ANNONS
Annons

Mac eller PC? Här finns svaret!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade gärna haft en Linux-burk, en med Windows och en Mac hemma. Det hade blivit en gruppkram direkt.
 
... och för att citera wikipediaartikeln:
"Som alla konstformer, utvecklas humorns tekniker. Vad som anses roligt varierar mellan olika tidsåldrar. Delvis beror det på att de ämnen som syftas på blir omoderna eller helt enkelt glöms bort."

... det var kanske roligt för ~5 år sedan när det faktiskt var någon skillnad på maskinerna.

tycker det är en jäkla stor skillnad mellan mac o pc speciellt i två områden
DESIGN OCH DRIFTSÄKERHET.
Mina maccdator har aldrig krånglat aldrig behövts omformateras aldrig fått något virus.

Skönt men kanske något dyrare men vem bryr sig? Jag bygger inte mina egna bilar heller jag köper en färdig.

och observera nu SÄGER JAG INTE ATT MAC ÄR BÄTTRE ÄN PC för jag har som sagt var inte kört pc på många år men däremot kan jag intyga att mina maccar bara fungerar utan problem.
 
Jag har kört både Mac och PC i *många* år och ser ingen direkt skillnad, mina PCs kraschar inte. Kan det vara så att Macägare som regel inte meckar så mycket utan låter den testade konfigurationen vara ifred, medan det finns många PC-pulare som inte riktigt har koll på vad dom skruvar ihop? Jämför Mac med orörda "märkes-PCs" så skiljer det säkert mindre i hur bra det fungerar.
 
[...] jag har som sagt var inte kört pc på många år [...]
Och just detta är ditt och många andras,stora problem Ove. Bättre att du slutar referera till förgången tid och förlegade erfarenheter och testar ett modernt Win OS, om du nu tvunget måste uttala dig varje gång PC/Mac kommer på tal.
 
Och just detta är ditt och många andras,stora problem Ove. Bättre att du slutar referera till förgången tid och förlegade erfarenheter och testar ett modernt Win OS, om du nu tvunget måste uttala dig varje gång PC/Mac kommer på tal.

är det ett problem att mina maccar fungerar utan problem? Dom flesta som bytt upplever samma sak en stabil dator utan strul. Dom som verkar ha mest problem med att min maccar fungerar utan strul verkar vara dom som kör pc. Är du nöjd med din pc o kör den utan problem o inte behöver formatera den köra med virusskydd så är det helt ok för mig att du berättar det alfin likaväl som det borde vara för mig att tala om det eller?

Man hör ju alltid samma sak från pc folket mac det är bara design som kostar mer än pc. Jag kan bygga en pc som är mycket bättre för billigare kostnad, det är samma dator som pc osv
klart tröttsamt jag bryr mig inte ett smack om den kostar mer jag betalar gärna mer för jag jobbar minst 5 timmar varje dag med datorn o det jag betalar för är driftsäkerheten inte designen.
Och skulle den vara snyggare än pc så är det ingen nackdel men inte skälet till att jag valt mac. Hoppas jag får vara nöjd med mitt val för pc folket ni får jätte gärna vara nöjda med era pc det är absolut inget problem för mig.
 
är det ett problem att mina maccar fungerar utan problem? Dom flesta som bytt upplever samma sak en stabil dator utan strul. /.../
Jag menar att du måste jämföra äpplen med äpplen. Det är inte korrekt att som du gör, jämföra dina föråldrade erfarenheter av gamla Win OS med dina, förmodar jag, uppdaterade OS X. Det har hänt en hel del på Win OS fronten också genom åren.

Både du och jag är väl Epsonentusiaster om jag minns rätt. Det finns en aktuell tråd där en kille inte kan skriva ut på sin Epsonskrivare med sin Mac.

Du som verkar tro att OS X är helt igenom problemfritt kan väl hjälpa honom. Jag vet tyvärr inte vad problemet är. Mitt Windows 7 skriver ut utan problem, såväl via IP som övriga programvaror. Här är tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=126594
 
Jag menar att du måste jämföra äpplen med äpplen. Det är inte korrekt att som du gör, jämföra dina föråldrade erfarenheter av gamla Win OS med dina, förmodar jag, uppdaterade OS X. Det har hänt en hel del på Win OS fronten också genom åren.

Både du och jag är väl Epsonentusiaster om jag minns rätt. Det finns en aktuell tråd där en kille inte kan skriva ut på sin Epsonskrivare med sin Mac.

Du som verkar tro att OS X är helt igenom problemfritt kan väl hjälpa honom. Jag vet tyvärr inte vad problemet är. Mitt Windows 7 skriver ut utan problem, såväl via IP som övriga programvaror. Här är tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=126594

ingen aning vad han har för strul jag kör med image print o 7800 epson o det rullar på utan problem. Det enda strulet jag hade var vid installeringen av image print 8 på nya datorn eftersom man var tvungen att ta bort en sak ur programmet o ladda ner en fix. Den som kan allt om skrivare etc är Stefan olsson så han kan säkert komma på strulet med hans drivrutin via lightrom. Jag kör ps 5 o image print så jag har tyvärr inte en aning.
Jag vill inte kalla mig epson fantast men epson är väl rankad som en av dom bästa storformats skrivarna men den har sina nackdelar som tex kör man akvarell papper så sätter den gärna igen bläckmunstyckena varvid man alltid får rengöra när man kört akvarell papper.
Den tickar o går epson 7800 men inte perfekt. Samma sak med kameror jag har haft grymt mycket strul med Nikons prylar o har mycket inne på lagning. Däremot har jag inte haft något strul med Mac mer än att jag fick ett batteri utbytt på en power book eftersom dom hade haft en del strul med just det annars rullar dom på bra.
Jag tror faktiskt inte jag känner en enda yrkes kollega som kör pc samt på labben där jag känner rätt många är det mac som används. Bara för det behöver inte mac vara bäst men genomgående så verkar dom jag känner vara nöjda. I mitt fall o deras fall så är inte ett byte aktuellt dels så har jag väldigt mycket program till mac så det skulle kosta väldigt mycket att svitcha men....
om jag skulle ha mycket problem o strul så skulle jag absolut byta för jag är inte märkesbunden. Jag kör tex både Nikon o canon.
Det är väl bra att du är nöjd med pc o kör den problem fritt. Det är absolut inget problem för mig.
 
Både du och jag är väl Epsonentusiaster om jag minns rätt. Det finns en aktuell tråd där en kille inte kan skriva ut på sin Epsonskrivare med sin Mac.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=126594

Den tråden du hänvisar till är ju inte relevant så länge som du inte kan hänleda problemet till att det är operativet som är boven i dramat...!

Kan gott tänka mig att det i det specifika fallet är en drivrutin som jävlas.

Men när det ändå är uppe med skrivarproblem och annat som direkt kan härledas till ett operativ så måste väl ändå Windowsburkar ligga i topp när det handlar om skumma ospecifika problem som drabbar användaren!
 
Senast ändrad:
Den tråden du hänvisar till är ju inte relevant så länge som du inte kan hänleda problemet till att det är operativet som är boven i dramat...!

Kan gott tänka mig att det i det specifika fallet är en drivrutin som jävlas.

Men när det ändå är uppe med skrivarproblem och annat som direkt kan härledas till ett operativ så måste väl ändå Windowsburkar ligga i topp när det handlar om skumma ospecifika problem som drabbar användaren!
Du kan ju googla på felkoden och se om du kommer fram till huruvida det är OS X eller Epsonrelaterat... Berätta för oss vad du kom fram till!

Vilka skrivarproblem relaterade till moderna Windows OS syftar du på?
 
Har för mig jag sett trådar om både Macar och PCs och skrivarproblem. Jag tror att som för alla andra "vs"-diskussioner så har båda sidor rosafärgade glasögon på sig när det gäller det egna märket - det finns gott om problem på båda sidor om man vill leta argument för att stödja sin älskling, eller rättare sagt göra ner motståndarnas älskling. Tröttsamt ...
 
