Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller PC

Produkter
(logga in för att koppla)

Monasofi

Ny medlem
Jag har aldrig använt något redigeringsprogrammet men står nu beredd att ta det steget. Vad ska jag köpa? Priset har oxå betydelse.
Tacksam för tips// Monasofi

Jag har aldrig använt något redigeringsprogrammet men står nu beredd att ta det steget. Vad ska jag köpa? Priset har oxå betydelse.

Spelar nog egentligen ingen roll, men du har just startat en tråd som säkert kan bli sjutusenfemhundratrettioåtta sidor lång:)

Har priset betydelse kan man förstås köra Linux. I stället för Photoshop och Lightroom kan man då använda GIMP och darktable. 0 kr.

Om du vill använda de program som är vanligast för bildbehandling, vilket torde vara Lightroom och Photoshop, spelar det ingen som helst roll eftersom programmen fungerar på samma sätt oavsett operativsystem.

Billigast blir det som sagt med Linux (och en hembyggd PC att driva operativsystemet med), men då kan det vara svårare att hitta information om hur bildbehandlingsprogrammen ska användas - till just Lightroom och Photoshop finns det hur mycket lättförståelig information som helst på nätet.

Och ja, nu har du nog startat en tråd som riskerar att spåra ur hur långt som helst så jag ber alla deltagare iakttaga största möjliga hänsyn och försiktighet ;)

Är det inte som at be de troende att uppträda som ateister? Vi får se hur det går.
Jag satsar mina slantar på att den här tråden har spårat ur redan inom 24 timmar.
Om inte har ett mirakel inträffat:)

PC

Av den enkla andleningen att det finns mer mukvara till PC och att den mjukvara som finns till MAC funkar minst lika bra till PC.

Frågan är inte heller helt enkel att tyda; skall du skaffa en ny dator, ett nytt redigeringsprogram, eller båda delarna?

Du säger att priset har betydelse (det har det väl för de flesta), men anger å andra sidan inte något intervall som du ungefärligen tänkt dig. Kan vara bra att göra det (lite enklare att ge rekommendation då).

Men för att kunna svara direkt; så är för foto min generella rekommendation en MacBook Pro med retinaskärm, fyrkärning Core i7, diskret grafikchip, 16 GB RAM och 1 TB SSD.

Till det skaffar du antingen Photoshop Lightroom 6 ifrån Adobe eller Capture One Pro 8 ifrån Phase One.

Sedan beror även det svaret på vilken typ av kamera/sensorer du har (olika RAW-konvertrerare är olika bra på olika områden).

Men som sagt; om du berättar lite mer och är lite tydligare gällande vad du är ute efter, så är det lite enklare att ge lite råd som träffar lite bättre (även om det aldrig är så enkelt).

Har du inget mer att speca; kör på min rekommendation ovan så får du en fin bärbar som passar perfekt för fotoregigering.

Dock så tycker jag att du oavsett datorval, och programval, skall även komplettera med en bra extern bildskärm (som gärna klarar Adobe RGB färgrymd).

...så är för foto min generella rekommendation en MacBook Pro med retinaskärm, fyrkärning Core i7, diskret grafikchip, 16 GB RAM och 1 TB SSD.

Jättebra rekommendation för den som försörjer sig på att alltid kunna lämna färdiga bilder från fältet. Jag gissar dock att TS inte är i den situationen.

För övrigt är en hyfsad (och kalibrerad) skärm mycket viktigare än antal kärnor och i7 yada yada.

Jag har Mac. Svårt att se att jag skulle skaffa något annat. Men det är för att jag gillar Mac. Lightroom och Photoshop fungerar likadant på Windows, så välj det du gillar eller trivs med.

Jättebra rekommendation för den som försörjer sig på att alltid kunna lämna färdiga bilder från fältet. Jag gissar dock att TS inte är i den situationen.

För övrigt är en hyfsad (och kalibrerad) skärm mycket viktigare än antal kärnor och i7 yada yada.

Macbook pro retina är bra väl men TS har inte angett någon budget så varför sitta och gissa?

Köper du en sådan får du bra skärm, går du till biltema eller motsvarande så får du också sämre kvalité.

Affinity har byggt en del program till enbart mac.

Macbook pro retina är bra väl men TS har inte angett någon budget så varför sitta och gissa?

Köper du en sådan får du bra skärm, går du till biltema eller motsvarande så får du också sämre kvalité.

Affinity har byggt en del program till enbart mac.

Säljer Biltema skärmar? Apple har hög upplösning på sina egna skärmar, men inte alltid så bra färgåtergivning. Med externa skärmar kan en dator get lika bra bild oavsett operativsystem.

Jag säger Mac, men det kan finnas skäl till att köra Windows. Tex om din omgivning kör Windows, men ingen kör Mac, ja då bör du välja Windows. Och tvärtom, kör vänner och familj Mac så välj den.

Och priset, Apple är dyra. Men jag vill tro att man får vad man betalar för. Min 5 år gamla iMac tuffar på utan problem, vännerna köper nya Windows-laptopar efter 12-18 månader...

Säljer Biltema skärmar? Apple har hög upplösning på sina egna skärmar, men inte alltid så bra färgåtergivning. Med externa skärmar kan en dator get lika bra bild oavsett operativsystem.

En mac kan profileras ganska bra så att färgerna stämmer. Men det måste göras manuellt.
De senaste skärmarna visar ganska exakt sRGB. Det gäller också iPad och iPhone av de senaste modellerna.
Dessutom är det svårt/omöjligt att få Macen att låsa på en uppmätt ljusstyrka. Man måste vedtå hur många streck under solen man skall ratta in för att hålla den ljusstyrka man kalif´bredare till.
I mitt fall 120 Cd är ett streck förbi kl. 6 på solen. Gudskelov får man alltid samma värde vid en viss inställning.

Vill man och det gör man om man håller på med utskrifter ha aRGB som färgrymd måste man välja något annat och en extern skärm.

En mac kan profileras ganska bra så att färgerna stämmer. Men det måste göras manuellt.
De senaste skärmarna visar ganska exakt sRGB. Det gäller också iPad och iPhone av de senaste modellerna.
Dessutom är det svårt/omöjligt att få Macen att låsa på en uppmätt ljusstyrka. Man måste vedtå hur många streck under solen man skall ratta in för att hålla den ljusstyrka man kalif´bredare till.
I mitt fall 120 Cd är ett streck förbi kl. 6 på solen. Gudskelov får man alltid samma värde vid en viss inställning.

Vill man och det gör man om man håller på med utskrifter ha aRGB som färgrymd måste man välja något annat och en extern skärm.

Ja, det var väl en bra sammanfattning. Apple gör bra skärmar, men inte för allt. Är man kinkig vill man ha en extern kalibrerad skärm, och för just det är det ingen större skillnad om man kör OSX eller Windows.

Du säger att priset har betydelse (det har det väl för de flesta), men anger å andra sidan inte något intervall som du ungefärligen tänkt dig. Kan vara bra att göra det (lite enklare att ge rekommendation då).

Men för att kunna svara direkt; så är för foto min generella rekommendation en MacBook Pro med retinaskärm, fyrkärning Core i7, diskret grafikchip, 16 GB RAM och 1 TB SSD.

Jag skulle gissa att eftersom TS nämner att priset har betydelse så skjuter din rekommendation långt över TS budget. Priset för datorn ovan är ca 32000kr och uppåt

Jag skulle gissa att eftersom TS nämner att priset har betydelse så skjuter din rekommendation långt över TS budget. Priset för datorn ovan är ca 32000kr och uppåt

Priset har stor betydelse för mig också, men har själv en liknande dator (men lite äldre modell med bara 8 GB RAM och hälften i SSD).

Hon anger inte budget, och jag tycker att har man råd så är det en perfekt bärbar variant att utgå ifrån om den ryms inom budget.

Har hon en annan budget (vilket kan i precis vara vad som helst), så kan de eventuellt vara en fördel om hon talar om detta (annars blir det bara en oändlig gissningslek ifrån alla - svårt att vara tankeläsare).

Om hon komma tillbaka och talar om det (vilket nog är det bästa); så får vi anpassa oss och komma med nya råd då helt enkelt.

Är alltid extremt svårt att ge rekommendationer på distans i forum, men än svårare om man talar väldigt lite om sina krav, situation och förutsättningar.

Pratat man direkt med en vän eller kollega så är det betydligt enklare att "intervjua" sig fram till några vettiga förslag och lösningar.

Så detta var bara ett förslag där jag tog utgångspunkt i mig själv vad jag hade skaffat om jag köpt något idag (med det jag känner till som amatör, och efter mina förutsättningar).

Som andra skrivit (och som jag själv poängterade först av alla), så tror jag att det är viktigt att ha en bra extern skärm, oavsett vilken dator, operativsystem, eller RAW-redigerare som man väljer.

Håller med både om att en bra extern skärm är viktigare, och även att det absolut funkar att köra Lr även på lite klenare maskiner (om man inte har för allt stora filer eller allt för höga krav).

Förutom att köra Lr 6 på min MBPr så kör jag den även på en Surface Pro 2, som har betydligt klenare processor, men fördelen att kunna redigera direkt på skärmen med en Wacom-penna (samt fungera som surfplatta på resa när man vill hålla nere antalet prylar). Visst fungerar det fint för vad det är, men kanske inte alltid blixtrande snabbt.

Dock som huvuddator för att arbeta mycket med Lr så skulle jag nog ändå rekommendera en någorlunda hyfsad CPU. Detta pga att det blev mycket segare för mig att köra Lr efter uppgradering ifrån min tidigare 3:a till den nya 6:an. Gillar alla nya funktioner, men konstaterar att Lr 6 (/CC) numera kräver betydligt kraftfullare maskin för att erhålla samma responsivitet som jag hade på gamla datorn med 3:an.

Som alltid (precis som med kamerahus och objektiv) så är allt en kompromiss i form av kraft, kvalitet, portabilitet och pris. Säger inte att det ena är mer rätt än det andra.

Men Lr 6/CC kräver som sagt mycket av både CPU, och vinner även i vissa (men långt ifrån alla) operationer även på att accelereras med att köra GPGPU (dvs använda diskret grafikchip ifrån AMD/Nvidia för generella flyttalsberäkningar).

Vidare så är inte allt i Lr optimerat väl för att parallelisera och skala upp väl på fyra kärnor, eller fler, men just exportfunktionen (nedskalning, uppskärpning, färgrymdskonvertering, etc), som man normalt göra i batch för ganska många filer, har en väldigt bra "scale out" på Intels fyrkärninga processorer. Detta innebär i praktiken de bättre i7 på lite större bärbara, men inte alla lågvoltiga i7 har fyra kärnor - så kolla specen noga innan köp.

Nedan finns även tester med lite mer objektiv fakta som stödjer min, och många andras på fotosidans, erfarenheter med att köra de nyare lite mer krävande versionerna av Lr på flerkärniga Intel-processorer.

http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och-i5-6600k-skylake/9

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Lightroom-CC-6-CPU-Multi-threading-Performance-649/

Lycka till!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar