Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macbook vs PC (bärbart)

Produkter
(logga in för att koppla)
I vårt fall var montör inte aktuellt enligt Dell.

Hur som helst har det kanske inte med valet mellan MBP och valfri Windowsdator att göra. Sonen har en MBP 15" Retina som är väldans bra (och den kan ju också köra Windows vid behov), och en kollega har en Dell XPS 15 som är nästan lika bra den (fast jag tycker både tangentbord och styrplattan på den är något sämre än på Appledatorn).
 
Lär mig mer än jag hoppats på, tack!

Jag kör med en Microsoft Surface Pro 2 med 256 SSD, 8 gb RAM och i5, som komplement till min desktop PC med W7 och i7. Hur bra som helst även avs bildbehandling. Bildskärmen är liten såklart, men kanon med tanke på vikt och storlek vid resa. Hemma kan jag ju ansluta separat bildskärm. Windows 8 är ett bra OS, Inte tu tal om annat.

Ok, vilken typ av bildbehandling är det då? Vilket program samt hur stora filer?

Jag kör alltid raw filer med 16 eller 24megapixelkamera, så hyffsat stora filer.. Vill ha något som klarar det bra.
 
I stort sett alla datorer som säljs nu klarar bilder i den upplösningen (och högre) utan några som helst problem. De tar förstås en del plats på disk, men du lär väl inte långtidslagra dina bilder på den interna disken :)
 
Lär mig mer än jag hoppats på, tack!



Ok, vilken typ av bildbehandling är det då? Vilket program samt hur stora filer?

Jag kör alltid raw filer med 16 eller 24megapixelkamera, så hyffsat stora filer.. Vill ha något som klarar det bra.

Så länge det är en modern processor och inte är en atom samt åtminstonde 4GB (helst 8GB) minne kommer det fungera bra. Videobearbetning har lite högre krav.

Min platta är en atom med 2GB minne, det fungerar att bearbeta mina 36MP D800 RAW-filer på den, men det än lite långsamt och det är en fil öppen i taget som gäller då.

/Karl
 
Så länge det är en modern processor och inte är en atom samt åtminstonde 4GB (helst 8GB) minne kommer det fungera bra. Videobearbetning har lite högre krav.

Min platta är en atom med 2GB minne, det fungerar att bearbeta mina 36MP D800 RAW-filer på den, men det än lite långsamt och det är en fil öppen i taget som gäller då.

/Karl

Jag kommer ju arbeta just med film också, änsålänge kan jag inte det pga datorn. Samt att jag jobbar med minst 100 rawfiler två gånger i veckan, och då vill jag ha något som inte bara klarar det utan är snabb också.

Vilka krav har videoredigering på ramminne och annat?
 
Och då har du jämfört med maskiner i samma prisklass? Pratar du om vanliga konsumentdatorer så köper jag ditt argument, annars inte.
Osäker på vad du menar med "vanliga konsumentdatorer". Jag menar alltså vanliga laptops, inte några konstiga datorer för industriellt bruk i svåra miljöer eller så.

Jag kan ju inte påstå att jag testat alla PC-laptops på marknaden men det jag stöter på i jobbet brukar nästan alltid falla på någon punkt jämfört med en Macbook. De senaste åren har ju många PC-tillverkare konvergerat mot Apples koncept med aluminiumskal, chicklettangenter och stor pekplatta, så skillnaden är mindre nu. Men två saker som nästan ingen brukar få rätt: den magnetiska strömkontakten till Apple är fantastiskt bra och svår att vara utan när man vant sig. Pekplattan är också överlägsen allt annat jag testat. Den är så bra att jag faktiskt har skaffat en fristående trackpad som ersätter mus när jag kör stationärt.
 
Du får ursäkta, men jag tycker inte att tangentborden är det särskilt kul. Jag gillar varken känslan eller sjukan med chicletstuket som varenda tillverkare numera apat efter. Någon katastrof är det inte, men knappast någon försäljningsargument för mig.
Det är förstås en ren smaksak. Själv tycker jag att chicklet är helt överlägset och den gamla typen känns som stenålder. Apples chiclettangentbord för stationära datorer är bättre än de flesta PC-tangentbord. Om man tillbringar större delen av arbetsdagen med att skriva text är det skänt med ett tangentbord man trivs med. Men å andra sidan är det i sig som du skriver inget försäljningsargument eftersom de flesta PC-tillverkare apat efter. Dock är det inte alla som lyckas med implementationen.

