Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macbook PRO!

Produkter
(logga in för att koppla)

thefinger

Aktiv medlem
Apple släppte för några minuter sen en uppföljare till powerbook G4.
Mac book PRO. 4-5 ggr snabbare än powerbook G4.
 
Om jag inte misstar mig så är det IBM som har tillverkat prossesorerna innan intel så inget har ändrats, bara byte av leverantör...
 
Har du kört Rosetta???

Måste säga att denna burk sparkar det mesta på baken! Dom som jag vet har testat Rosetta på Apple devburkar säger att prestandaförlusten har varit marginell, om ens märkbar. Så om nu datorn (MacBookPro) är 4-5 gånger snabbare än powerbook G4 så kommer det gå sjukt mycket snabbare hur du gör...
 
Senast ändrad:
Japp, dock i utvecklarversionen så jag kan inte 100 hur det fungerar nu. Har säkert blivit bättre optimerat, men jag kan inte tänka mig att photoshop skulle fungera lika bra som native.

För mindre processorintensiva program som Office och liknanade funkar dock Rosetta super!
 
Jaså, där ser man :)

I vilket fall behöver vi inte vara oroliga. Adobeprogrammen kommer ju för intel.


Visst är vill-ha-begäret enormt för en intelmac? :D
 
Oki,, får jag fråga om du testade Rosetta på en Devburk eller i en krackad version på en PC maskin??
Jag skulle tro/är fullständig säker på att Photoshop kommer att gå sjukt mycket snabbare även via rosetta på denna, såklart kommer prestandan öka när nästa photoshop kommer som då har universal binary stöd.
 
Frehar skrev:
Oki,, får jag fråga om du testade på en Devburk eller en krackad version på din egna maskin??
Jag skulle tro/är fullständig säker på att Photoshop kommer att gå sjukt mycket snabbare på denna, även innan nästa photoshop med universal binary stöd.

Inte på min burk, men en poolares med hårdvara väldigt lik devburken.

Jaja, vi får la se! Vi får ju hoppas det blir som du säger!

(När jag läser mitt svar till Peter ser jag att jag låter ganska sur, det var inte meningen! Ibland är det svårt att utrycka sig i skrift..)
 
vill inte köra någon VS tråd här, men är inte mac ute ur leken?. Känns inte som dom har någon större framtid
 
madsen1 skrev:
vill inte köra någon VS tråd här, men är inte mac ute ur leken?. Känns inte som dom har någon större framtid

Apple är ju ensam om att kunna hålla koll på både hårdvara och mjukvara, det tycker jag är ett jätteplus i plattformsval..
 
Kan inte svara för framtiden,, men tittar man bland PRO segmentet bland fotografer iaf alla dom jag känner (iof nästan bara reklam plåtisar) så är det MAC, alla dom labb, studios man har besök runt om i världen så ser man nästan bara MAC. Pratar du med Sveriges foto "pro" försäljare som YFO, Procenter, Kameradoktor mm så är det 100% mac.. OSX ligger långt före XP i många lägen bla då det kommer till färghatering mm. Vista kommer att få det OSX fick 2001. Personligen skulle jag säga att Apple har framtiden framför sig, deras aktier ligger höre än någonsin, och dom säljer mer prylar nu än på dom gyllende åren på 90talet. Dock så har dom många % enheter att hämta in och det gör man inte på en natt..

http://www.apple.com/macbookpro/
 
För mig är inte enbart datorns prestande det viktiga utan också dess utseenden. skulle inte kunna tänka mig att ha en stor grå låda med en massa lysande dioder och dylikt. Efter att ha använt mig av mac nu i 4 år skulle jag aldrig byta bort den mot en windows dator.
 
Nappa inte på Adams bete. Det vore väl kul om det för en gångs skull kunde diskuteras mac utan att jag måste flytta tråden till vs direkt?
 
Dock har jag svårt att förstå hur macBooken ska kunna vara 4-5ggr snabbare än min G4 på 1.67Ghz. Om Jobs sagt 2-3ggr så snabb så hade jag fortfarande varit tveksam, men 4-5..?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.