Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkt

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigerbeat

Aktiv medlem
Har en eos 300d

när jag tar bilder med manuella inställningar ex: 125 och 5,2 ute i molnigt ljus så blir bilderna helt mörka,

Använder jag sport menyvalet så blir bilderna bra mkt ljusare, var har jag missat en inställning? eller krävs det 100% solljus för att kunna ha snabbare slutartider,

använder kitobj!

Fotar mkt hundar och då krävs det snabba slutartider, men kameran verkar inte klara det :-S

mkt förbryllad.....
 
Sportläget använder alltid ISO400. Du kanske har ISO100 inställt i M-läget. Du ser på ljusmätaren i sökaren om bilden blir under- eller överexponerad. Pilen ska vara i mitten för en korrekt exponering enligt kameran.

Kitobjektivet är inget vidare på bländare 5,6 vid 55mm, men blir bättre vid f/8.
 
denna tog jag nu med mitt 70-210 1:4

f. 4.0 1/125 och iso 100 det var väl upplyst!

eller måste jag köra högre iso? Känns som nått inte riktigt stämmer..
 

Bilagor

  • smillatestlexie-02.jpg
    smillatestlexie-02.jpg
    39.5 KB · Visningar: 543
Tigerbeat skrev:
denna tog jag nu med mitt 70-210 1:4

f. 4.0 1/125 och iso 100 det var väl upplyst!

eller måste jag köra högre iso? Känns som nått inte riktigt stämmer..

Lennart, har du verkligen ställt in exponeringen korrekt så ser det heltokigt ut.

Ett förslag: Ställ kameran i läge P, gör en ljusmätning och kolla vad du får för värde. Ställ sedan in de värdena i M-läget och kolla resultatet.
Var också noga med hur du ljusmäter. På din exempelbild har du mycket vit kakel som är belyst, ett mycket "vitt" motiv. Om du då mäter på den och har ställt in kameran på utsnittsmätning så kan du bli lurad. Men det ser märkligt ut eftersom inte allt kakel är lika ljust. Ser mer ut som en underexponering.

Oavsett vilken ISO du använder skall exponeringen bli rätt, men du får olika exponeringsvärden och brusbilder.
 
Man kan inte välja mätmetod hur som helst med 300D. Det är bara M som ger centrumvägd, resten mäts över hela ytan har jag för mig. Problemet är nog att du inte tittar på indikatorn för ljusmätaren, Lennart.
 
paco skrev:
Man kan inte välja mätmetod hur som helst med 300D. Det är bara M som ger centrumvägd, resten mäts över hela ytan har jag för mig. Problemet är nog att du inte tittar på indikatorn för ljusmätaren, Lennart.

Du kan mycket väl ha rätt, hade för mig att man kan välja utsnittsmätning i alla lägen men att centrumvägt enbart fanns i M. Strunt samma, jag tycker också att det ser ut som att bilden är generellt underexponerad.
 
Är det mätt på det vita kaklet så tycker ju kameran att det vita skall vara 18% grått. Det ligger väl inte så fel i så fall, även om bilden i sig blir underexponerad. Du har inte en annan bild med ett mer neutralt motiv.
 
Testade i mitt kök. Dina exponeringsvärde ger en underexponerad bild. Jag fick gå ner till 1/13 -1/8 för att få en hyffsad exponering.
 
nicrosoft skrev:
Är det mätt på det vita kaklet så tycker ju kameran att det vita skall vara 18% grått. Det ligger väl inte så fel i så fall, även om bilden i sig blir underexponerad. Du har inte en annan bild med ett mer neutralt motiv.

Jo jag skall testa med ett mer neutralt motiv och ett annat ljus med,

Men jag märker att även i dagsljus vill den lägga sig på runt 20-50 i slutartid,

detta oavsett vilket av objektiven jag använder,
så har det inte varit förut så det är därför jag misstänkte att jag kommit åt ngn inställning.
 
Tigerbeat skrev:
denna tog jag nu med mitt 70-210 1:4

f. 4.0 1/125 och iso 100 det var väl upplyst!

eller måste jag köra högre iso? Känns som nått inte riktigt stämmer..

Ska du klara 1/125 inne med f4 så gäller det att ha rejält med belysning. I rummet där jag är nu får jag 1/6 vid f4. Om jag tänder en 2000W lampa (råkar ha en sådan :) så får jag vid f4 slutartid 1/200.

ISO 800 eller 1600 (eller tom 3200) är klart användbart.
 
Jag hittade en bild som jag tagit i ett ridhus. Iof en Ixus för fyra år sen. :) bländare 3,5 slutartid 1/10. Tyvärr hittade jag inte vilken iso men det bör ha varit 400 (eller möjligtvis 100). Det är många slutarsteg upp till 1/125.
 
Vad är ljus och hur fungerar kamerans ljusmätare?

Svaret på frågorna är att ljus är en slag elekromagetisk energi som vi uppfattar och att kamerans ljusmätare noterar det ljus den ser och använder 18% reflexion som referens, därför att världen i medeltal har den reflexionen av infallande ljus. Detta behöver inte vara en fungerande sanning i alla tänkbara motiv.

Med vetskapen om att kameran anser att en korrekt exponering är 18% reflekterat ljus och exponeringmätaren står snyggt i mitten av skalan, brukar jag ta fram min handflata som reflekterar ungefär 36% ljus. Skillnaden mellan 32 och 18 är dubbelt, vilket är precis ett steg i fototermer. Därför mäter jag ljuset på det motiv jag ska fotografera med hjälp av min hand och ställer ljusmätaren så att den visar +1. Metoden fungerar bäst på hanterliga avstånd där det går att gå fram till motivet. I annat fall kan gröna gräsmattor nyttjas som referens enligt ljusmätaren. Skulle det vara snö som ska avbildas lägger jag på 1½-2 steg mer insläppt ljus.
 
Du skriver i första inlägget att du använder "manuella inställningar". Om du med det menar M-läge så är det ju just dina egna manuella inställningar som är felaktiga och gör att bilderna blir mörka! Använd tids- eller bländarautomatik (vad det nu kan heta på Canonspråk?) så slipper du bekymra dig. Då ställer du in den ena parametern, och kameran väljer den andra.
Vid manuellt läge måste du hela tiden hålla koll på förhållandet mellan bländare och slutare med exponeringsmätaren för VARJE bild. Det är jävligt jobbigt och oftast helt onödigt.

Att bilderna blir mörka är för att du väljer att göra dem mörka, om du förstår vad jag menar. I manuellt läge är ingenting "kamerans fel" eftersom man ju ställer in allt själv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.