Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macbook pro + Canon Pixma Pro 9000 Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Fick en underbar julklapp igår nämligen en A3 skrivare. Jag är inte insatt i färgprofiler för 5 öre men känner att jag kanske måste få en lektion i ämnet. Tyvärr var A3 pappret "glossy" restat så jag köpte matt papper vilket kan ha påverkat färgerna eller??? Men det blev inte alls som jag trott. Jag använder Aperture 3 kan man på något sätt få skrivaren att gå efter apertures färgprofil? Som sagt är helt grön i detta ämne behöver hjälp så jag kan börja producera bilder :)
GOD JUL

/Simon

Fick en underbar julklapp igår nämligen en A3 skrivare. Jag är inte insatt i färgprofiler för 5 öre men känner att jag kanske måste få en lektion i ämnet. Tyvärr var A3 pappret "glossy" restat så jag köpte matt papper vilket kan ha påverkat färgerna eller??? Men det blev inte alls som jag trott. Jag använder Aperture 3 kan man på något sätt få skrivaren att gå efter apertures färgprofil? Som sagt är helt grön i detta ämne behöver hjälp så jag kan börja producera bilder :)
GOD JUL

/Simon

Du ska inte använda Apertures färgprofil (det finns ingen sådan) utan du ska använda den färgprofil som beskriver din skrivare och ditt papper. Sedan kan du välja att använda denna profil antingen i Aperture eller i skrivardrivrutinen. Gör du det i Aperture måste du se till att färghanteringen i drivrutinen är inaktiverad. Om du använder skrivarprofilen i drivrutinen måste du börja med att se till att färghanteringen i Aperture är inaktiverad.

Så börja med att leta reda på vad ditt papper har för profil när du använder det tillsammans med din skrivare.

Stefan

Oj oj nu blev det mycket, Är profilen lika med de val som finns i skrivar programmet ? Där man kan välja olika pappers typer?
Helst skulle jag inte vilja ändra i Aperture då jag tycker att bilderna får rätt färger och ser stålande ut i Aperture
Så behöver man ändra? Kommer man att uppleva färgskillnader om man inte ändrar? Om man ändrar hur gör man?
/SImon

Du ska inte använda Apertures färgprofil (det finns ingen sådan) utan du ska använda den färgprofil som beskriver din skrivare och ditt papper. Sedan kan du välja att använda denna profil antingen i Aperture eller i skrivardrivrutinen. Gör du det i Aperture måste du se till att färghanteringen i drivrutinen är inaktiverad. Om du använder skrivarprofilen i drivrutinen måste du börja med att se till att färghanteringen i Aperture är inaktiverad.

Så börja med att leta reda på vad ditt papper har för profil när du använder det tillsammans med din skrivare.

Stefan

Skrivarprofil Aperture & Canon

Nu var det ett tag sedan jag postade denna tråd, Men kan någon beskriva hur man utför det som "Stefan"
förklarar för mig. Jag fattar lite trögt ha ha......
/Simon

Nääää

Näää jag kan inte förklara men jag har samma problem som du och jobbar också i Aperture3! Kanske kan vi hjälpas åt enligt principen en blind leder en döv?

Nu var det ett tag sedan jag postade denna tråd, Men kan någon beskriva hur man utför det som "Stefan"
förklarar för mig. Jag fattar lite trögt ha ha......
/Simon

Oj, då. Vi försöker då. När du arbetar i programmet är bilden beskriven utifrån en viss färgmodell, det vill säga en beskrivning av vilken röd, grön och blå färg som du utgår från när du säger att en viss bestämd färg har färgvärdet 200, 150, 100. Men problemet vi har är att när du skriver ut din bild är den röda, gröna och blå färgen som skrivaren utgår från när den ska skriva ut bilden är helt andra nyanser av rött, grönt och blått än den som programmet har använt.

För att din bild då ska se ut som den du sett när du har arbetat med bilden måste färgvärdena översättas så att de får samma utseende. Så denna färg som hade RGB-värdet 200, 150, 100 när du arbetar i Aperture för kanske färgvärdet 215, 125, 90 när du skickar bilden till skrivaren. Utseendet på färgen blir exakt detsamma. De ändrade färgvärdena beror bara att de röda, gröna och blå färgerna som skrivaren använder är lite blekare än de röda, gröna och blå färgerna som programmet använder.

När du skriver ut väljer du då att konvertera från den färgmodell som programmet använder till den färgmodell som skrivaren använder. Du gör det i utskriftsdialogrutan där du väljer att ange att den profil som beskriver din skrivare och papper. Sedan anger du vilken medietyp som du använder när du väl kommer över till skrivarens program.

Med vänliga hälsningar

Stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto