Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller PC? Här finns svaret!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inte helt säker på vad bilden egentligen vill säga ("Vill du ha ett jobb, dra på dig en kostym på intervjun." kanske?), men på min arbetsplats skulle den av de två som var mest kompetent få jobbet.

"First impression"

Finns en anledning till varför man sållas bort till en intervju där 500 söker och 20 får bli intervjuad.
20 personer får gå vidare och där gäller det att visa andra kvalitéer. Antagligen har man redan den kompetensen man behöver för många jobb ska man sedan vidareutvecklas för att passa in i arbetsuppgiften.
10 personer får gå vidare för djupare intervju. Här gäller det att visa framfötterna och ytterligeheter.
5 personer får gå vidare för löneanspråk och träffa ev. arbetskamrater
3 får gå vidare för personlighetstester hos en 3:e part.
1 får jobbet.

I ett av stegen kan jag gott säga att yttre beteende såsom klädsel, språk, kroppspråk, utseende spelar roll för att kunna gå vidare till nästa steg. särskilt om man vill ha en som stannar länge, trivs i gruppen och gruppen trivs med personen.

I några fall passar den som inte har kostym in i gruppen i andra fall den andre.

Utseende spelar roll punkt slut. Oavsett människa eller produkt. Jag hade inte velat ha en telefon är 3 ggr grymmare i allt än iPhone , men väger 3 ggr mer, gjord i plast som blir grått snabbt, fettig display etc. Så visst design spelar en stor roll i ett köp....... Det är därför jag alltid väljer en laptop för bearbetning av mina bilder före en stationär även om den staionära är 10 ggr grymmare. Allt är inte teknik. Vissa saker ska se snyggt ut också. Och i många fall får man göra en avvägning i både köp och när företaget tillverkar en.

/Stefan
 
"First impression"

Finns en anledning till varför man sållas bort till en intervju där 500 söker och 20 får bli intervjuad.
20 personer får gå vidare och där gäller det att visa andra kvalitéer. Antagligen har man redan den kompetensen man behöver för många jobb ska man sedan vidareutvecklas för att passa in i arbetsuppgiften.
10 personer får gå vidare för djupare intervju. Här gäller det att visa framfötterna och ytterligeheter.
5 personer får gå vidare för löneanspråk och träffa ev. arbetskamrater
3 får gå vidare för personlighetstester hos en 3:e part.
1 får jobbet.

I ett av stegen kan jag gott säga att yttre beteende såsom klädsel, språk, kroppspråk, utseende spelar roll för att kunna gå vidare till nästa steg. särskilt om man vill ha en som stannar länge, trivs i gruppen och gruppen trivs med personen.

Jo, på det stora hela har du såklart rätt.

Frågan är väl hur många perfekta anställda som sållas bort bara för att de inte har vett att förställa sig på anställningsintervjun. Många arbetsplatser jag har varit på så ser de anställda nämligen ut som snubben till höger när de väl fått jobbet, och sköter det minst lika bra som killen i kostym. Kanske till och med bättre eftersom de kan slappna av och göra sitt jobb i kläder de trivs med. ;)

(Dessutom skulle det förvåna mig storligen den dagen det står 500 pers (med eller utan pressveck) och köar för ett jobb hos min arbetsgivare, så det kanske bidrar lite till min skepticism till stereotypen att det alltid är kostymen som får jobbet. Anledningen till att jag svarade som jag gjorde var att frågan faktiskt var riktad, inte allmän - "your place of business".)
 
Hör på er själva....


Här försöker jag göra ett litet skämt och ni ska förs hålla på med besserwissergrejer som att en mac är en PC (ni måste anstränga er eller?) och sen börjar ni diskutera hur man ska var klädd på anställningsintervjuer?

Det är fanimig deprimerande.....
 
Hör på er själva....


Här försöker jag göra ett litet skämt och ni ska förs hålla på med besserwissergrejer som att en mac är en PC (ni måste anstränga er eller?)

Det blir ett rätt platt skämt när det är baserat på en sådan grundläggande felaktighet. Som att bygga ett skämt på att nikon tillverkar nikonkameror, inte systemkameror, och förvänta sig att ingen ska reagera.
 
Det blir ett rätt platt skämt när det är baserat på en sådan grundläggande felaktighet. Som att bygga ett skämt på att nikon tillverkar nikonkameror, inte systemkameror, och förvänta sig att ingen ska reagera.

Och sedan urminnes tider så har det snackats om Mac kontra PC även om bägge klassar in som PC.

Oavsett hur felaktigt det nu är enligt dig så varför inte bara slappna av lite och ta skämten som dom kommer.

Om någon frågar mig vilken PC jag har så är svaret att jag inte har en PC, jag har en Mac...
 
Det blir ett rätt platt skämt när det är baserat på en sådan grundläggande felaktighet. Som att bygga ett skämt på att nikon tillverkar nikonkameror, inte systemkameror, och förvänta sig att ingen ska reagera.

Hhh nej.

Men ok, om du inte förstår att i det här sammanhanget avses en PC med windows som operativsystem kanske jag får fråga en annan sak: Om någon berättar en rolig historia som innehåller ett litet faktafel för dig, ler du lite överlägset och förklarar faktafelet för den som berättar historian eller uppför du dig som folk?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.