Hej chrill3!
För svartvitt tycker jag att du skall köra testremsor, papper är billigt och du ser vad du får ut på ett snabbt sätt.
Om du däremot skall ge dig in i ilfichromevärlden kan det vara en god ide att skaffa en liten ljusmätare. De jag själv har använt gjordes av Ilford, i alla fall står det så på dem... Arbetsgången jag har följt (har bara jobbat lite grann med färgkopiering) är:
Ställ alltid exponeringsuret på samma tid, eller använd alltid "nästan" samma tid när du exponerer pappret. Ljusmätaren använder du för att utröna villken bländare du bör ha för att få "kritvitt" i den ljusaste högdagern på bilden. Om den skall vaar kritvit, förstås...
Jag brukar köra en grundinställning på exponeringstiden på ca 30s. Exponeringsmätaren är kalibrerad så att den ger "grönt ljus" vid det ljusflöde som ger kritvitt med den exponeringstiden.
Kanske lite rörigt...
Solklart är i alla fall:
Framkalla alltid färdigt pappret vid både normal sv-v kopiering och ilfochromekopiering! Pappret skall alltid bli helt utframkallat, annars blir det lätt grådask av alltihopa! (Gäller väl inte för speciella tekniker som lithkopiering mm, men för oss dödliga är det nått att hålla sig till!)
/Anders, som mest är svart, grå eller vit!