ANNONS
Annons

Mörkrum - tips, råd och allmän info

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Hellman

Aktiv medlem
Var på solareturen idag(typ loppis) och shoppade mörkrumsprylar för den svindlande summan 150kr. En förstoringsappara och en högglanspress fick jag för pengarna. Apparaten heter Durst M300 och pressen har jag inte den blekaste om vad den heter. Se bild om det syns nått...
Är det nått att ha? För 150kr är det ok om det skulle visa sig vara skit men det vore ju lite kul att veta, speciellt vad M300 är för apparat.

på apparaten finns ett vanligt rödfilter och filter som består av två små filter, det ena gröt och det andra rött. vad är det för skumt filter?


Nu är jag ägare av förstoringsapparat, högglanspress, framkallningsdosa och tre baljor. Frågan är nu vad behöver jag mer för att få ett komplett fungerande mörkrum?

Kemikalier då, vad behöver man och vad ska man köpa?
Samma fråga med papper, storlek, antal och typ. Dum fråga, jag vet, men eftersom jag är supergrön vore tips på vad som funkar att starta med.

Slutligen, hur mkt dyrare blir det att köpa kemikalier lokalt? Lokala fotohandlarn är inte direkt billig men man slipper frakt och väntan. Nån som har erfaranhet, något som det måste finnas gott om här på FS.


Såhär ser prylarna ut
 

Bilagor

  • prytlar.jpg
    prytlar.jpg
    50.7 KB · Visningar: 1,310
Fick du med plåtarna till pressen?
Spelar egentligen ingen roll då dagens fiberpapper ej går att högglanstorka.
Dock är torken bra om du börjar kopiera med fiberpapper, till plast (RC) har du ingen nytta av den.
Var rädd om sladden/kontakten, svårt att få tag på den typen idag.
 
Carl,
Jag vet inte var köpa lokalt är för dig, men jag brukar handla på Claes Ohlson, som finns mest överallt nuförtiden. De har Kodaks film- och papperskemikalier samt Agfa papper. Dessutom har de klämmor etc som du kanske saknar. Kan inte säga att jag jämfört priser, men de brukar ju vara ganska OK där.
Lätt att det blir fel om du beställer på postorder första gången, det är en djungel av kemikalier där ute...

Illford har ganska utförlig info om hur du går tillväga med s/v film och kopior, skrolla ner en bit på:

http://www.ilford.com/html/us_english/bw.html

Där hittar du två pdfs:

"PROCESSING YOUR FIRST B&W FILM"

och

"MAKING YOUR FIRST B&W PRINT"


De listar också vad för prylar du behöver. Kemikalierna i instruktionerna kan naturligtvis bytas mot Kodak etc.

Lycka till!

Anders
 
Det är nästan precis en sån däringa förstoringsapparat jag använder mig av normalt. Fotoklubbens apparat är kompletterad med ett färghuvud, och har med detta också fått ett annat nummer. 601, tror jag.

Men det är en jättebra apparat. Viktigast för mig som jobbar med svartvitt är att Dursten har en låda till Multigradefilterna. Och möjligheten att köra med Multigrade gör att du bara behöver köpa på dig olika storlekar på papperen, inte papper med olika hårdhet i olika storlekar. Dock behövs en sats filter. (Agfa, Kodak och Ilford har fortfarande samtliga snarlika produkter i sitt sortiment. Tror jag)

De filter som följde med förstoringsapparaten har förmodligen använts till att få bättre exponeringstider på papperet.
 
typiskt att cleas olsson inte finns i karlstad då! lokala handlar hade ingen lampa...

vart får man tag på multigradefilter?
 
Ungefär som med tvåans filter.

Multigradefilter finns på samma ställen som andra mörkrumstillbehör. Har du långt till handlare så har du ju t ex Photax för postorder.
 
Hepp!
Kul att du ska köra klassiskfoto!

Lite tipps på vägen är.

Multigrade papper måste du ha ett filtersett till annars blir det i vissa fall bara grå muligt.
I min erfarenhet...

Multigrade papper kan inte få riktigt hård kontrast (typ 4-7) Men du får större möjlighet att kontrollera hårdheten mellan hårdhet 1-4 (eller nått) i mycket små steg, tror det är i tredjedelar.

Vad du behöver förutom kemikalier är en bra bok om framkallning.
Jag rekomenderar två böcker från kodak.

KODAK Black & White Darkroom data guide

Den har allt du någonsin behöver veta om svartvit framkallning. Samt en liten guide i grunderna från kodak

Basic Developing and Printing in black and white också från KODAK. Är en bra start bok för nybörjare.

Båda böckerna kan du köpa på Photax eller beställa från KODAK. Jag köpte mina på Photax.

I kemikalieväg rekomenderar jag D76 eller Rodinal. Det är bra för nybörjare, och funkar bra med alla svart vita filmer. Använder du myckt Tmax film så kan du ju köra med Tmax RS framkallare. HC-110 är också en bra framkallare. Dessa är film framkallare.

Innan du vet vad du gör så behandla alla framkallare som one-shots dvs, du framkallar bara en film med en viss mängd framkallare. Även om man kan framkalla mer än en film så blir det jobbigt för dig att hålla koll på Ph värden och silver koncentration.

För papper använder jag U-17 pappersframkallare, därför att det var vad mattssons foto i lund hade hemma. Du kan framkalla alla papper med den. Låt kopiorna ligga en och en i skålen annars klibbar de i hopa, och låt dem ligga i ca 2 minuter. Had jag köpt framkallare nu så hade jag köpt Kodak Dektol, den är dryg och fungerar jätte bra som one shot.

Du behöver även fix, och då rekomenderar jag Kodak Unifix, Calbe-300 och Agefix. Men du kan även använda ättika har jag hört.

Sedan är det bra att ha ett stoppbad som du har mellan framkallaren och sköljningen, vilket gör att du får en snabbt avbruten framkallning. Inte nödvändigt men det blir bättre arkivegenskaper då.
Fix förstörare är bara intressant när du vill att dina negativ ska hålla i arkivmilj i ca 100-200 år.

Räkna med att du klantar dig på minst en tre filmer innan du vet vad du gör. Skit i att försöka push-pull framkallning innan du vet vad du gör. Det kräver att man vet vad man gör.

Temperaturen på vattnet är jätte viktigt. Tiden du framkallar filmen är viktigare än på pappersframkallning. Den blir svart annars.

SLÄNG INTE FRAMKALLARE OCH FIX I SLASKEN!
Detta är viktigt då kemikalierna är giftiga och ska lämnas in på återvinningsstation. Skaffa en stor plast dunk för resterna. Helst två så att man kan sepparera fix och framkallare.


Det finns inga perfekta tider, det som fungerar för mig fungerar kanske inte för dig.

Är du seriös med svartvit foto köper du utöver kodakböckerna även ansel adams triologi The Camera The Negative The Print på Photax. Sedan lär du ntie behöva köpa en enda fotobok någonsin igen. Dem täcker allt utom digital foto, men det är skitsamma. Optik teorier är de samma för digitalt som annalogt.

Har du frågor, maila mig gärna, jag hjälper mer än gärna analoga mörkrumms nissar =)

Billigast att handla kemi på i sverige vad jag vet är Photax.se

Chris
 
Jo en sak till om photax de är mycket schyssta och är grymmt kunniga (har varit i branchen i ca 25år) och hjälper dig gärna med frågor om olika framkallare, papper, linser, allt via mail.

Det är därför jag gillar dem.

Har även en bra länk med nybörjar info som de har lagt ut.

http://www.photax.se/startinfo/Enhobbyfordig.pdf

C.
Edit: lade till länken
 
Danyael_X skrev:

Du behöver även fix, och då rekomenderar jag Kodak Unifix, Calbe-300 och Agefix. Men du kan även använda ättika har jag hört.

Det där med ättika skulle höra till stoppbadet eller hur? Att det skulle fungera som fix ställer jag mig starkt tvivlande till.


En sak som Sankt Adams trilogi inte tar upp är möjligheterna med variabelkontrastpapper. T.ex. möjligheten att kopiera olika delar av motivet med olika kontrast mha split-filtermetoden, där man istället för att använde ett filter någonstans i mitten av skalan belyser papperet i två olika omgångar en med ett lågkontrastfilter för att få högdagerteckning och sedan fyller i med ett högkontrastfilter för att få djupsvärtan dit man vill. Genom att då belysa olika motivdelar olika tider med de olika filtren kan man göra i prinsip samma sak som med en nivålagermask i photoshop (fast på riktigt ;-) ). Nåväl det kanske är överkurs till att börja med, men ger en helt ny dimension till mörkrumsarbetet. En bok som illustrerar detta bra (och mycket annat också) är "Way beyond Monochrome" av Lambrecht och Woodhouse (finns t.ex. på adlibris).
 
Senast ändrad:
Danyael_X skrev:

Sedan är det bra att ha ett stoppbad som du har mellan framkallaren och sköljningen, vilket gör att du får en snabbt avbruten framkallning. Inte nödvändigt men det blir bättre arkivegenskaper då.
Fix förstörare är bara intressant när du vill att dina negativ ska hålla i arkivmilj i ca 100-200 år.

Förlåt om jag hackar på dig Chris, man jag vill korrigera lite gran.

Stopbadet har man mellan framkallaren och fixet för att få framkallning att avbrytas väldefinierat vilket sker genom ph-sänkning (samt bortagandet av framkallare förståss, men viss mängd ligger kvar i emulsionen en stund och den inaktiveras av Ph sänkningen). Ett lågt Ph förlänger också livstiden på fixet då detta arbetar i sur miljö (det finns undantag med alkaliska fix) medan framkallaren är basisk. Ett alltför lågt Ph gör dock att vissa skadliga beståndsdelar fäster hårdare vid emulsionen och blir svårar att få bort vid fixering och sköljning senare. Dessutom kan tunnare silverpartier blekas. Vissa föredrar att köra enbart vatten med stoppbad. Jag brukar köra med att späda 12% faluättika ytterligare med vatten 1:40 (1:20 för pappersstopp), vilket jag räknade på tidigare borde ge ungefär lämpligt Ph.

Efter stopbadet Fixdax. Snabbfix är lämpligt för allt utom fiberpapper då det ger kortare fixtid (kortare tid i surt bad alltså). A-300 är inte ett snabbfix, t.ex. Kodaks polymax, T-max-fix och maxfix är snabbfix. Följ instruktioner för fixeringstiden. T-max och nyare Tri-x kan ha en magentafärgad men klar ton efter fixeringen. Denna är inte pga underfixering som det ofta skrivs utan den går bort med ordentlig sköljning och avtar också när filmen torkar. Är filmen däremot blå-violett och lite matt är den inte ordentligt fixerad (fixera om så snart som möjligt, filmen är inte förstörd för det).

Ordentlig sköljning efteråt om man vill att filmen skall hålla länge (fixrester förstör den med tiden). Vill man spara vatten kan man använda fixförstörare (HCA- hypo clearing agent) (skölj dock bort det värsta av fixet först). För fiberpapper är HCA i princip ett måste för god hållbarhet annars pratar man timmar när det gäller sköljning.

Slutligen, genom att läsa instruktioner på förpackningar kommer man långt. Vill man ha mer detaljerade beskrivningar och data så brukar man hitta det på tillverkarens hemsidor.
 
underbart med alla människor som kan sitt mörkrum. tack!

2an papper, är det normalkontrast eller?

stoppbad, funkar det med vanligt vatten eller ska man ha nån mer specialvätska till det? funkar ättika?

vad ska man ha för belysning till multigradepapper? kan tänka mej att det är viktigt med färgen eftersom det är färgkänsligt.
 
Du ska inte ha något ljus i ett mörkrum. lite iden med ett mörkt rum.

Men om du måste ha ett ljus se till att lampan är så långt borta från pappren du arbetar med som möjligt. Det är olika färg på lampan som du kan använda som mörkrumms belysning, beroende på vad det är för typ av papper. Det brukar stå på papprest instruktioner vad den tåler och inte tåler.

Ättika ska funger men jag vet inte vilken konc. det ska vara. Kolla runt på amerikanska och engelska forum de har bättre koll på sånt än jag. Jag har inte testat med ättika.

Normal kontrast beror lite på hur hårt ditt negativ är men 2 är normal kontrast papper.

Om du ska köpa papper rekomenderar jag att köpa ilford multigrade papper och ett ilford filter set för multigrade papper. Det är igentligen skit samma om det är ett filter sett från kodak, agfa, illford eller någona annan bara pris skillnad igentligen. Visst Kodak har väll bättre kvalitet men för oss vanliga dödliga så är det ingen skillnad.

