Annons

Mac Mini för bildbehandling i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
...Varpå jag svarade att jag vill ha valmöjligheten att köpa design före prestanda då allting annat redan är baserat på prestanda idag på PC-sidan...
Inte riktigt sant eftersom det faktiskt finns designade pc.
Men, jag erkänner villigt att jag enbart köper efter prestanda, och det fungerar bra hemma hos mig.
Jag bygger mina egna datorer, och köper det moderkort, chassi, hårddisk, minne och processor som ger mest prestanda för pengarna.

Visst är Mac snygga, och de har ett underbart användargränssnitt, men för vår familj så är det inte alls ett alternativ - och det finns få om ens någon anledning för oss att swischa.

Ge mig gärna en liten anledning...
 
Re: Design?

uge skrev:
Heja Mac. PC e fula.

Jag brukar i och för sig inte ägna speciellt mycket tid åt att titta på själva datorlådan. Min PC står intryckt i ett hörn, samma med min G5:a. Visst är det kul med en snygg dator, men det är ännu roligare med en dator som man fritt kan byta komponenter i.

Men...

Är man ute efter en kompakt snygg dator med hyfsad prestanda så är Mac mini oslagbart minst och billigast.
 
Ska man köpa en MiniMac så är det bättre att köpa en USB-bluethootmodul (ca 300-400 :- ) och det är bättre att köpa en extern Firewire eller USB 2.0 DVD-brännare. Det blir billigare och man får en DVD-brännare som fixar DualLayer-skivor. Dessutom blir det smidigare att kopiera cd-skivor med en separat drännare.Sedan kan man ju ha den till alla sina Mackar och dessutom till sin PC. Likadant med Hårddisken köp en stor extern och arkivera på. Den behöver ju inte ens vara framme när man inte använder den. Eller min personliga favorit: Lacies nya ethernetkopplade HD.

Sedan fungerar ju vilket USB-tangentbord som helst till den. Jag hade nog köpt Microsofts trådlösa och som skärm hemma hade jag valt någon av samsungs MP-modeller med inbyggd TV.

Men så jobbar jag på ett företag som säljer Mac (och PC).

M
 
Melker Humala skrev:
Ska man köpa en MiniMac så är det bättre att köpa en USB-bluethootmodul (ca 300-400 :- ) och det är bättre att köpa en extern Firewire eller USB 2.0 DVD-brännare. Det blir billigare och man får en DVD-brännare som fixar DualLayer-skivor. Dessutom blir det smidigare att kopiera cd-skivor med en separat drännare.Sedan kan man ju ha den till alla sina Mackar och dessutom till sin PC. Likadant med Hårddisken köp en stor extern och arkivera på. Den behöver ju inte ens vara framme när man inte använder den. Eller min personliga favorit: Lacies nya ethernetkopplade HD.

Sedan fungerar ju vilket USB-tangentbord som helst till den. Jag hade nog köpt Microsofts trådlösa och som skärm hemma hade jag valt någon av samsungs MP-modeller med inbyggd TV.

Men så jobbar jag på ett företag som säljer Mac (och PC).

M
Men jisses! Sa du att du säljer datorer???
Hoppas innerligt att jag aldrig hamnar i din butik - Jag fattar inte ett jota av vad du säger.
 
FILM) (ulltand skrev:
Men jisses! Sa du att du säljer datorer???
Hoppas innerligt att jag aldrig hamnar i din butik - Jag fattar inte ett jota av vad du säger.


:)

Jaaa det kanske märks att det är jag som är teknikern. Om du skulle prata med oss så tror jag nog att vår säljare kan göra sig förstådd ;-) Vi kompletterar varandra ganska bra.
 
Inte riktigt sant eftersom det faktiskt finns designade pc.
Men, jag erkänner villigt att jag enbart köper efter prestanda, och det fungerar bra hemma hos mig.
Jag bygger mina egna datorer, och köper det moderkort, chassi, hårddisk, minne och processor som ger mest prestanda för pengarna.

Visst är Mac snygga, och de har ett underbart användargränssnitt, men för vår familj så är det inte alls ett alternativ - och det finns få om ens någon anledning för oss att swischa.

Ge mig gärna en liten anledning...
Har ingen anledning annat än att jag skulle vilja ha en snygg burk som inte kostade skjortan att koppla till tvn i vardagsrummet. Shuttle-lådorna är för stora och har fel form, de flesta mATX-lådorna i top-set utförande är för dyra. Tills jag hittar något vettigt får min laptop bemanna den positionen.

Visst finns det designade låtor, mitt problem är förrutom att dessa är dyra så verkar många designers som designar pc-lådor vara formmässigt blinda. Det är mest det jag är purken över.

Annars är det precis samma sak här. Jag har byggt mina burkar själv i över 10 år nu och gjort mina år som säljare/tekniker i butik och sedan jobbat med både nätverk och support sedan dess.

