Annons

Mac & operativ..

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har inte översikten och har tydligen svårt att läsa mig till den.

Windows olika operativsystem har jag ok koll på.. åtmindstonde vilken som kommer efter vilken:)

Men Nu handlar det om Mac.

*Jag skulle vilja veta av er vilken ni menar är den bästa och varför.

*Jag skulle också vilja veta vad de heter.....
-senaste versionen
-näst senaste
-näst näst senaste
-osv osv..


Detta skulle hjälpa mig enormt!

MVH Niclas,
 
Det bästa mac operativet är givetvis det senaste, tiger(10.4), det innan heter Panter (10.3), nästa version som kommer är Leopard (10.5).


/ Erik
 
Nuvarande är osx.10.4 (Tiger)
Föregående var osx 10.3 (Panther)
Innan det var det osx 10.2 (jaguar tror jag)
Långt tillbaks var det Classicmiljö (som även följer med och går att köra kombinerat med osx)

Nästa version är på g och heter osx 10.5 (Leopard)
 
Supertack.

Har hört om dessa, men logiken är svår att greppa då man sporadiskt får nys om olika namn.

Spä gärna på med mer info om ni känner för det!

MVH Niclas,
 
Det kanske kan vara värt att påpeka att OS X är ett helt annat operativsystem än OS 9 och de andra "klassiska" versionerna. Allt de har gemensamt är filosofin bakom utseendet.

OS X är i grunden ingen skapelse av Apple utan är en UNIX-dialekt (i grunden BSD, Apple kallas väl sin version "Darwin" om jag inte minns fel) som Apple vidareutvecklat och lagt på ett GUI.
Den enda anledningen till att OS X kan köra äldre program är att det innehåller en emulator.

Så att försöka spåra en "utveckling" mellan 9 och X är meningslöst. Det är helt olika system.
 
För att besvara frågan om vilken OS-version som är bäst, och varför, så hävdar jag att om man har en burk som är gjord på denna sidan millennieskiftet så är senaste versionen av Mac OS X (10.4) den bästa. (Om maskinvaran fortfarande stöds förstås; jag tror att några G3-baserade system har åkt ur systemet, men det kan gå att ta sig förbi...)

En av anledningarna är att vad gäller operativsystemet självt har det utvecklats så att varje version (hittills) har blivit snabbare och effektivare på samma hårdvara. Jag har själv en PowerBook G4 från mars 2001, och varje uppgradering av OS X har medfört en trevlig prestandaökning. Ibland större, ibland mindre. Frikostigt med RAM-minne är dock ett måste. Att arbeta i Photoshop går alldeles utmärkt. (Vid större batchjobb får man ta sig en kaffepaus... :)

Sen kräver givetvis vissa funktioner ny hårdvara (CoreImage m.m.), men i de flesta fall klarar man sig bra ändå. (Ja, jag tycker det är helt ok med Fast User Switching utan 3D-kub-övergång... ;-)

Ett program som kräver relativt ny hårdvara är ju Aperture som använder just CoreImage flitigt. Det är väl egentligen det enda jag är lite ledsen för att jag inte kan köra. (Men så fort det sitter en Core 2 Duo i en MacBook Pro klappar jag till!)
 
Nu är Powerbook,en inhandlad och original- OSX Tiger följer med..

Tack vare era svar så hade jag lite koll när jag kikade på begagnatmarknaden, kul!

Hittade en äckligt fin maskin för förhållandevis få kronor, allt för mycket RAM, allt för stor HD, ++ Bara att växa sig in i med andra ord;)

MVH Niclas,
 
Har nu suttit här med min Powerbook.

Den träffade inte i närheten av mina förväntningar vad gäller skicket som enligt utsago och annons skulle vara som nytt..

Men eftersom det rent kosmetiska/utseendemässiga (skalet) inte är själva fokus för mig så handlar det mera om själva maskinen presterar som den skall. Presterar gör den helt klart. Allt går fort och smärtfritt..

Men problemen började när jag såg i ("om den här maskinen") att den har en annan (sämre) processor än den utlovade. Den har både en död pixel samt ett moln på skärmen..
Detta accepterar jag inte om maskinen är utlovad i skick som ny! Jag gör väl rätt som inte accepterar det!?

Jag har pratat med säljaren som svårligen gick med på ett återköp.

Vi får se hur det löser sig...

MVH Niclas, som igen är utan Mac.. som var så efterlängtad och behövd..
 
Självklart ska den motsvara beskrivningen i annonsen. Alternativet är väl att säljaren ger dig ytterligare rabatt.

En död pixel kan man leva med (har haft en sen jag köpte min burk), men moln på skärmen (jag antar att du med det menar ett, på ett eller annat sätt, missfärgat område) är inte direkt kul när man ska pyssla med bilder. Det skulle jag definitivt ha upphävt köpet för. Du kan ju visserligen skaffa en extern skärm, men det kostar ju också pengar...

Hoppas du hittar ett bättre alternativ.
 
Niclasfoto skrev:
Har nu suttit här med min Powerbook.

Den träffade inte i närheten av mina förväntningar vad gäller skicket som enligt utsago och annons skulle vara som nytt..

Men eftersom det rent kosmetiska/utseendemässiga (skalet) inte är själva fokus för mig så handlar det mera om själva maskinen presterar som den skall. Presterar gör den helt klart. Allt går fort och smärtfritt..

Men problemen började när jag såg i ("om den här maskinen") att den har en annan (sämre) processor än den utlovade. Den har både en död pixel samt ett moln på skärmen..
Detta accepterar jag inte om maskinen är utlovad i skick som ny! Jag gör väl rätt som inte accepterar det!?

Jag har pratat med säljaren som svårligen gick med på ett återköp.

Vi får se hur det löser sig...

MVH Niclas, som igen är utan Mac.. som var så efterlängtad och behövd..


Du gjorde rätt Niclas.
Vissa av Apples bärbara är behäftade med kassa bildskärmar, kassare än vanligt.Apple skärmarna är inte bra jämfört med andra, därför inhandlade jag tre bärbara PC .
Köper man en beg Apple bärbar skall den vara 100% frisk och helst en sen G4 15" .De nya maskinerna med Intel i burken har numera hyggliga skärmar.

Mikael

5 maccar +3 pc
 
Senast ändrad:
Ja så bra att bara få en liten bekräftelse;)

Ja, skärmen är viktig för mig. Jag har svårt att acceptera en "dålig" skärm speciellt då jag har tänkt att använda den integrerade och inte extern.

Men det är ju alltid surt att klaga tillbaka ngt till en säljare. Men helt uppenbart så har han inte sålt det som presenterades i annonsen, så jag har med andra ord all rätt till återköp.

Jag hade ju tänkt att köra Powerbook tills att Macbook pro var väl introducerad på marknaden med IntelPhotoshop ++... men nu får det nog bli att vänta direkt på en Intelmac.

Tråkigt.

(känner väl att jag måste skriva av mig lite,, så att inte tjejen får ta allt surt humör själv!)

MVH Niclas,
 
Senast ändrad:
Spot skrev:
Självklart ska den motsvara beskrivningen i annonsen. Alternativet är väl att säljaren ger dig ytterligare rabatt.

En död pixel kan man leva med (har haft en sen jag köpte min burk), men moln på skärmen (jag antar att du med det menar ett, på ett eller annat sätt, missfärgat område) är inte direkt kul när man ska pyssla med bilder. Det skulle jag definitivt ha upphävt köpet för. Du kan ju visserligen skaffa en extern skärm, men det kostar ju också pengar...

Hoppas du hittar ett bättre alternativ.

Ja, molnet är liksom ett ljusare fält på skärmen utan skarpa kanter,, typ som ett moln.
Precis som om den har fått en tryckskada som skadat skärmen.. Kan tänka mig att det typ har legat en penna mitt på tangentbordet när ngn idiot försökt pressa ihop den.. ce 11cm långt och 2,5cm högt,, + högre på höger sida (ca 6 cm).. Detta är dessutom centrerat på skärmen! Otroligt irriterande..

Detta syntes i alla program och på skrivbordet,, alltså ett fel i skärmen.

MVH Niclas,
 
Molnen var ett vanligt fel på bärbara maccar under en längre tid, Apple förnekade givetvis problematiken in i det längsta.Till slut tog de sitt ansvar och bytte de felaktiga skärmarna.
Tydligtvis har förra ägaren inte uppmärksammat att det gick att få den utbytt under garantitiden
Mikael
 
Jaha, där ser man.

Han lät hur som helst 100% förvånad över mitt påstående. Han som också använt datorn till bilder/film... Knepigt.

Jag har funderat över om "molnet" uppstått under frakten men jag tror inte det. Bra inpackat + att det inte ser ut som ngt stötskada eller så utan mera som en tryckbelastning.. har nog inte rätt ord för att förklara det.

Killen skall hur som helst få tillbaka maskinen. Jag är urless på den, hur snabb och äckligt packad med originalprogramm den än är..;/

MVH Niclas,
 
Niclas
Du kan gå in på http://www.99mac.se/ och söka på ämnet.
Det finns ett flertal trådar som handlar om ämnet.

Molnen , taskiga skärmar på vissa powerböcker är ingenting nytt för oss som använt mac en längre tid.

Dålig betraktningsvinkel,dålig upplösning, moln, färgskiftningar, är några av problemen som kan ses.
Moln och färgskiftningar sågs i vissa serier.

Nej köp en Mac som är ny eller en som funkar, då trivs man med maccen.

Mikael
 
Men tillbaka till os:en, om man har en lägre version av OS X, är det bara att uppgradera gratis via nån programvara eller måste man slanta upp pengar?
 
Lite info om min deal..

Jag behåller maskinen. Har fixat en deal med sæljaren.

Jag kænner mig nøjd och har æven varit i kontakt med apple support..

Tack før info och svar hær i tråden.!

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.