Photax har ett bra start kitt för nybörjare, som du hittar här.
http://www.photax.se/startinfo/startinfo.htm

Kan du det här med hårdhet och inte behöver de olika graderna så kan du ju köra med fotokemikas papper som bara har en hårdhets grad. Du väljer vilken hårdhet ditt papper ska ha när du köper det . finns i hårdhet 1-3 och heter Emaks. Fotokemika har även ett variabelt papper som heter Fineprint.

Välj själv vad du vill köra med. Same shit different name i mitt tycke. Skillnade gör sig bara tydlig först när du kan alla små faktorer som påverkar ditt papper och börjar tycka att densitometrar är kul.

Högblanks press fungerar bara med fiberpapper, RC-bas smälter.

C.
 
Abrahamnsson har ju rätt med ättikan och allt det andra, men lite får väll grabben lära sig själv.

=)

Det kan ju bli informations overload i huvudet.
Faktum är att alla faktorer är viktiga, och man måste ha sten hård koll om man vill ha repeterbara resultat.

MEN

Det är inte nödvändig när man ska få en grundläggande känsla för arbetsgången.

jag räknar kallt med att hans första 3-4 filmrullar blir lite svajigt resultat på, och att de första 20 bilderna blir skumma. Its a fact of liff, vi lär oss bara genom våra misstag.

=P

C.
 
Danyael_X skrev:
Du ska inte ha något ljus i ett mörkrum. lite iden med ett mörkt rum.
Du måste ha riktigt bra ögon om du fixar att göra allt i bäckmörker ;)

Men ärligt talat, måste man köpa nån läskigt dyr speciallampa med filtersats för att köra multigrade eller finns det vanliga glödlampor som funkar?
Kattögon har ja ju inte...
 
Carl Hellman skrev:
Du måste ha riktigt bra ögon om du fixar att göra allt i bäckmörker ;)

Men ärligt talat, måste man köpa nån läskigt dyr speciallampa med filtersats för att köra multigrade eller finns det vanliga glödlampor som funkar?
Kattögon har ja ju inte...

Ilfords ljusbruna 902 funkar bra till dom flesta multigrade papperen, relativt dyrt men det finns billigare och dagens papper tål relativt mycket ljus, vi kör dels med en taklampa av lysrörsmodell med ett 902 filter plus en vägg monterad lampa med 902 filter vid baljorna och det fungerar suveränt bra.
 
Danyael_X skrev:
Abrahamnsson har ju rätt med ättikan och allt det andra, men lite får väll grabben lära sig själv.

=)

Det kan ju bli informations overload i huvudet.
Faktum är att alla faktorer är viktiga, och man måste ha sten hård koll om man vill ha repeterbara resultat.

MEN

Det är inte nödvändig när man ska få en grundläggande känsla för arbetsgången.

jag räknar kallt med att hans första 3-4 filmrullar blir lite svajigt resultat på, och att de första 20 bilderna blir skumma. Its a fact of liff, vi lär oss bara genom våra misstag.

=P

C.

Läser man instruktionerna så är det inte speciellt svårt att framkalla en film, och man lär sig inte bara av misstagen ;)
 
efter att ha tittat på photax sida blev jag extremt förvirrad.

röd glödlampa passar samtilga fotopapper står det. på bruna filtret står det att det är till variabla papper.

men rödfiltret är ju rött, så rött måste ju funka, varför då ha brunt ljus? bättre för ögonen eller?

går det bra med vilken röd lampa som hellst? teknikmagasinet har röd glödlampa för nån tjuga, funkar en sån?
 
Carl Hellman skrev:
Du måste ha riktigt bra ögon om du fixar att göra allt i bäckmörker ;)

Men ärligt talat, måste man köpa nån läskigt dyr speciallampa med filtersats för att köra multigrade eller finns det vanliga glödlampor som funkar?
Kattögon har ja ju inte...

Kolla vad som sitter i apparaten, förmodligen en opallampa på 75-100w. Det kan du köpa på photax. tillsammans med en filtersats som passar till apparaten. Om det är en gammal apparat föreslår jag att du byter de blockeringfilter som sitter där (röd för s/v och grön för färg om du skulle behöva kolla en sista gång innan exponeringen), och har inte med filtering att göra.
Mvh Eva

Jisses pratar ni takbelysning eller apparatbelysning? Röd rumbelysning är en slags allmänbelysning som passar de flesta papper men inte alla. Ilforda 902 är den jag anser bäst som allmänfiltrering av mörkrumsljuset.

Du, en avmaskningsram är inte dumt om du vill att pappret ska ligga på plats.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar