KIRREMIRRE
Medlem
Hej!
Står i begrepp att köpa en ny Mac då min gamla Mac Book har gett upp och jag själv är inte kompatibel med PC längre. Tight budget ft och akut behov så jag funderar på att köpa en begagnad iMac och komplettera med en iPad alt bara en Mac Book. Behöver hjälp och råd för att ta ett beslut mellan dessa:
alt 1 Mac Book Pro eller Air, begagnad med 256-500GB SSD/flash, 8-16GB Ram.
alt 2 iMac, begagnad med 1TB HDD, 8-16GB Ram plus en iPad.
alt 3 Mac mini med extern skärm?
Funkar det att ha med en iPad över helgerna/resorna och tanka över raw-bilder (100bilder/dag a 30MB) från kameran till den och göra lite redigering främst i Lightroom, för att sen väl hemma tanka över till iMac och redigera vidare.
Vad bör jag beakta och tänka på, vad är minimum prestanda, ålder osv?
Var köper jag begagnat säkert och till bra pris?
Vilken version/storlek av iPad är lämpligast?
Är jag helt ute och cyklar, hur arbetar ni med bildflödet?
Datorn används främst till LR, lite PS, surf, appar och lite MS Office.
Tacksam för idéer och åsikter!
Står i begrepp att köpa en ny Mac då min gamla Mac Book har gett upp och jag själv är inte kompatibel med PC längre. Tight budget ft och akut behov så jag funderar på att köpa en begagnad iMac och komplettera med en iPad alt bara en Mac Book. Behöver hjälp och råd för att ta ett beslut mellan dessa:
alt 1 Mac Book Pro eller Air, begagnad med 256-500GB SSD/flash, 8-16GB Ram.
alt 2 iMac, begagnad med 1TB HDD, 8-16GB Ram plus en iPad.
alt 3 Mac mini med extern skärm?
Funkar det att ha med en iPad över helgerna/resorna och tanka över raw-bilder (100bilder/dag a 30MB) från kameran till den och göra lite redigering främst i Lightroom, för att sen väl hemma tanka över till iMac och redigera vidare.
Vad bör jag beakta och tänka på, vad är minimum prestanda, ålder osv?
Var köper jag begagnat säkert och till bra pris?
Vilken version/storlek av iPad är lämpligast?
Är jag helt ute och cyklar, hur arbetar ni med bildflödet?
Datorn används främst till LR, lite PS, surf, appar och lite MS Office.
Tacksam för idéer och åsikter!