Jag har ung. samma inställning, prestanda och kvalite kommer absolut först, priset på andraplats. Jag köper aldrig det dyraste, men jag vägrar kompromissa på kvaliten. Följaktligen har jag inte haft ett enda problem på alla mina år sånär som på ett riktigt elakt virus runt '95.
En av mina burkar kör med en installation av Windows 2000 som installerades strax efter det kom ut, går som en klocka än idag.
 
Ful eller snygg?

Den här datorlådan har samma bredd som övriga stereoprylar. Den skulle gärna kunna få stå i mitt vardagsrum.

http://www.hushtest.de/hushshop/shop/shop_img/big_img/black_3d_stecker.jpg

Den är tyst och snygg. Ett PC-baserat system tror jag är bra att bygga en mediaanläggning omkring. Det finns många varianter av ljudkort, TV-kort m.m.

Ber om ursäkt för avstickaren. Jag tycker fortfarande Mac mini ger mycket dator till Photoshop för pengarna.
 
j3n5 skrev:
Jo, ett STABILT OS utan virusproblem. Lätt värt ett par lappar extra..

Är Windows XP instabilt?
Är Windows XP virusutsatt ifall du inte loggar in som root?

Jag använder både Windows och Mac, mest Mac, eftersom det är den dator jag har på arbetet.
Båda operativen har sina för- nackdelar.
En stor nackdel med OSX (som jag har svårt att bortse ifrån) är att det kräver enorma mängder RAM för att fungera problemfritt. Minst 1,5 GB, helst mer ifall du vill slippa den elaka badbollen.
 
Re: Re: Billig?

Det är alldeles riktigt fast det är väl PS-elements du menar.
Själv är jag "bara" hobbyfotograf men har både CS och det nästan 10.000:- billigare PS elements och använder båda dagligen. Det enda jag saknar i elements är kurvor.
Sen har PS elements 3-D omvandling och det kan jag ej hitta i CS.
Finns det där??????












För människor som "bara" gör det grundläggande behövs väl inte riktigt CS? De klarar sig riktigt långt med prylar för 10.000 inklusuve skärm, dator och en bantad Photoshop (LE eller vad den heter nuförtiden). [/B][/QUOTE]
 
Copy_Con skrev:

En stor nackdel med OSX (som jag har svårt att bortse ifrån) är att det kräver enorma mängder RAM för att fungera problemfritt. Minst 1,5 GB, helst mer ifall du vill slippa den elaka badbollen.

Visst får jag se badbollen ibland, men då kör jag OS X på 400 MHz o 384 MB RAM så nog går det med mindre än 1,5 GB...
 
Copy_Con skrev:
Är Windows XP instabilt?
Är Windows XP virusutsatt ifall du inte loggar in som root?

Jag använder både Windows och Mac, mest Mac, eftersom det är den dator jag har på arbetet.
Båda operativen har sina för- nackdelar.
En stor nackdel med OSX (som jag har svårt att bortse ifrån) är att det kräver enorma mängder RAM för att fungera problemfritt. Minst 1,5 GB, helst mer ifall du vill slippa den elaka badbollen.

XP är instabilt på många sätt för de som inte vet hur man ska skydda sig. OSX är tom. stabilt för nykläckta datorblåbär.
 
HDFS) (KGS skrev:
Visst får jag se badbollen ibland, men då kör jag OS X på 400 MHz o 384 MB RAM så nog går det med mindre än 1,5 GB...

Jag brukar ha de nödvändiga applikationerna igång, alltså:

Mail
Safari
iChat
Photoshop


Det sistnämnda är en given minnesätare, men de andra tre äter fruktansvärt mycket RAM, för att inte snacka om operativet. Enbart fönsterhanteraren och de andra bakgrundstjänsterna äter hur mycket minne som helst. Har en G5 dual 1,8 med 1 Gig RAM och den kan sega till ibland.

Vi har faktiskt en G4 Dual 400 Mhz med 512 RAM och det är långt ifrån "bra" (allt är relativt) flyt på den.
 
Min bärbara iBook är en G3 på 800Mhz och med ett minne på 384MB. Det går ganska bra, men visst ibland får man upp "badbollen". Jag kör ju i och för sig inga tunga saker. Det blir mest ordbehandling, mail, surfande, lyssna på musik och se en och annan film och i Photoshop cs gör jag bara enklare saker som justering av färger, kurvor, nivåer, m.m. samt en del friläggning.

Vad som krävs för tyngre program vet jag inte men med mina program och behov flyter det på ganska bra.

Med andra ord borde en Mac mini med 500MB funka ganska bra till Photoshop. Men och andra sidan är jag en sån där människa som tycker att en Volvo 940 rullar på riktigt bra, både på lansväg och i stan.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.