Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M.Zuiko 17/1,8 släppt. Vad sägs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett objektiv där man inte brytt sig så mycket om att korrigera geometrisk distorsion kan istället vara mindre och/eller ge lägre övriga fel som är omöjliga att korrigera i efterhand, såsom longitudinell kromatisk aberration.

Precis! Det är ju en, av flera, anledningar till att en mätning av distorsionen kan vara intressant. Är den kraftig blir åtminstone jag nyfiken på vilka fördelar man ansett att den designen haft. Om det så är pris, storlek eller optiska fördelar.

Jag håller med dig om att objektivrecentioner gärna skulle kunna få vara mer djuplodande.

Men nu känner jag (som vanligt) att jag håller på att spåra ur tråden, så ta gärna ett eventuellt svar utanför tråden, om det inte rör trådens ämne :)

Olympus har inget exemplar att visa upp. Det finns tydligen inte speciellt många i Europa överhuvudtaget, och säljstart är om cirka tre veckor (om jag minns rätt).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar