Annons

Macbook PRO!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, och så vidare. Men det är inte gratis, därav citations-tecknen. Man måste slutföra ett av deras erbjudanden som kostar minst 5£, så lite kostar det.

För att resonera kring min egen fråga: Nu när jag sovit på saken inser jag att den nya datorn heter MacBook PRO, och jag antar därmed att den nya iBook kommer heta bara MacBook? Om man ser samma prestandaökning som MacBook Pro så känns en 12" MacBook väldigt väldigt lockande för mig.
 
Jag tror att den dyrare varianten ($2499) kommer att ligga på 26495:- och den billigare ($1999) på 21495:-. En Apple-dollar har alltid varit värd en dryg tia :)
Tvärtemot vad en del tror har Apple faktiskt inte så värst mycket högre prissättning i Sverige än i USA. De amerikanska priserna är listade utan den "sales tax" som sätts på delstatsnivå, medan de svenska priserna är listade med moms. Det enda är att Apple brukar sätta priserna konservativt för att de ska slippa prisjusteringar under produktcykelns gång p.g.a. valutasvängningar, vilket vi ibland gynnas och ibland missgynnas av beroende på åt vilket håll dollarn sticker iväg.

Ang Office: Anledningen till att användarupplevelsen skiljer mellan wintendo- och mac os-versionerna är att de faktiskt är separata produkter som utvecklas av olika team. Mac-teamet sitter nere i Silicon Valley någonstans, och sägs inte ha så värst mycket kodutbyte med sina kollegor uppe i Redmond. De båda Office-teamen nischar sina produkter lite olika också, vilket exempelvis lett till att windowsanvändarna fått Outlook medan macanvändarna sitter med Entourage som har lite annan fokus.
 
macrobild skrev:
Funderar faktiskt att ha en som arbetsstation.

Mikael
Jag förstår bara inte varför man har varit SÅ snål med externa portar :(

2 USB och 1 FW400 räcker inte om datorn ska ersätta en stationär. Både för ljud- och videoproduktion använder man ju FW-gränssnittet för att koppla in utrustning och i synnerhet nu när HDV börjar bli populärt så vill man förmodligen kunna koppla in en extern disk/RAID och då skulle det verkligen ha behövts en FW800 eller extern SATA-port. Här funkar det inte med att dela bussen med andra enheter och absolut inte med en FW-HUB. Man KAN koppla in en extern disk på USB2 istället men så skulle jag knappast köra i viktiga situationer och dessa lär ändå vara uppagna med annan utrustning.

För alla mediaproducenters skulle så hoppas jag att det omedelbums kommer ett FW800-kort till expansionsporten så att man kan koppla in sin externa RAID.

Mycket fin burk i övrigt. Hade jag haft råd skulle jag utan tvekan övergett min HP laptop :)
 
reflux skrev:
Jag förstår bara inte varför man har varit SÅ snål med externa portar :(

2 USB och 1 FW400 räcker inte om datorn ska ersätta en stationär. Både för ljud- och videoproduktion använder man ju FW-gränssnittet för att koppla in utrustning och i synnerhet nu när HDV börjar bli populärt så vill man förmodligen kunna koppla in en extern disk/RAID och då skulle det verkligen ha behövts en FW800 eller extern SATA-port. Här funkar det inte med att dela bussen med andra enheter och absolut inte med en FW-HUB. Man KAN koppla in en extern disk på USB2 istället men så skulle jag knappast köra i viktiga situationer och dessa lär ändå vara uppagna med annan utrustning.

För alla mediaproducenters skulle så hoppas jag att det omedelbums kommer ett FW800-kort till expansionsporten så att man kan koppla in sin externa RAID.

Mycket fin burk i övrigt. Hade jag haft råd skulle jag utan tvekan övergett min HP laptop :)

Jag vet inte om du har sett eller upplevt men G5 med firewire 800 håller inte utlovad hastighet,dvs det har varit strul med den reella hastigheten. I de flesta fall så duger firewire 400, eftersom den hastighet är oftast tillräcklig, dvs den riktiga hastighet som uppnås vida överskrider exv USB2 när data skyfflas..

Mikael
 
Hittade kort för extern serial-ATA så det borde lösa sig. Fast, hrm, det var 54-kort, inte de mindre som Macbooken använder sig av. Hoppas det blir lite bättre fart på tillverkarna nu när det säkerligen kommer vare ett sug efter enheter av det slaget.
 
Jag hittade Firewire-400-kort i ExpressCard/34, men 800-kort verkar bara finnas i 54-varianten. Det är ju lite tråkigt. Jag har flera externa LaCie Extreme-diskar med tripla interface (USB2, Firewire 400 & 800) och använder dem alltid med 800-porten på min powerbook G4/1.5GHz. De går betydligt snabbare där än på både 400-porten och USB 2-porten. För mina behov (bilder, ej video) går det nog bra även utan 800-porten, men lite tråkigt är det ju att behöva gå ner i hastighet om man köper en ny Mac.
 
Går i "bärbara datortankar":) nu och ramlade precis över MacBook Pro på apples hemsida.

Ser onekligen intressant ut!!

Men smakar det så kostar det.

Jag skulle gärna sett att det fanns en mindre variant att välja, tex 12 eller 13 tum..

15,4´ är iofs en fin kompromiss men inte direkt renodlat mobilt enligt mig.


Om man vill visa bilder för kunder utan extern skärm och ändå vill ha mobilitet så är ju 15,4 rättså ok strl.. Anser ngn av er att jag tänker fel?
(Vad säger du om 15,4 tum till sådant användandesyfte?,, du guidade mig i en annan datortråd tidigare).


Mvh Niclas,
 
Köpte en iMac G5 för någon timme sedan.

Tror att man bör avvakta att köpa dom nya Intelburkarna.
Processorerna innehåller en hel del fel som redan upptäckts. (Barnsjukdomar)
Det blir nog en del strul och en "inkörningsperiod" skulle jag gissa.
Dessutom får man säkert vänta ganska länge på att dom tyngre programmen ska komma i Intelversion.
Nä, jag puttrar hellre på med en G5 processor några år till.
 
Tror att det är ganska lugnt, Intels DualCore har 34 kända fel vilket är ganska lite, Sedan heter inte ens buggar utan "errata" och dom flesta CPU:er har många, tom väldigt många.

IBMs PowerPC (G5) har ett gäng..
Athlon har runt 140st
Pentium4 har 64st.


Men det påverkar inte din dator, så man behöver nog inte vara orolig.
 
Min investering ligger ca ett halvt år fram i tiden, eventuellt till våren.. Så jag har god tid på mig.

Å andra sidan så har jag haft dessa tankar länge nu (längre många ett halvt år ggr tre) och inte har jag ännu kommit fra till den perfekta kombinationen:) Det handlar till största delen om hur "fotoarbetssituationen" kommer att utforma sig framöver.

Jag ogillar kompromisser och jag ser egentligen 14 & 15 tums skrämar som en gyllene genomsnittsväg att gå. Det är antingen 12 (13) tum eller 17 tum som gäller.. Arbetet senare kommer att avgöra. Bla hur mycket bildpresentation det blir för ev kund...

Känner mig minst sagt velig när jag skriver om detta med mobilt bärbart:)! Ena stunden 12 tum och andra 17 tum... weeee!!! Hehe,,

Har lärt mig mkt om mkt i denna förh,vis korta tråd.

Mvh Niclas,
 
Den dual-core, multithreading CPU som tråden belyser släpps ju inte endast för Mac - det är ju en CPU som ska användas även på PC marknaden vad jag förstått. Apples vana trogen lär ju vara att maximera strulet att köra klassiska PC program på deras plattform (tar ju bort existensberättigandet för apple överhuvudtaget) men kan man inte misstänka att PC och MAc närmar sig så att det snart inte är någon större skildlnad lägre - och att det då blir mer en fråga om nostalgi (vilket man kan tycka sig läsa mellan raderna i vissa inlägg redan).

Ponera att det som i X-boxen och TIGERs fall, knäcks och det kommer bil möjligt att köra program i båda miljöerna - att Macs berömda färghantering blir tillgänglig på PCn - vad är det då för vits att hänga kvar i Apples föråldrade föreställningsvärd om "en hårdvara - ett operativ"?
Som vanligt är det bra att stora spelare får konkurrens - och att en spelare som Apple verkligen behövs - inte minnst för att sätta press på M$. Men med små skillnader i hård- och mjukvara verkar det nästan som denna gång har Apple bitit sig i svansen genom att utmana sin egna unika plattform.

För egen del är jag beroende av den stora mängd mjukvara som skapas för PC plattformen - det existerar ju inte ens en bråkdel specialprogram (minus musik och grafik/DTP) på Appleplattformen (unix-världen OSX inkluderad). Den daen som de specialprogrammen portas kan jag tänka mig byta miljö -annars blir det som mina kollegor säger - "En Powerbook är världens dyraste bokstöd".

Men Intel släpper sin C++ kompilator för nya MAc;en så där finns lite hopp om Cross-compiler utveckling (vilket inte heller talar till MAcs fördel).


BAW
 
OSX kommer aldrig släppas/knäckas för att användas på PC.

Apple gör fortfarande de bästa datorerna i världen, bara att inse det.
 
Har ju själv testat att köra en version av Tiger på min PC - vad säger att det inte kommer en "halvofficiell" version av den programvaran? Jag misstänker att så kommer att vara fallet!

Apple gör de Snyggaste datorerna - en dator är aldrig bättre än vad man har för användingsområde för den. Apple kommer sannolikt aldrig hamna i utvecklings- eller konsultbolagen mer... De blir mer och mer nisch-maskiner för den grafiska industin. Men där finns ju också PC - hur många här på FS kör inte PC som förstahandsval för Photoshop, eftersom en hemmadator används för mer än bara grafik/musik/Desctop Publishing. Alla geeks - mig själv inräknad, som utnyttjar sina datorer till max kan inte begränsa sig till den plattform som Apple erbjuder.

Jag kan ge ett exempel att det finns ett ekonomikonsultbolag i Stockholm som ihärdigt hänger fast vid Mac - de ses med ett stort leende av andra i branshen eftersom affärssystemprogramvara och större databassystem har vissa problem att komma innanför deras väggar - eftersom de går på PC. Religion? Jofaan!

Det får inte gå till överdrift och bli barnsligt. Hur viktigt är plattformen igentligen? Det viktiga är väl att datorn gör det den ska? Eller?

BAW
 
Bengus skrev:
som mina kollegor säger - "En Powerbook är världens dyraste bokstöd".

BAW



HEhe,, ja kanske är det så. De enda maskinerna som har krånglat för min del är ju faktiskt (stationära) G4 maskiner, som låste sig stup i kvarten vid mindre belastning än vad min gamla bärbara pc klarar galant:).... hmm,,,

Visst var citatet roligt ("En Powerbook är världens dyraste bokstöd") men seriöst så kommer man ju inte långt med den typen argument.

Apple är helt uppenbart ett verktyg som rent visuellt stimulerar till visuell verksamhet på en helt annan nivå än PC. Den uppenbara kreativiteten som apple har saknar PC, där upplever jag det hela långt mera ansträngt.


Mvh Niclas, som kommer med lite mjukare erfarenhetsbaserade och upplevelserelaterade användartankar...
 
Peronligen jobbar jag dubbelt så snabbt i OSX,, även om OSX på en MAC är hälften så snabb som en PC med windows. Men visst borde Apple sänka sina priser och det kommer dom säkert att göra mer och mer. Fast tydligen så säljer den båda nya Intel Macarna mång mer än vad Apple hade räknat med, så det finns många som inte bryr sig ett skit i om du får betala ett par tusen mer för din hårdvara. Jobbar du så handlar det om någon timmes extra jobb sedan är den skillnaden betald. Vissa köper jeans för 1490:- andra gör det inte..

..Grattis skövde!!
I helgen kan du på dressman köpa ett par tuffa MacGordon Jeans för 149:-
 
stranden skrev:
Nu kan man äntligen skratta gott åt Mac-folk, då det är en PC som nu heter Macbook pro..

Du tycks missat poängen.... osX...Mac osX.

Windows är ju bara ett experiment, för att testa vad mänskligheten tål, och på sikt bryta ner oss till USA's lydiga lakejer. :cool:

Ingen dator är väl stakare än sitt operativsystem.

Man får ju inte automatiskt bra betyg i skolan, för att ens föräldrar gjort bra ifrån sig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.