Det verkar inte vara bara jag som tycker så heller. Så här skriver Anandtech om Dell XPS 15:

The build quality is solid and I would say this may be the best Dell laptop I’ve ever encountered in terms of the look and feel. The touchpad and keyboard work just as they should, with a good feel and responsiveness. This is such a rarity that it still boggles my mind – getting the basic input devices more or less right should be something from Laptops 101, but somehow there are a lot of laptops with terrible touchpads and/or funky keyboard layouts.

Har inte testat denna dator men det verkar vara en av få som har lyckats.
 
Jag kommer ju arbeta just med film också, änsålänge kan jag inte det pga datorn. Samt att jag jobbar med minst 100 rawfiler två gånger i veckan, och då vill jag ha något som inte bara klarar det utan är snabb också.

Vilka krav har videoredigering på ramminne och annat?
Nummer ett, processorkraft. Framförallt om du oxå skall rendera.
2h HD tar drygt 27 h att rendera för min i5 maskin.
Läste om en här på fs att 8 till 16 gb gör stor skillnad. 16 till 24 märkte han av. 24 till 32 GB minne gjorde ingen direkt skillnad.
Snabba diskar.
Gpu acceleration
 
För video är fyra kärnor viktigt, tänk här på att dom flesta mobila (laptopprocesssorerna) i7-processorerna bara har två kärnor. En laptop-processor som har fyra kärnor har ett Q sist i modelbetäckningen.

Jag upplever också att Windows hanterar dubbla grafikkort bättre än OS/X. Både OS/X och Windows hanterar byte mellan den i CPUn inbygda GPU och en diskret riktigt bra, men Windows hanterar bägge parallellt bättre, sist jag testade fick jag aldrig till det överhuvudtaget att OS/X använde dom parallellt.

/Karl
 
Osäker på vad du menar med "vanliga konsumentdatorer". Jag menar alltså vanliga laptops, inte några konstiga datorer för industriellt bruk i svåra miljöer eller så.

Jag kan ju inte påstå att jag testat alla PC-laptops på marknaden men det jag stöter på i jobbet brukar nästan alltid falla på någon punkt jämfört med en Macbook. De senaste åren har ju många PC-tillverkare konvergerat mot Apples koncept med aluminiumskal, chicklettangenter och stor pekplatta, så skillnaden är mindre nu. Men två saker som nästan ingen brukar få rätt: den magnetiska strömkontakten till Apple är fantastiskt bra och svår att vara utan när man vant sig. Pekplattan är också överlägsen allt annat jag testat. Den är så bra att jag faktiskt har skaffat en fristående trackpad som ersätter mus när jag kör stationärt.

Det finns datorer riktade mot privatpersoner och det finns datorer riktade till företag. Det är två olika grupper med helt olika krav. Väljer man en Dell eller en HP ur deras företagskatalog så får man bra grejor som håller. Sen kommer det alltid finnas små detaljer som skiljer och det kommer variera hela tiden mellan tillverkarna. Jag ser iaf inget unikt med apple annat än deras OS.
 
Det finns datorer riktade mot privatpersoner och det finns datorer riktade till företag. Det är två olika grupper med helt olika krav. Väljer man en Dell eller en HP ur deras företagskatalog så får man bra grejor som håller. Sen kommer det alltid finnas små detaljer som skiljer och det kommer variera hela tiden mellan tillverkarna. Jag ser iaf inget unikt med apple annat än deras OS.

Det är stor skillnad på Dell:s utbud för privatpersoner, XPS 15 är för privatpersoner, jag kunde inte beställa den på webben för mitt företag fick chatta beställningen.

Oftast får man vad man betalar för.

/Karl
 
Det finns datorer riktade mot privatpersoner och det finns datorer riktade till företag. Det är två olika grupper med helt olika krav. Väljer man en Dell eller en HP ur deras företagskatalog så får man bra grejor som håller. Sen kommer det alltid finnas små detaljer som skiljer och det kommer variera hela tiden mellan tillverkarna. Jag ser iaf inget unikt med apple annat än deras OS.
Håller inte med. Dell har lite olika datorer för privatpersoner och företag men de är starkt segmenterade inom dessa kategorier. En billig företagslaptop är riktig plastskit medan en premiumlaptop för privatpersoner är bra kvalitet.

