ANNONS
Annons

Mörkrumskopiering

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrill3

Aktiv medlem
Hej jag är en ganska amatörfotograf som hållit på ca: 2 år nu. Jag har skaffat mig ett bra lab med våg reprokamera förstoringsapparat m.m.
Hitills har jag bara sysslat med S/V men nu funderar jag starkt med att börja med dia.
Jag tänkte fråga någon som är kunnig vad man behöver till detta jag har en vanlig S/V förstorngs apparat.
 
Jag tänkte mäta upp ljuset när man kopirar S/V, måste man ha en densitometer i sådana fall, eller kan man använda lux-meter eller exponeringsmeter till det. Sedan skulle jag med hjälp av värdena ställa in bländare och tid så att jag alltid får perfekta exponeringar. Är en Cds meter som går mellan 30-1/2000 vär 550 kr begagnad i bra skick?. Vet någon om det finns tabeller till att förvandla lux-tal till bl. resp. tid?.
 
Vad skall du mäta?

Du kan ju mäta skuggorna för att kopiera max-svart. Det är lätt fixat och går snabbt att testa sig fram till.

Nästa steg blir ju att mäta högdagrarna för att fastställa pappersgrad.

Men du måste testa själv, för det varierar ju beroende på papper och ljuskälla.

Angående mätaren så förmodar jag att du syftar på en ljusmätare för fotografi och inte en speciell mätare för just kopiering? Då tvivlar jag på att känsligheten räcker till.

Ett billigt alternativ till riktiga mörkrumsmätare kan vara att köpa en ldr-/cds-resistor på Elfa för nån tia och komplettera det med en multimeter på Clas i sjön för 89 kr. Sen kan du göra dina tester och fixa tabeller över vilken resistans som motsvarar en specifik ton på ett specifikt papper av en specifik grad.
 
Jag ska mäta ljuset som kommer på fotopapperet ifrån förstoringsapparaten (kanske aldrig kommer och gå väget). sedan med dessa värden ska jag räkna ut hur lång tid den får ligga i framkallningsbadet.
 
Att styra med framkallningen är inte en framkomlig metod. Är jag ute och cyklar om jag gissar att du är nybörjare i mörkrummet? Då tycker jag nästan du skall slå hela mäthistorien ur hågen och köra testremsor som vanliga dödliga. Mätningen kommer att ta mer tid än du eventuellt skulle tjäna på det.
 
Ja, jag antar att det är bäst så. bara en ide jag fåttt för mig. Hur stora skall testremsorna vara ungefär då?. Jag får nästan alltid över eller underexponerade bilder när jag framk.

Tacksam för tips:)
 
Storleken beror väl lite på hur stora kopior du gör. Jag brukar vilja ha remsor som täcker de viktigaste motivdelarna på längden. Sen testar jag tre exponeringstider från den jag gissar mig till.

T ex:
  • Håll för två tredjedelar av remsan med en
    kartongbit. Belys 10 sekunder.
  • Flytta kartongbiten så den nyss belysta tredjedelen och en tredjedel till syns. Belys 10 sekunder.
  • Fimpa kartongen. Belys 10 sekunder.
Då har du en remsa med 10, 20 och 30 sekunder. Det är ett ganska grovt underlag men ger bra input till vidare tester. Granska remsan i bra belysning och kolla om någon av exponeringarna är ungefär rätt. Är kraven inte superhöga kan du göra slutkopian med en exponeringstid baserad på en gissning från testremsan.

Då har vi inte gått in på kontrastbestämning än. Jag vet inte vad som är den bästa inlärningsmetoden, men jag inbillar mig att det förmodligen är bäst att du håller dig till tvåans papper tills du känner dig säker nog att ta nästa steg.

Och förresten. Använd alltid samma framkallningstid. Pappret skall framkallas ut, annars får du inte full svärta och det blir omöjligt att få någon kontroll över kontrasten.
 
Frakallningstid, menar du tiden i framkallningsbadet.
Måste man ha en mörkrumsklocka till det och hur bör timern till förstoringsappaten vara
(har ingen mörkrumsklocka räknar för hand).
Vart hittar man billiga?
 
Till framkallningsbadet behöver du inget precisionsinstrument. Vilken klocka som helst som kan klocka en minut +/- 5 sekunder funkar bra.

För exponeringen är det högre krav. Med ett negativ som ger korta tider så kan en sekund göra stor skillnad. Så där är en riktig timer ett väldigt nyttigt redskap.

Andrahandsmarknaden verkar dock stendöd, åtminstone de vanliga kanalerna. Men man kan ju tycka att proffshandlarna borde svämma över av prylar, jag gissar att det är rätt många som avslutar sitt analoga slabbande just nu.

Photax har ett Condor för 850 pix. Det är det billigaste jag hittar.
 
Tiden i framkallningsbadet varierar med bla, framkallare, temperatur, spädning, fotopapper. För att få en bra kopia med rejäl svärta så ska man aldrig dra ut kopian innan den blivit tillräcklig framkallad. Det är stor skillnad mellan film o pappers framkallning. Skippa klockan. När du ser bilden framträder så låt den ligga ytterligare en lite stund innan du flyttar den till stoppet.

Svärtan styr du endast med tiden. Bländaren bör vara den som objektivet är skarpast på - vanligast bländare 8.

Lycka till!
 
Hej chrill3!

För svartvitt tycker jag att du skall köra testremsor, papper är billigt och du ser vad du får ut på ett snabbt sätt.

Om du däremot skall ge dig in i ilfichromevärlden kan det vara en god ide att skaffa en liten ljusmätare. De jag själv har använt gjordes av Ilford, i alla fall står det så på dem... Arbetsgången jag har följt (har bara jobbat lite grann med färgkopiering) är:

Ställ alltid exponeringsuret på samma tid, eller använd alltid "nästan" samma tid när du exponerer pappret. Ljusmätaren använder du för att utröna villken bländare du bör ha för att få "kritvitt" i den ljusaste högdagern på bilden. Om den skall vaar kritvit, förstås...

Jag brukar köra en grundinställning på exponeringstiden på ca 30s. Exponeringsmätaren är kalibrerad så att den ger "grönt ljus" vid det ljusflöde som ger kritvitt med den exponeringstiden.

Kanske lite rörigt...

Solklart är i alla fall:

Framkalla alltid färdigt pappret vid både normal sv-v kopiering och ilfochromekopiering! Pappret skall alltid bli helt utframkallat, annars blir det lätt grådask av alltihopa! (Gäller väl inte för speciella tekniker som lithkopiering mm, men för oss dödliga är det nått att hålla sig till!)

/Anders, som mest är svart, grå eller vit!
 
Jag har nu köpt en Kennex CdS mätare som mäter från 1/4000-480 s. Men vad jag har hört är att detta ska vara en spotmätare, man kollar på en spegel och ser bilden som den mäter därigenom.
Är en sådan mätare nåt och ha. Är det något välkänt märke.
 
Jag tänkte fråga mer om hur nära motivet man ska använda mätaren (på långt håll ger den helt orimliga värden, det ska vara en spot-mätare).
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar