Annons

Mac eller PC

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju ganska fantastiskt att systemtillverkarna inte lyckats sköta interoperabilitetsfrågan bättre. Man har ju haft ganska många år på sig nu med att lösa samexistensfrågorna men ändå kan MAC:arna inte spara till NTFS även om de kan läsa. Snacka om att man tror att man är universums centrum som tillverkare. Man hänvisar folk till att använda museala FAT som ingen vettig människa som kör PC använder idag.

Sedan råkar filändelserna skalas av men det är väl inte så farligt tycker man kanske som MAC-användare men som PC-användare är ju det en mindre katastrof eftersom applikationerna använder filändelserna för att associera filerna med rätt program vilket gör autostart av applikationer möjlig.

Visst kan man använda USB-stickor som nödutgång men nog borde man se till att lösa detta på ett mer transparent sätt. Att som någon föreslår att blanda in ett tredje operativsystem (Linux) känns ju verkligen som att komplicera tillvaron lite i onödan.

Tack för alla synpunkter. Så här har jag gjort, de två externa hårddiskarna är formaterade med skivverktyg i mac och sedan har jag kopierat in bilderna från mac:en till hårddiskarna.

Men sen kommer problemet, tänkte att eftersom jag har gamla pc:n kvar så kopierar jag in lite bilder där också men icke. När jag ansluter hårdiskarna till pc:n syns absolut ingenting alls. Öppnar jag Lightroom och försöker importerna från diskarna syns inte diskarna alls. Oj då olika formatering tänkte jag, kanske det är problemet.

Jag kom då fram till att det kanske är så att det inte fungerar att lägga över från mac till pc. Formateringen är ju i o för sig olika men det borde väl inte betyda att det inte går att kopiera över bilder dvs filerna.

Om du installerar bootcamp, eller snarare drivrutinerna som kommer med bootcamp kan du i windows se macdisken.

Det är ju ganska fantastiskt att systemtillverkarna inte lyckats sköta interoperabilitetsfrågan bättre. Man har ju haft ganska många år på sig nu med att lösa samexistensfrågorna men ändå kan MAC:arna inte spara till NTFS även om de kan läsa. Snacka om att man tror att man är universums centrum som tillverkare. Man hänvisar folk till att använda museala FAT som ingen vettig människa som kör PC använder idag.

Sedan råkar filändelserna skalas av men det är väl inte så farligt tycker man kanske som MAC-användare men som PC-användare är ju det en mindre katastrof eftersom applikationerna använder filändelserna för att associera filerna med rätt program vilket gör autostart av applikationer möjlig.

Visst kan man använda USB-stickor som nödutgång men nog borde man se till att lösa detta på ett mer transparent sätt. Att som någon föreslår att blanda in ett tredje operativsystem (Linux) känns ju verkligen som att komplicera tillvaron lite i onödan.

Det beror väl på att Apple är för snåla att betala licensavgiften för NTFS.

/Karl

Det beror väl på att Apple är för snåla att betala licensavgiften för NTFS.

/Karl

Ska man tolka det som att Microsoft är för snåla för att betala licens för HFS?

Och vad kan i så fall skälet vara till att ingen av dem grejar ext-filsystemen?

Om man sätter upp en Linuxserver så kan den serva allihop sömlöst. Vill man ha en mindre låda för grejerna är en NAS med ext3fs en ganska bra lösning, om man inte är så nördig att man vill ha ett mer exotiskt filsystem.

Ska man tolka det som att Microsoft är för snåla för att betala licens för HFS?

Och vad kan i så fall skälet vara till att ingen av dem grejar ext-filsystemen?

Om man sätter upp en Linuxserver så kan den serva allihop sömlöst. Vill man ha en mindre låda för grejerna är en NAS med ext3fs en ganska bra lösning, om man inte är så nördig att man vill ha ett mer exotiskt filsystem.

Apple bjuder på det, windowsdrivrutiner finns att tanka ner gratis från Apple.

Nu har jag äntligen bestämt mig :)

Stort tack för alla som bidragit med synpunkter som utgjort mitt beslutsunderlag.

Jag trivs i och för sig med mac:en men jag gillar inte bli inlåst i mac-systemet. Sedan jag köpte mac:en har jag sparat bilder både i min gamla pc-laptop och i den nya macBook:en. Backup har jag kört på två externa hårddiskar men bara i mac-format.

Efter att ha läst alla synpunkter från Dig och andra har jag nu bestämt mig för att köra all bildhantering och backup enbart i pc-format. Känns som om möjligheterna i framtiden är mer öppna då och jag är inte inlåst i mac-systemet.

När jag nu skulle formatera om hårddiskarna visar det sig att de, pga att de är formeraterad i mac, inte längre är läsbara i pc windows 7. Tvärtom var det inga problem, dvs mac:en läste hårddiskarna i pc-format utan problem. Onekligen känns det som om mac verkligen vill ha monopol och att har man använt mac ska man inte kunna byta tillbaka till pc.

Jag har kollat priserna på en laptop i pc-format och blivit rätt förvånad över hur billiga de blivit. Nån som har ett förslag på bra pc-laptop och vilka krav ska man ställa när utgångspunkten är att den i stort enbart ska användas för bildhantering.

Stort tack för alla som bidragit med synpunkter som utgjort mitt beslutsunderlag.

Jag trivs i och för sig med mac:en men jag gillar inte bli inlåst i mac-systemet. Sedan jag köpte mac:en har jag sparat bilder både i min gamla pc-laptop och i den nya macBook:en. Backup har jag kört på två externa hårddiskar men bara i mac-format.

Efter att ha läst alla synpunkter från Dig och andra har jag nu bestämt mig för att köra all bildhantering och backup enbart i pc-format. Känns som om möjligheterna i framtiden är mer öppna då och jag är inte inlåst i mac-systemet.

När jag nu skulle formatera om hårddiskarna visar det sig att de, pga att de är formeraterad i mac, inte längre är läsbara i pc windows 7. Tvärtom var det inga problem, dvs mac:en läste hårddiskarna i pc-format utan problem. Onekligen känns det som om mac verkligen vill ha monopol och att har man använt mac ska man inte kunna byta tillbaka till pc.

Jag har kollat priserna på en laptop i pc-format och blivit rätt förvånad över hur billiga de blivit. Nån som har ett förslag på bra pc-laptop och vilka krav ska man ställa när utgångspunkten är att den i stort enbart ska användas för bildhantering.

Apple ger dig windowsdrivrutiner genom bootcamp gratis. Det gör att du kan läsa dina macdiskar från windows.

Vill du en riktigt bra (bäst?) laptop, köp en MacBook Pro och kör Windows 7 på den.

du är väl den första jag hört som bytt från mac till pc igen, vad hade du för mac? lycka till med pc.

Det är väl ungefär lika fantastiskt som att kameratillverkarna inte har lyckats sköta interoperabiliteten specellt bra? Pentaxobjektiv på en Sonykamera? Bah! Det går ju inte ...

Jo det går fantastiskt bra att ha Pentax-objektiv på en Sony-kamera, bara man köper rätt typ av Sony-kamera! Jag har ju just ett sådant ekipage framför mig. Jag har den senaste veckan använt två gamla manuella Pentax SMC-M-objektiv (100mm och 40mm) tillsammans med min NEX 7 och en Pentax-NEX-adapter. Objektiven har ursprungligen inhandlats i början av 70-talet och har suttit i alla år på mitt ännu fungerande Pentax ME -hus.

Dessa gamla objektiv har exakt samma funktion på min NEX 7 som de hade på min Pentax ME (den hade tidsautomatik den med och man valde bländare manuellt).

Det du skriver får mig att undra över fenomenet att NEX inte riktigt verkar ses som Sony. Den plattformen verkar leva sitt eget märkesöverskridande liv på något konstigt sätt och i NEX 7 forumet pratar Canon-användare obehindrat om sina Canon-objektiv utan den minsta tanke på att de skulle uppfattas som OT av Sony-användarna och det gör de förmodligen inte heller. Det står ju Sony-användare fritt att använda gamla manuella Canon-objektiv de med.

Det är ju rena märkesekumeniken. Det är ju riktigt uppfriskande till skillnad från en massa andra märkesmärkta forum.

du är väl den första jag hört som bytt från mac till pc igen, vad hade du för mac? lycka till med pc.

Och om man har gjort resan två gånger då? :)

Tjejens syster vill förresten inte ha sin mac tillbaka, den är på reparation här, hon vill ha en PC istället för att det ska funka som på jobbet.

Ett ständigt aktuellt ämne

Jag var idag på Vårgårda Fotoklubbs festival "Natur 2012" och var deltagare i ett Lightroomseminarie med Patrik Larsson. Jag ställde frågan om detta med att lägger man in bilder i mac så låser man in sig i mac-systemet. Det går ju inte hur lätt som helst att överföra bilderna till pc sedan om man nu vill det. Fick då förklaringen att detta problem gäller med jipeg-bilder men inte RAW. RAW-bilder ska tydligen gå att överföra från mac till pc utan det minsta problem medan saken är helt annorlunda med jipeg.

Det skulle vara intressant att veta alla ni andra som fotograferar, använder ni bara RAW eller jipeg.

En undran till; vad är det som är så mycket bättre med mac jämfört med pc.

Jag har använt bådadera och jag tycker inte jag hittar nån större skillnad. Så därför är jag tacksam om nån kan peka på fördelarna med mac eller med pc.

Jag var idag på Vårgårda Fotoklubbs festival "Natur 2012" och var deltagare i ett Lightroomseminarie med Patrik Larsson. Jag ställde frågan om detta med att lägger man in bilder i mac så låser man in sig i mac-systemet. Det går ju inte hur lätt som helst att överföra bilderna till pc sedan om man nu vill det. Fick då förklaringen att detta problem gäller med jipeg-bilder men inte RAW. RAW-bilder ska tydligen gå att överföra från mac till pc utan det minsta problem medan saken är helt annorlunda med jipeg.

Det skulle vara intressant att veta alla ni andra som fotograferar, använder ni bara RAW eller jipeg.

En undran till; vad är det som är så mycket bättre med mac jämfört med pc.

Jag har använt bådadera och jag tycker inte jag hittar nån större skillnad. Så därför är jag tacksam om nån kan peka på fördelarna med mac eller med pc.

Bildformatet jpeg eller RAW har inget med Mac och PC att göra, det går bra att hoppa mellan miljöerna och jag gör det själv ibland.

Mac är väl lite smidigare men annars är det inget dramatiskt längre (sen win7) men jag gillar macläget bättre än windowsläget på samma hårdvara, känns bättre helt enkelt men de program jag kör gör att jag måste använda windows mest.

Är på min tredje (moderna) mac, sista bara ett par dagar gammal, en retina, och där blir det dock skillnad, Windows lirar inte så bra med retina, massa småstrul med den höga upplösningen.

Någon som vet om Win8 är bättre på detta? Jag har en Win8 licens på bordet men tvekar att lägga på den då maskinen är mycket viktig.

Hej Ola

Stort tack för synpunkter. Jag jobbar i både mac o pc och det känns inte som någon större skillnad. Alla mac-användare hävdar alltid att mac är bäst men det är inte många som kan förklara varför. Retina låter intressant men vad är det som gör att det är så mycket bättre tycker Du.

I dagarna får jag en ny dator med windows 8 och det ska bli intressant att se om det blir någon förbättring, har fått en känsla att w8 huvudsakligen har kommit för pekdatorns skull men vi får väl se.

Hej Ola

Stort tack för synpunkter. Jag jobbar i både mac o pc och det känns inte som någon större skillnad. Alla mac-användare hävdar alltid att mac är bäst men det är inte många som kan förklara varför. Retina låter intressant men vad är det som gör att det är så mycket bättre tycker Du.

I dagarna får jag en ny dator med windows 8 och det ska bli intressant att se om det blir någon förbättring, har fått en känsla att w8 huvudsakligen har kommit för pekdatorns skull men vi får väl se.

Retina är snyggt, alla kommer förbi min skärm och påtalar hur skarpt allt är.

Det är i del läget jag INTE skiftar över till skype eller google talk och halva programmet har oläsbart små fonter.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto