeskrivning :)
 
Om jag haft problem med Mac då hade jag sagt det men om det funkat utan problem ska man inte säga det då? Jag bryr mig inte ett smack om märken o allt spm jag tagit upp med nikon kameran jag har d800 att den har tex uselt grepp o att min 14-24 är tämligen kass i motljus men riktigt bra på andra saker. Så hade jag haft strul med Mac hade jag sagt det men det funkar jämnt o det är stabilt precis som dom flesta säger som gått från pc till Mac sedan att vissa företrädare för pc intr gillar det är en annan femma.
Falumas kör sitt race för pc som han gjort i typ 100 trådar innan. Du borde veta bättre än att kalla mig märkesbunden. Ärligt talat förstår jag inte vitsen med att köra ännu en pc / Mac tråd den riktiga frågan är bara hur länge den kommer vara innan den låses;)

Jag tror faktiskt att jag skrivit i väldigt få trådar i detta ämnet som du inte medverkat i, man skall inte kasta sten i glashus. Min kompis Sten brukar å andra sidan säga att man inte skall kasta Sten någonstans.
Tror dessutom att mina bidrag är betydligt neutralare än dina, då jag faktiskt jobbar med bägge, ett argument du ofta använder för att föra fram din kameraneutralitet.

Att bara framföra subjektivt tyckande leder oftast inte framåt. Att dina labbar passar bäst på en 5D3 och att mina labbar passar bäst på en D800 är ju bägge sanningar som för en tredje person inte säger någonting.
Vissa tycker bäst om en startmeny som blobbar runt så att man blir sjösjuk och andra tycker bättre om interaktiva fyrkanter. Dessa saker är subjektivt tyckande och jag slår vad om att vi tycker helt olika i den frågan också.

Sedan Windows 7 så har jag inte upplevt någon skillnad i stabiliteten mellan OS/X och Windows. Alla gånger OSet har krashat har det varit hårdvarufel. Oftast minnesmoduler som strular på bägge plattformarna. Hårdvarufelens antal har heller inte varit till någon tillverkares fördel eller nackdel. Fördelen för Apple här är att det inte finns någon riktigt dålig Applehårdvara, men å andra sidan är det lite som med t-forden. T-Forden kunde man få i vilken färg man ville, så länge man ville ha den svart.

Större problem är det med äldre datorer, på Windows-sidan är det äldre hårdvara som inte får 64-bitars drivrutiner (har fortfarande kvar en gammal XP-laptop för att kunna jobba med min Canon 20D) och på OS/X sidan är det att äldre program (från PowerPC-tiden) inte fungerar längre. Att Rosetta togs bort ur OS/X slog otroligt hårt mot alla som bytte från Quark till InDesign. Köper man nytt idag så är inget av detta problem.

/Karl
 
Tack!!

Just nu känns det som att det kan bli en macbook pro, "specialbeställd" med lite gosaker i, om inte bara det bästa innehållet. Fått många goda intryck trots att PCs har sina fördelar också.. väldigt tacksam för personliga åsikter, svårt att hitta det i en produktbeskrivning :)

Jag får aldrig Premier Elements att använda mer än 8GB (min laptop har 16GB), kör du riktiga Premier så kan det använda hårdvaran bättre, gäller även grafikkort då. Även i Elements är det dock stor skillnad mellan 4GB och 16GB, har faktiskt aldrig haft 8GB men eftersom jag oftast har mer än 8GB ledigt när jag kör Premier Elements skulle jag tippa att skillnaden mellan 8GB och 16GB inte är jättestor.

/Karl
 
Vilka alternativ till MBP finns på PC/Windows förutom den nämnda Dell datorn? På jobbet klämde jag lite på en HP Z15 främst för att den har Thunderbolt och jämförde en rMBP 15. På pappret är Z15 en robustare maskin och den har en trevlig skärm som står sig väl mot Retinan. Det negativa är storleken och vikten. Priset är likvärdigt.

Jag tycker att MBP/OSX har ett trevligare gränssnitt än PC-Windows, men när det gäller att använda program som LR, PS, Illustrator etc är det dött lopp.
 
Om du använder MacBook som referens skall du köpa en speciellt om du är en sådan som tycker om OS/X. Tycker du inte om OS/X eller har högre krav än en MacBook eller tajtare budget skall du titta på dom andra.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.