** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Mac OS X Lion och Lightroom 3?

Det finns en massa kända konflikter mellan Lion och program från Adobe.

Vid större uppgraderingar brukar jag vänta minst ett halvår. Lion hamnar i min burk tidigast framåt årsskiftet.
Kortare tid vid mindre uppdateringar.

Gjorde misstaget med iPad i våras, uppdaterade direkt och naturligtvis fanns det en worldwide-bugg som satte 3G ur spel. Det tog Apple 1,5 månad och tre uppdateringar innan buggen var åtgärdad. Så att vänta några månader även vid mindre uppdateringar (som inte är säkerhetspatchar förstås) är en bra ide.

Jag har lite problem, främst kosmetiska sådana med senaste Lightroom 3 i kombination med Lion. Vissa grafiska element i Lightroom får fula blå highlights eller vad man ska kalla det. Hade inte detta problem i Snow Leopard vad jag vet.

Dessutom funkar scrollen ganska uselt, speciellt i framkallningsläget när man vill scrolla "filmremsan" längst ner. Vet inte om detta beror på Lion eller på att jag även skaffat en Magic Trackpad i samband med att jag bytte till Lion.

Har även lite märkliga problem med HDR Efex Pro, där Lightroom exporterar bilder till HDR Efex Pro, men stannar på sista bilden och inget mer händer. Vet inte om detta är Lightrooms eller HDR Efex Pros fel...

Import från D90 till OSX Lion verkar tröstlöst

Jag kan inte importera från Nikon D90 till Lightroom 3.3 på OSX 10.7.1. Får in thumbnails men när jag trycker på "import" dyker felet "Could not copy a file to the requested location" upp direkt.

Har testat:
* Direktimport via USB till LIghtroom
* Import via Image Capture
* Kopiera över från Mac med snow leopard till lion-macen och sedan direkt från inbyggd HD till LR3.

Samma fel överallt. Helt omöjligt att få in bilderna mao. :-(
Eftersom resultaten är lite inkonsekventa är det möjligt att det är fel både i Apples och Adobes mjukvaror. Men mest misstänker jag att någon lågnivåmjukvara relaterad till Image Capture i OSX pajat och att LR använder sig av den.

Någon annan med samma problem?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar