Annons

Macbook - 1.83 vs 2.0GHz

Produkter
(logga in för att koppla)

xPetterx

Aktiv medlem
Jag står och funderar lite inför ett eventuellt macbook köp och undrar om någon har någon koll på vad det blir för praktisk skillnad mellan 1.83 och 2GHz processorer.

Datorn kommer användas mest till bildredigering och jag undrar om de två tusenlapparna som den snabbare processorn kostar mer kommer vara värda att lägga
 
Jag sitter här och funderar på om jag skulle skriva och fråga här på fotosidan, men ja vad ser man! Petter har redan varit i farten och skrivit före mig.
 
Har inte exakt koll på hur stor skillnaden bli prestandamässigt, men med den billigare får du ju ingen DVD-brännare och det tycker jag är ett stort minus. Särskilt om du vill backa upp bilder som tar mycket plats. Jag skulle gå på den dyrare :)
 
Utan att ha gjort någon egen jämförelse vågar jag påstå att man i praktiken inte märker någon större skillnad. Låt oss säga att utförandet av ett visst filter i Photoshop tar 1 sekund om man kör med klockfrekvensen 2 GHz, då kommer det att ta nio hundradelar längre tid om man istället kör med 1.83 GHz (inget man märker utan att mäta). Mycket internminne och snabb hårddisk är oftast viktigare för den upplevda prestandan.
 
Minnesfråga

Eftersom jag själv står i begrepp att skaffa ny bärbar och det lutar åt en Macbook så tänkte jag också ställa en kort lite fråga. Minnet är ju inte direkt billigt när det köps från Apple, men när jag kikade på Apple Stores sida om Macbook Pro tidigare så såg jag att den gick att uppgradera med 1x1GB minnes krets, men samma option finns inte med Macbook.

Jag har läst drösvis med inlägg på olika forum som säger att minne alltid måste monteras parvis annars blir grafiken lidande. Är det detta och faktumet att Pro modellerna har ett dedikerat grafikkort som gör att den här varianten av uppgradering inte finns hos den lilla Macbooken? Vad tror ni, funkar det att ta ut det ena 256MB minnet och ersätta med ett 1GB från exvis Kingston, för att i ett senare skede även byta ut det andra 256MB?

/Jesper
 
När det gäller mac så finns det en mycket bra sida att läsa http://www.barefeats.com/
Denna macfantast testar sanningshalten i Apples påståenden.
Här kan Ni läsa de senaste testerna där även de nya bärbara finns med.
Avslutningsvis: Jag skulle ta den något billigare och petat i 2Gb raam. Lite tråkigt att ett dedikerat Photoshop inte verkar komma ut i år för Intelburkarna
Mikael

PS en maskin med dubbla processorer , även pc får bättre prestanda med 2 minnesmoduler av samma märke och storlek.Minnen köper man inte på Apple store, gå till din PC handlare och köp märkesminnen, betydligt billigare. La själv in 2Gb på min bärbara, 1GB 1300:-kr st
 
Senast ändrad:
yes det här med dvd-brännare tycker jag känns som den kanske viktigaste skillnaden mellan de båda datorerna, men borde inte det gå att fixa för mindre än två tusen?
 
Instämmer med Mikael, köp den billigare och lägg till RAM. 512 är för lite. En extern dvd-brännare finns för knappt en tusenlapp, köp det när behovet kommer.
 
tack för alla svar, men hur svårt är det att komma in och byta saker i en macbook (eller valfri book eftersom de borde vara lite lika i chassikunstruktionen)
 
Ska man satsa på en bärbar dator så skulle jag definitivt satsa på intern DVD-brännare. Vill man ha en bärbar vill man väl ha det av anledningen att den är smidig att ta med. Det blir den inte om man ska ha en massa lösa tillbehör så som just extern brännare. Men som andra har sagt satsa på mer minne det är helt klart värt pengarna.
 
Tawi skrev:
Ska man satsa på en bärbar dator så skulle jag definitivt satsa på intern DVD-brännare.

Samma tanke hade jag till en början, men nu börjar jag fundera på hur mycket man bränner när man är på resande fot? Själv så har jag nog inte känt det som något nödvändigt hittils, kanske vore det enklare (och billigare) att satsa på en hårddisk på 80GB istället för den på 60GB och bränna ner det som behövs när man kommit hem?

/Jesper
 
polarhund skrev:
Samma tanke hade jag till en början, men nu börjar jag fundera på hur mycket man bränner när man är på resande fot? Själv så har jag nog inte känt det som något nödvändigt hittils, kanske vore det enklare (och billigare) att satsa på en hårddisk på 80GB istället för den på 60GB och bränna ner det som behövs när man kommit hem?

/Jesper

Ja det är kanske nog så bra. Men det är nog en övervägning man måste göra, större hårddisk är helt klart ett alternativ. Bägge är så klart bäst men det handlar som oftast om hur mycket pengar man har råd att lägga.
 
Tawi skrev:
Ja det är kanske nog så bra. Men det är nog en övervägning man måste göra, större hårddisk är helt klart ett alternativ. Bägge är så klart bäst men det handlar som oftast om hur mycket pengar man har råd att lägga.

Precis! Och eftersom jag just nu råkar har råd att skaffa mellan varianten med en större hårddisk så kommer jag att göra det. Trots att jag tror/vet att jag inte har något egentligt behov av den inbygda DVD-brännaren. Usch, det måste vara prylbögen i mig som håller på att ta över mitt beslutsfattande...

/Jesper
Som i varje fall lyckats dämpa "the prylbög with in" så mycket att det inte blir en svart Macbook.
 
xPetterx skrev:
ja när man betalar 2000 spänn mer för en annan färg då har det nog gått lite för långt

Tydligen kör apple med rabatter på den svarta för att rikta den till olika målgrupper.. Med t ex mecenatrabatt hamnar den betydligt närmare mellanmodellen, som inte alls får samma avdrag..
 
Hej Alla :)
Igår beställde jag den minsta MacBooken 1.83 GHz med 1 GB minne, pris 10597 kr med CSN-rabatt.

Innan jag beställde testade jag mellanmodellen, den vita 2.0 GHz, med 512 MB och den är SNABB!!! Jag lovar!!
Jag drog igång en HD 1080-film (H.264 codec) samtidigt som jag konverterade musik till AAC i ca 12x hastigheten!! Inga problem alls!
Annars konverterar den i ca 24x hastigheten...

Det ända negativa är att den har en slö DVD/CD-läsare (kanske normalt för en bärbar)... i testet ovan hade jag redan importerat låtarna, i full CD-kvalitet, till hårddisken. Att rippa direkt från CD'n går i ca 8x hastigheten...

Min gamla 733 Mhz Quicksilver (640 MB RAM, ATI Radeon 9000 64 MB) rippar i max 6,5x hastigheten och klarar inte ens en HD 720-film utan att hacka, suck...

Min enda anledningen att addera mer minne är att jag planerar att köra Windows XP/Vista på den också. Annars kommer den att hänga med mig när jag fotar och då tänker jag låta Capture One (C1) ta hand om RAW-filerna så jag kan se dom bättre än på min 10D's lilla display...

Ha det bra!
 
Senast ändrad:
j3n5 skrev:
Tydligen kör apple med rabatter på den svarta för att rikta den till olika målgrupper.. Med t ex mecenatrabatt hamnar den betydligt närmare mellanmodellen, som inte alls får samma avdrag..
Mecenatkortet ger 10% på alla modeller så det stämmer inte. Tyvärr har min bara kommit till Holland nu, hade hoppats på att få den idag. :(
 
8000i skrev:
Mecenatkortet ger 10% på alla modeller så det stämmer inte. Tyvärr har min bara kommit till Holland nu, hade hoppats på att få den idag. :(

Det var tydligen en specialrabatt som vissa studentgrupper fick utskickad iom. lanseringen av macbooken, inte vanliga rabatten..

/jens...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.