Annons

M42-adapter med lins, nån som testat?

Produkter
(logga in för att koppla)

OscarM

Aktiv medlem
är det nån som testat nån m42-adapter med lins till nikon-kameror?
ibland ser man nåt roligt objektiv på tradera med m42-fattning, och jag har funderat lite på hur det skulle funka på min kamera. har en D300 på väg.
visst lär en billig adapter med lins ge en viss försämring av objektiven, men är det nån som provat själv?
har sökt lite här på fotosidan samt på dpreview, men tyckte inte att jag hittade nåt riktigt bra om adaptrar med lins i. bara det vanliga "lägg lite mer pengar å köp i nikonfattning istället. finns mycket prisvärt där..."
finns adaptrar på ebay från 20$ ungefär, vet inte om det är nån skillnad mellan de billigare å de dyrare.

så om nån med erfarenhet vill dela med sig är jag idel öra

Jag har använt M42 adapter med objektiv Pentacon 50mm/1:1,8, Soligor 135/1:2,8 och Elicar 28/1:2,8. I alla tre fall på kamera Nikon D50. Problem brukar vara med fokus på oändligt. Ibland (som Pentacon 50mm och Elicar 28mm) krokar inre lins med linsen i adapter. Så detta med M42 och adapter tycker jag är bara nödlösning och enligt min erfarenhet inget att satsa på. Skärpan blir inte heller bättre av att bilden går genom ytterligare en lins. Men någon annan har kanske lyckats att få till det.
//Stanislav

En sak som kan vara värt att tänka på är att en del adaptrar antagligen har såpass liten lins att det begränsar ljusstyrkan. Jag har svårt att tro att man kan erhålla mer än f/2 eller så med en adapter med linselement, om det inte är redigt överdimensionerat. Men det är bara en gissning från min sida.

Vad exakt innebär M42?
Oförskämt att ingen svarat före mig.

En del fabrikat hade förr gängad objektivfastsättning, till skillnad från dagens märkesspecifika bajonettsystem. M42 är en metrisk 42mm gänga med en stigning på 1mm.

En annan närliggande gänga är T2. T2-gängan används idag, framför allt när man vill montera kameran på astronomisk utrustning. T2-gängan är också 42mm, men har en stigning på 0,75mm

Med en M42-adapter kan man använda äldre optik på sin systemkamera. Sådan optik kan köpas billigt på auktionssiter som Tradera och Ebay. Observera att man får köra helt manuellt på dessa äldre objektiv.

martin och stanislav: har ni jämfört några bilder som är tagna med adapter med lins, jämfört med en linsfri adapter? (som inte ger fokus på oändlighet)

nu är jag ju rätt nöjd med dom objektiv jag har, så jag behöver väl inte komplettera med m42-objektiv egentligen, men ibland ser man objektiv som sätter igång köplusten lite granna...

Ja, jag har både med och utan lins. Ärligt talat vet jag inte om den utan lins är en M42 eller T2. Det är omöjligt att mäta gängstigningen på en så kort sträcka.Varken M42-objektiv eller T2 okularhållare skär i gängorna.

Jag provade lite närbildsfoto i somras med 135mm f/2,8 och det var inget att anmärka på resultatet. Jag hade heller inget att anmärka med korrektionslins. Tyvärr har jag inte två bilder på samma motiv för jämförelse.

martin och stanislav: har ni jämfört några bilder som är tagna med adapter med lins, jämfört med en linsfri adapter? (som inte ger fokus på oändlighet)

nu är jag ju rätt nöjd med dom objektiv jag har, så jag behöver väl inte komplettera med m42-objektiv egentligen, men ibland ser man objektiv som sätter igång köplusten lite granna...

Jag har inte gjort några mycket noggranna tester med M42(M42 med lins) adapter men de bilder jag fick var jag inte nöjd med. Däremot M42 adapter utan lins har jag använt mycket flytigt som mellanring med Pentacon 50mm och det var kalasskärpa på macrobilder.
//Stanislav

ANNONS