Hur som helst, Anandtech som jag ser som en auktoritet håller tydligen med mig om att det inte finns någon PC-laptop som når upp till Macbooknivån, även om det finns någon enstaka som kommer nära (som Dell XPS 15).
 
Håller inte med. Dell har lite olika datorer för privatpersoner och företag men de är starkt segmenterade inom dessa kategorier. En billig företagslaptop är riktig plastskit medan en premiumlaptop för privatpersoner är bra kvalitet.

Hur som helst, Anandtech som jag ser som en auktoritet håller tydligen med mig om att det inte finns någon PC-laptop som når upp till Macbooknivån, även om det finns någon enstaka som kommer nära (som Dell XPS 15).

Kan man leva med Apples usla support och en laptop 2014 utan touch screen är MacBook ett bra alternativ. Dom två sakerna kunde inte jag tänka mig. Sedan kan jag heller inte tänka mig OS/X, men det är ju lätt fixat.
Jag valde mellan MacBook och XPS15, priset var inte någon viktig parameter.

Anandtech verkar dock ha testat ett förhandsex där dom haft problem med druvrutiner.

/Karl
 
Håller inte med. Dell har lite olika datorer för privatpersoner och företag men de är starkt segmenterade inom dessa kategorier. En billig företagslaptop är riktig plastskit medan en premiumlaptop för privatpersoner är bra kvalitet.

Hur som helst, Anandtech som jag ser som en auktoritet håller tydligen med mig om att det inte finns någon PC-laptop som når upp till Macbooknivån, även om det finns någon enstaka som kommer nära (som Dell XPS 15).

Du har rätt. Det finns snikvarianter även bland företagsdatorer. Jag borde nämnt att mina erfarenheter baserar sig på corporatemiljö där man inte valt dom billigaste maskinerna. Det är dessa maskiner jag har erfarenheter av.
 
Mac betyder att du får betala mer för samma prestanda, Du kan inte heller uppgradera på samma sätt och du får dras med Apples inlåsta program. Mac funkar bra eftersom de kontrollerar allt, men det betyder också att det är begränsande. Att många fotografer kör mac är en ren märkesgrej inget annat.
 
Mac betyder att du får betala mer för samma prestanda, Du kan inte heller uppgradera på samma sätt och du får dras med Apples inlåsta program. Mac funkar bra eftersom de kontrollerar allt, men det betyder också att det är begränsande. Att många fotografer kör mac är en ren märkesgrej inget annat.

Håller istort med dig, men dom flesta laptops är numera även på Windows-sidan hopplösa att uppgradera.

/Karl
 
Att många fotografer kör mac är en ren märkesgrej inget annat.

Nja, är det verligen så? De proffsfotografer jag har talat med framhåller bildskärmen, och det faktum att den inte behöver kalibreras, som en viktig faktor (Mac Book Pro). Kan dock inte tillräckligt mycket själv för att ha en egen åsikt.
 
Håller istort med dig, men dom flesta laptops är numera även på Windows-sidan hopplösa att uppgradera.

/Karl

Det är heller inte så mkt man kan uppgradera. Minne, hårddisk och kanske eftermontering av 3/4G-modul. Mer finns det ju inte, allt annat är ju integrerat på moderkortet redan. Många HP och Dell-modeller har serviceluckor. Här ser ni en HP 820G1 med luckan borttagen. Hur enkelt som helst att komma åt;

http://content.hwigroup.net/images/articles/hpelitebook820g13.jpg
 
Det är heller inte så mkt man kan uppgradera. Minne, hårddisk och kanske eftermontering av 3/4G-modul. Mer finns det ju inte, allt annat är ju integrerat på moderkortet redan. Många HP och Dell-modeller har serviceluckor. Här ser ni en HP 820G1 med luckan borttagen. Hur enkelt som helst att komma åt;

http://content.hwigroup.net/images/articles/hpelitebook820g13.jpg

Min Dell XPS15 har inte en enda servicelucka, man måste skruva isär laptopen för att komma in i den för byte av något.
Serviceluckorna försvann när laptoparna blev tunna. Lenovo som länge var otroligt bra på detta har nu till och med skrotat serviceluckorna i dom flesta av deras laptops, inte ens lätt att byta hårddisk längre.

/Karl
 
ANNONS