Annons

Mac eller vanlig PC o i så fall vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mig veterligen finns det inga Appleskärmar som stödjer vitbalansjustering.

iMac:en är en bra dator, slänger du sedan på Windows 7 istället för OS/X så har du en riktigt bra dator sedan.

/Karl

Du förnekar dig aldrig i diskussioner av den här typen. Det FINNS de som älskar Mac OSX och ogillar Windows. Det är inte ett dugg konstigt.
 
Mig veterligen finns det inga Appleskärmar som stödjer vitbalansjustering.

iMac:en är en bra dator, slänger du sedan på Windows 7 istället för OS/X så har du en riktigt bra dator sedan.

/Karl

Istället för???
Man kan ha bägge om man nu vill ha windows till något specifikt.
Annars är nog OsX att föredra
 
jaha, pinsamt erkännande. Det var inte en G4 utan en G5 Mac Pro med nytt grafikkort, dubbla kärnor ,stort minne ..
Så det är kanske inte så tokigt ändå med 2000 kr......
 
jaha, pinsamt erkännande. Det var inte en G4 utan en G5 Mac Pro med nytt grafikkort, dubbla kärnor ,stort minne ..
Så det är kanske inte så tokigt ändå med 2000 kr......

Fortfarande en gammal burk.
Själv skulle jag og inte köpa en begagnad burk. Utvecklingen går alldeles för fort.
 
Lösningen är att använda tex Spyder's billiga kalibreringsverktyg, men använda en annan mjukvara för att sköta den.
Lite mer info här https://discussions.apple.com/thread/2396750?start=0&tstart=0

Jag rekommenderar inte Spyders utrustning för skärmar med blank yta (jag har själv en Spyder 3 Elite), för de får ärligt talat spader.

Den enda tillverkare som går ut med att de faktiskt stöder blanka skärmar är X-rite med sina nya Colormunki.
 
jaha, pinsamt erkännande. Det var inte en G4 utan en G5 Mac Pro med nytt grafikkort, dubbla kärnor ,stort minne ..
Så det är kanske inte så tokigt ändå med 2000 kr......
Låter iofs billigt, men jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en G4 eller G5. Dessa gamla modeller är en återvändsgränd där det i princip inte utvecklas någon ny mjukvara. Köp en Mac med Intelprocessor istället (dvs tillverkad 2006 och framåt).
 
jaha, pinsamt erkännande. Det var inte en G4 utan en G5 Mac Pro med nytt grafikkort, dubbla kärnor ,stort minne ..
Så det är kanske inte så tokigt ändå med 2000 kr......

Om du tänker pyssla med bildredigering så gör du nog bäst i att hålla i dina 2000kr, för du kommer inte kunna syssla med det du vill på en sådan gammal maskin som en Power Mac G5. Det är ingen som utvecklar till dessa gamla datorer längre, och Apple's senaste operativsystem OS X Lion fungerar inte ens på en så gammal dator. Mac Pro började datorerna först heta när de gick över till Intel.


Jag kör både PC med Windows 7 och Mac med Lion här hemma. PC'n är den kraftfulla maskinen av de två, men hade jag haft råd idag hade jag utan tvekan gått apple hela vägen och satsat på en av de värre iMac som finns att köpa. Där har du både prestanda, samt en lättanvänd dator som är en fröjd att använda

Om du ska syssla med bilder, välj en så stor skärm som möjlig, med tydliga färger. iMac har en sån skärm i sig, går du PC-vägen så välj en IPS-skärm och inte nån billig sak som inte kan visa färger korrekt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.