Annons

Datorköp tips o råd

Produkter
(logga in för att koppla)
För att pilla med bilder så räcker 16 GB ram.
Vill du pilla med video så är det en annan femma.
Det var en tråd för ngt år sedan en kille som uppgraderade från 8 till 16 o då hände massor på videosidan, bilder ingen skillnad.
Sedan gick han från 16 till 24, visst gick det fortare att jobba med video men det var ingen jätteskillnad.
Till sist tog han steget från 24 till 32 och det beskrev han som knappt märkbart.

Men visst det är ingen jättekostnad, frågan är nog mer vad du skall ha det till, alltså program.
Vieo och tunga dataspel då kan det säkert göra nytta men annars är jag tveksam.

Jag kör photoshop o illustrator lite indesign. Vill börja med photomatix pro och kanske kanske Corel draw. Med andra ord ingen video. Bara väldigt stora o tunga filer. Jag använder photoshop för att måla också så då kan det rusa iväg rätt rejält med megabyten. det är viktigt att få ett flyt när du målar med penslarna. Dra några streck, blurra lite och sedan kaffepaus , nej usch. Idag är photoshop lika trögt som sirap i minusgrader. Men säger ni att jag klarar mig med 16 så tar jag till mig det. Det finns andra hål att stoppa pengarna i än att köpa långt över behovet.
 
OM du skall ha grafikkort:
Eftersom att du vet vilka programvaror du skall använda så råder jag dig att leta upp vilka grafikkort som programvarorna vill ha.
Adobe o PC - NVIDIA, (inte alla)
Adobe o MAC - Radeon, (viss modell o beror på vilken Mac)

Men som sagt var kolla alla programmen.
Det är alltså inte dyrare att välja RÄTT tillverkare, det gäller bara o veta vilka program som vill ha vilka kort för att få GPU-accelerering. :)
 
Jag har ett Radeonkort. Köpte ett Nvidia 660Ti för att få snabbare videoredigering.

Kör en sekvens, byter kort o samma sekvens skiljde ingenting enligt stoppuret.
Nästa intressanta del är att jag tar ur Nvidia kortet för att skicka tillbaka det.
DÅ meddelar Peremiere Pro att jag minsann inte har CUDA-stöd längre.
O det var ju sant men det gav heller ingen effekt tidsmässigt.
Kanske har jag testat på fel sätt.

Poängen är att man skall välja rätt SORT från början.
Priset är i princip detsamma.
 
Premiere får inte stöd för OpenCL i Windows förrän i nästa version, men ska man bara köra Photoshop går det lika bra med Radeon.
 
För fotoredigering gör openCL väldigt nära noll skillnad. Vad man än gör ang. grafik-kort så är det en negativ investering, dvs man får ALLTID mer prestanda för pengarna genom att lägga dem någon annan stans.

De funktioner som drar nytta av openCL hittar man här:
http://forums.adobe.com/message/4289204

Inte speciellt mycket påverkar normal fotoredigering.

En total omskrivning av många funktioner krävs innan Adobe har full accelerering av de "vanliga" funktionerna i PS.
 
Nä, det är väl mer om man vill ha det där grafikkortet till något annat också det kan vara intressant (t.ex. att spela spel som jag ägnar mig åt ibland) :)
 
Hej, nu kommer jag att hamna ganska långt från ämnet foto, men det här är i princip det enda nätforum där jag är aktiv, och jag vet dessutom att det finns mycket datorkunnigt folk här. Om det är några som kombinerar sitt fotointresse med datorspelande så kanske ni kan bidra med synpunkter.

Tonårsgrabben här hemma har sparat i ett par år med siktet inställt på en gamingdator. Hans budget tillåter inte alls de fräckaste maskinerna, men han har i dagsläget c:a 8000 att spendera på dator & skärm (och jag vill såklart att han ska få så mycket som möjligt för sina hopgnetade pengar). Han har flera gånger stått & dagdrömt framför "Predator"-maskinerna på MM, och när jag i veckan såg en annons för en (i mina ögon) vass maskin så tänkte jag att det kunde vara nåt.

Vi har kollat in följande prylar:

Acer Aspire i5-3350/16GB/1TB/HD7870

Philips 239C4QHSB 23 tum/IPS/5 ms

Jag får intrycket att det här kunde vara ett någorlunda starkt och samtidigt prisvärt paket, men jag vore tacksam om nån som har bättre koll på hårdvara och rimliga priser kunde ge oss lite input. Verkar det vara ett vettigt köp?

Tack på förhand!

EDIT: Jag är kanske inte bara OT - jag borde kanske varit det i en egen tråd? Om jag klantat till det så ber jag om överseende.
 
Generellt betalar man mer för datorer på MM Elgiganten osv än tex Komplett.se eller inet.
Gå in på en butikssida o välj en dator som är snarlik det ni tittat på.
Sedan kan du konfigera den precis så att den blir lik o jämföra vad den kostar.
 
Hej, nu kommer jag att hamna ganska långt från ämnet foto, men det här är i princip det enda nätforum där jag är aktiv, och jag vet dessutom att det finns mycket datorkunnigt folk här. Om det är några som kombinerar sitt fotointresse med datorspelande så kanske ni kan bidra med synpunkter.

Tonårsgrabben här hemma har sparat i ett par år med siktet inställt på en gamingdator. Hans budget tillåter inte alls de fräckaste maskinerna, men han har i dagsläget c:a 8000 att spendera på dator & skärm (och jag vill såklart att han ska få så mycket som möjligt för sina hopgnetade pengar). Han har flera gånger stått & dagdrömt framför "Predator"-maskinerna på MM, och när jag i veckan såg en annons för en (i mina ögon) vass maskin så tänkte jag att det kunde vara nåt.

Vi har kollat in följande prylar:

Acer Aspire i5-3350/16GB/1TB/HD7870

Philips 239C4QHSB 23 tum/IPS/5 ms

Jag får intrycket att det här kunde vara ett någorlunda starkt och samtidigt prisvärt paket, men jag vore tacksam om nån som har bättre koll på hårdvara och rimliga priser kunde ge oss lite input. Verkar det vara ett vettigt köp?

Tack på förhand!

EDIT: Jag är kanske inte bara OT - jag borde kanske varit det i en egen tråd? Om jag klantat till det så ber jag om överseende.

Den ligger i den prisnivån där det är lite svårt att hänga med som privatperson, speciellt om man inte kan bygga själv och inte redan har en Wndows-licens.

Positivt om datorn i fråga:
Ok mellanklass grafikkort, ok cpu, gott om ram och Windows-licens.

Negativ: Det är en Acer = Kass support och generellt låg kvalitet. Mediamarkt är väl ingen höjdare heller när det gäller pc-support. Kan vara ett helvete att uppgradera oem-maskiner. Dessa KAN ha udda moderkort och strömförsörjningar som inte följer standarden. Oftast är det väldigt klena och dåliga nätaggregat, kass kylning, väldigt billiga chassin och hög ljudnivå.

Om man kan bygga själv har man möjligheten att plocka delar där det är billigast och därmed få bättre grejer för samma pris. Är man noggrann är det rätt enkelt att bygga en dator.
 
Tack för er input!

När det gäller förslagen att bygga själv så har grabben varit helt inne på den linjen tidigare, men jag får bara inte ihop det: Om jag "prisjaktar" processor, grafikkort, hårddisk, moderkort och minne motsvarande prylarna i den där MM-maskinen så närmar jag mig 6000 spänn. Och då har jag ingen låda, inget nätaggregat, inget operativ, inget tangentbord, inget...

Jag drar slutsatsen att den där maskinen i alla verkar vara ett prisvärt paket som jag nog personligen tycker verkar vara en vettig kompromiss mellan hans önskemål & budget.

Jag tar med mig era funderingar och låter grabben avgöra om han ska ge efter för köpsuget direkt eller avvakta lite till.
 
Tack för er input!

När det gäller förslagen att bygga själv så har grabben varit helt inne på den linjen tidigare, men jag får bara inte ihop det: Om jag "prisjaktar" processor, grafikkort, hårddisk, moderkort och minne motsvarande prylarna i den där MM-maskinen så närmar jag mig 6000 spänn. Och då har jag ingen låda, inget nätaggregat, inget operativ, inget tangentbord, inget...

Jag drar slutsatsen att den där maskinen i alla verkar vara ett prisvärt paket som jag nog personligen tycker verkar vara en vettig kompromiss mellan hans önskemål & budget.

Jag tar med mig era funderingar och låter grabben avgöra om han ska ge efter för köpsuget direkt eller avvakta lite till.

Plockade ihop en PC lite snabbt, garanterat mer krut än en färdig fabriksdator.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3448014/win8

I länken har jag valt senaste i7 4770, byt till i54670k så hamnar du på samma pris(7000) fast hela paketet kommer vara bättre, men i7 är bättre till foto, dock inte till spel.

Grafikkort har jag inte alls koll på men valde samma som i ditt Acerpaket, dock utan att veta om det är prisvärt. Till foto behövs inget annat än det som ligger i processorn, men till nyare spel behövs det dock.

PS.
En snabbkoll på grafikkort ger att 7850 är 500:- billigare och klarar dagens spel.

EDIT2:
Jag har inte valt HD för i jämförelse med Acer har den inte SSD som systemdisk vilket jag tycker är en självklarhet idag.

EDIT3:
Ny länk med diskar, 1 SSD + 2TB lagring (2TB är mycket billigare/GB)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3470160/win8ssd = 8100:- med i5 4670K
 
Plockade ihop en PC lite snabbt, garanterat mer krut än en färdig fabriksdator.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3448014/win8

I länken har jag valt senaste i7 4770, byt till i54670k så hamnar du på samma pris(7000) fast hela paketet kommer vara bättre, men i7 är bättre till foto, dock inte till spel.

Grafikkort har jag inte alls koll på men valde samma som i ditt Acerpaket, dock utan att veta om det är prisvärt. Till foto behövs inget annat än det som ligger i processorn, men till nyare spel behövs det dock.

PS.
En snabbkoll på grafikkort ger att 7850 är 500:- billigare och klarar dagens spel.

EDIT2:
Jag har inte valt HD för i jämförelse med Acer har den inte SSD som systemdisk vilket jag tycker är en självklarhet idag.

EDIT3:
Ny länk med diskar, 1 SSD + 2TB lagring (2TB är mycket billigare/GB)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3470160/win8ssd = 8100:- med i5 4670K

Ditt paket går ju inte att jämföra med en färdig dator. Du antar att TS kan bygga själv plus du väljer en Windows 8 licens som är helt värdelös, vad ska du uppgradera ifrån? Dessutom ger det ingen mening att välja en 4770K till en speldator.

TS har 8000 att spendera på både skärm och dator..................

Claes Svensson: Kan ni bygga själva? Studerar din son? Isf. kan man få en billig Windows licens via MSDNAA (ca 100:) Googla på Pellesoft
 
Tack för era förslag och idéer!

Allan: Vi har testat en hel del att plocka ihop komponenter på Inet och Komplett, men jag kommer ändå fram till att det inte blir nån större ekonomisk fördel (om någon). Jag kan tänka mig att det kan göra större skillnad om man har en större budget och vill plocka ihop en "värstingmaskin" med vassare komponenter, men för den mellanklassmaskin det handlar om här verkar fabriksdatorn svår att matcha för en billigare peng.

Kent: Själva monteringen av komponenter ser jag inte som nåt bekymmer. Jag har väl under åren bytt eller kompletterat med de flesta typer av komponenter i mina datorer även om jag aldrig plockat ihop nån från scratch. Jag är däremot osäker på om jag klarar av att välja "rätt" komponenter så att de lirar fint ihop. (På den punkten kan man väl förmoda att de fabriksmonterade paketen är någorlunda genomtänkta.)

Vi kom fram till att vi med hans budget nog skulle kunna åstadkomma en ungefär lika bra maskin som MM:s kampanjdator genom att bygga själva. Som fördel med eget bygge (i vårt fall) ser jag främst att det vore lärorikt för grabben att få mer koll på hur det ser ut inuti plåtlådan. Nackdelarna är att det faktiskt skulle bli snäppet dyrare (såvitt jag kunnat se) och att det skulle vara förknippat med en del trassel och jobb. (Att man som ovan skulle stöta på ett gäng problem på vägen till fint fungerande maskin är jag övertygad om, men det är ju å andra sidan problemlösningen man lär sig av...)

Enkelt uttryckt känns det tryggare att han köper en färdig maskin för sina hopgnetade slantar och igår lade vi beställningen hos MM - jag hoppas (och tror) att han blir nöjd.

(Jag tar med mig era idéer tills det blir dags att byta min egen maskin - jag har faktiskt blivit ganska sugen på att testa egenbyggt när vi har suttit och surfat på Inet, och när det då "bara" är mina pengar det handlar om så kan det vara värt risken.)

/Claes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.