Makten
Aktiv medlem
Den är för stor i förhållande till sensorstorleken tycker jag. Jag hade en X100 ett tag och den var väldigt trevlig, men inte "rätt" och jag tror inte den nya är det heller. Då är Olympusen bättre för mina syften.Nya Fujin då... den utan optisk sökare men väl en fin elektronisk...XE1 eller vad den heter!? Den verkar erbjuda en bra kompromiss vg portabilitet/bildkvalitet. Sugen på en dylik själv!
Javisst, men det är klart att sensorns prestanda spelar in. Om pixlarnas filter för respektive färg (röd, grön och blå) har gjorts med ganska stort överlapp i våglängd, så kommer färgerna att bli uslare, men luminansbruset lägre. Jag vet ju inte att det är så, men jag misstänker det. Det verkar nämligen finnas ett ganska uttalat förhållande mellan dessa egenskaper som väldigt ofta visar sig stämma i praktiken. Se på Leicas kameror med CCD-sensorer, som brusar som attan men ger riktigt fina färger (jag älskade Leica M8), eller Sonys A900 som sågats av testsajterna för högt brus men hyllats av användarna för fantastiska färger.Hur färgerna blir är ju bara en tolkning av rådata. En annan tolkning ger andra färger. Det kan åstadkommas i efterbehandlingen i råkonverteraren.
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar, och jag föredrar fina färger framför lågt brus. Nu är vi gruvligt off topic, så jag tycker vi avslutar kameradiskussionen här för att inte förstöra tråden. Olympus 17/1,8 verkar vara ett finfint objektiv med trevlig karaktär, som möjligen inte är lika skarpt som Panasonic 20/1,7 men har andra fördelar. För min del måste det dock till en annan kamera innan det kan kännas motiverat att köpa objektivet ifråga.