Senast redigerad av en moderator:
tycker det är en jäkla stor skillnad mellan mac o pc speciellt i två områden
DESIGN OCH DRIFTSÄKERHET.
Mina maccdator har aldrig krånglat aldrig behövts omformateras aldrig fått något virus.

Skönt men kanske något dyrare men vem bryr sig? Jag bygger inte mina egna bilar heller jag köper en färdig.

och observera nu SÄGER JAG INTE ATT MAC ÄR BÄTTRE ÄN PC för jag har som sagt var inte kört pc på många år men däremot kan jag intyga att mina maccar bara fungerar utan problem.

Många kan vittna om att Windows XP har varit väldigt stabilt och detsamma gäller Windows 7.
En sak ska man komma ihåg och det är att PC och Windows är industristandard. Det innebär att dessa datorer ska vara kompatibla med precis allting och det är väldigt mycket mer utrustning som görs för PC i jämförelse med Mac. Många applikationer och instickskort finns helt enkelt inte anpassade för Mac. Länge var Mac-världen Apples skyddade verkstad och har man koll på dator, operativsystem, applikationer och periferiutrustning så blir ju felkällorna förmodligen färre. Det kan förklara att Mac ofta fungerat mycket bra i sin egen värld. Det finns mängder av både applikationer, instickskort och drivrutiner Mac-världen överhuvudtaget inte behövt eller kunnat förhålla sig till. Resultatet är att vissa tillämpningar inte varit tillgängliga för Mac-användarna överhuvudtaget.
 
Har för mig jag sett trådar om både Macar och PCs och skrivarproblem. Jag tror att som för alla andra "vs"-diskussioner så har båda sidor rosafärgade glasögon på sig när det gäller det egna märket - det finns gott om problem på båda sidor om man vill leta argument för att stödja sin älskling, eller rättare sagt göra ner motståndarnas älskling. Tröttsamt ...

Det här påminner ju lite om en diskussion som är snarlik och det är den mellan IBM AS/400 - OS400-systemet (minidatorer som är betydligt mindre mini än "microdatorer" som PC som namnet antyder) som ofta används för affärskritiska applikationer såsom affärssystem o.d. och hur stabilt och bra det systemet inklusive absolut alla applikationer underförstått som körs på den plattformen i jämförelse med exv. Windows-servrar. Visst är det bättre än en Windows för affärskritiska applikationer men det vore väl skandal om det nu inte var bättre med en miljö som är IBM:s skyddade verkstad och som ofta kostar typ faktor 10 i jämförelse med Windows-system. Men som i alla datorvärldar är ingen bättre än sina svagaste länkar och det är applikationerna. En del av dessa vanliga affärssystem på marknaden är gamla stora lappverk med gamla RPG-program i botten som man inte orkat skriva om och ovanpå det ligger inte sällan sedan ett snyggare JAVA-skal. Kunderna "hjälper sedan till" och anpassar sönder många installationer över tid. Så varför lever en del i illusionen att det inte skulle finnas fulapplikationer i dessa "perfekta" världar. Det finns mycket som inte funkar som det ska även i I-series världen också tyvärr.

Ofta när dessa jämförelser görs så jämförs ett simpelt Windows-system med en I-seriesinstallation för mångmiljonbelopp. Numera kan man ju bygga mycket stora, mycket driftsäkra Windows-system. I-series-systemen är så dyra att ett företag jag arbetade på med miljardomsättning inte tyckte sig ha råd med ett kluster eller en reservdator utan hade i princip bara vanliga backuper. För en bråkdel av summan detta kostade kunde man byggt ett Windowskluster med maskiner med mängder av processorer om man velat och kompletterat det med allt vad övervakning och övrigt finlir som krävts. Men inget av dessa alternativ går säker för problem med fulkod i applikationerna. Men självklart underlättar det med en skyddad verkstad där man kör bråkdelar av del kombination av OS/Applikationer/instickskort som man har att förhålla sig till i WindowsPC-världen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.