ANNONS
Annons

MacBook: Från minneskortet till lagring

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Hej,

länge sen - har nog inte skrivit ett inlägg här på flera år! Har varit med sen 2000-kallt, men mindre aktivt på senaste tiden. Hur som helst - Fotosidans funktion som bollplank vid problem är inget man glömer bort så enkelt, så dags då att aktiver sig igen. Har nämligen ett problem...:

När jag flyttat bilderna (RAW) från minneskortet till min externa hårdskiva där de skall läggas i "slutförvar" vill jag förstås gå igenom dem och slänga en del. Vad jag behöver är att program eller en funktion där jag kan se bilderna i stor storlek (så att jag kan se skärpa/oskärpa m.m) och där jag samtidigt kan slänga bort de bilder jag inte vill ha.

När jag körde PC använde jag Windows Picture Viewer eller vad det nu heter - där fanns en knapp för "delete". Men på Mac? När jag klickar på "ögat" i en folder får jag upp bilden i princip i tillräklig storlek, men där får jag bara två alternativ: "full screen" och "add to iPhoto". Slänger jag bilden i sopkorgen från foldern måste jag välja nästa bild och klicka på "ögat" för att fortsätta. Föga smidigt.

Så har vi då iPhoto som i princip kunde vara bra - men vad gör programmet egentligen med bilderna? Man importerar dem ju och antagligen förvandlas de från CR2 till jpeg eller motsvarande? Det jag gör i iPhoto reflekteras ju inte på hårdskivan (i "slutförvaret").

Jag har också Lightroom som på alla sätt och vis är ett bra program. Men det fungerar ju lite som iPhoto - man importerar bilder (och behandlar dem och exporterar dem). Inte smidigt. Visst kunde jag ju batcha och ge nya namn åt filerna, men jag har ett hyfsat ok system där jag döper mina folders i "slutförvaret", och det räcker - speciellt om jag smidigt skuöö komma åt sålla bland bilderna så att de inte är så många...

FÖr att summera: Jag vill bara kunna sålla bland mina RAW-bilder i hyfsat stor storlek, slänga stolpskotten och få en sållad folder till "slutförvaret". Därifrån tar jag sen bilder för iPhoto (för visning) eller Lightroom/PS (för behandling).

Alla tips mottages!

/Andreas

P.S Är rätt ny Mac-användare, så om lösningen är väldans enkel, lova att ni inte skrattar. D.S

Hej Andreas,

När jag klickar på en (eller flera) råfiler (CR2) öppnas "förhandsvisning" där jag kan titta på bilderna.

Har OS X Tiger. Vet inte om det ser likadant ut i "Leopard".

Oftast importerar jag direkt till Lightroom och slänger därefter de bilder jag inte vill ha.

Hälsn.

Fredrik

om du stoppar in raw i iphoto konverteras filen inte! det ser ut som om den gör det men det skapas barar en kopia i jpeg.

In med allt i iphot, rensa etc sen tar du
arkiv->exportera
väljer original och väljer mål och så kopieras (obs) ALLA bilder du har i iphoto...

Mitt tips är att du använder Lightroom. Smidigt program som gör allt du vill och väldigt mycket mer som du kommer att upptäcka vartefter ...

Jag brukar förhandsgranska och gå igenom bilderna i filhanteraren och trycka på ögat för att se d i bra storlek. Delete knappen finns ju inte på apple men man kan istället använda äpple/kringla och backspace för att radera en fil. Dock så kan den helt plötsligt sluta att markera nästkommande bild vilket jag tycker är lite störande när man trycker denna kombination.

Nä bilderna blir inte jpg i iPhoto utan är fortfarande raw.
Jag pluggar bara in kameran och då startar iPhoto sen importerar jag dom.
Anser att iPhoto är ett mycket underskattat program.
Tycker det är riktigt bra.

Jag har långe hållit mig till iPhoto, men ska nu övergå till lightroom. Dels för att lightroom erbjuder mycket kraftigare redigering men för att lightroom inte skapar en svinstor mapp som iphoto. iphotos filstorlek blir enorm!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar