ANNONS
Annons

Mörkrum - tips, råd och allmän info

Produkter
(logga in för att koppla)
avmaskningsram har en gamal sak som nog ska funka.

ljus pratar jag allmänbelysning. i apparaten sitter en 75wats lampa av nått slag, plus ett rödfilter. det jag vill ha är en lampa som ska lysa upp rummet lite svagt. en glödlampa i rött vore bra om det fungera.
 
Rödfilter till mörkrumsbelysningen är säkrast. Variabelkontrastpapper är känsligt för både grönt och blått. Gul/brun belysning innehåller oftast även signifikanta mängder grönt och slöjar således papper tidigare än röd belysning. Vissa säger dock att de har svårare att se under röd belysning trots samma ljusstyrka i övrigt. Försök sätta lampan en bit från arbetsområdet och så att den lyser på en stor ljus yta istället för direkt mot arbetsområdet så du får ett jämnare diffusare ljus och så du inte skuggar det du vill se med kroppen.
Man kan köra testremsor ifall man märkar att papper tenderar bli grådassiga i högdagrarna(dålig pappersvita) men det kan vi ta ifall problemet uppstår. Det finns speciella röda glödlampor för mörkrum vilket antagligen är billigast om man vill komma igång men antagligen dyrt på lång sikt i och med glödlampors begränsade livslängd.

När du håller på med vanlig svartvit film måste du dock ha riktigt mörkt. Det finns undantag, såsom grafisk film som inte är rödkänslig där man alltså kan ha mörkrumsbelysning, men sådan film fotograferar man i regel inte med. Afterglow från lysrör och självlysande urtavlor är dock i regel för svaga ljuskällor för att slöja filmen om man inte är alltför nära ljuskällan.

Destillerat vatten är bara nödvändigt till sista sköljbadet för film där man i regel också vill ha något vätmedel i för att vattnet lättare skall rinna av filmen. Det finns speciella för ändamålet (kodak Photo-flo), men många kör bara med en droppe yes diskmedel. Jag brukar också torka av filmen med ett rent men fuktigt sämskskin. Allt detta för att undvika torkfläckar och föroreningar från vattnet som kan fasna i emulsionen som sedan syns vid kopieringen.
 
Förstoringsapparaten är en Durst M300, en småbildare från 70-talet. Den är helt ok, även om den i tester från den tiden fick en del kritik t ex för att inte vara tillräckligt stabil. Men jag har själv jobbat med den utan problem. Om du inte ska göra jätteförstoringar ska det inte va några problem. Har själv den större M601 från samma tid som är en mycket bra apparat. Viktigare är det då vad det sitter för optik på den!
 
lamporna kostar en hundralapp som mest, ofta kan man få dem billigare, många fotohandlare har kvar lampor som de vill bli av med och då kan man rentav pruta ner priset lite eller få den, om man handlar där mycket och tar en lampa när man ska köpa film/optik/prylar och då kan det hända att de anser att det är en gåva. Men inte alltid.

Men räkna med en 100-lapp iallafall.
Men du måste veta vilken färg som är säker för just ditt fotopapper. Lamperna kommer i Rött, Gult, Brunt och GrönGult vad jag har sett.

Men att arbeta i totalt mörker är inte så svårt som folk tror. tar lite övning och träning men sedan fungerar det fin fint. Annars skulle ju inte blinda människor klara av att leva =P

Jag gjorde mina första kopior i ett gammalt badrumm på den studentkorridor som jag bodde på utan för lund. Jag hade inget ljus och snubblade helatiden på flyttkartonger som stod i vägen. Badrummet användes som lager av hyresvärden för att duschen inte fungerade som den skulle.
Använde papper som var från 82 =) men det fungerade rätt bra ändå. Tog mig en 10 kopier innan jag hade fått till arbetsgången i totalt mörker. Och när jag precis hade fått till arbets gången i totalt mörker komemr min hyresvärd med en gammal mörkrummslampa han hade hittat på loppis. Ödets ironi.

Vad händer om man har fel färg på lamporna då? Jo i värsta fall blir kopiorna gråaktiga över lågdagrana.

C.
 
Med all hjälp jag fått av er måste jag ju meddela hur framkalllandet framskrider.

Plåtade en rulle idag som jag nu på kvällen gav mej på att framkalla.

Trött som jag är glömde jag bort vilken bytta som var fix och vilken som var stoppbad. Fixet åkte i direkt efter framkallarn och var i en halv minut. Skulle precis hälla i stoppbadet när jag insåg va fel det var. Hällde i fixet igen och fixerade tiden ut. Verkar som det blev vettiga bilder ändå. Imorron orkar jag kanske ge mej på att försöka kopiera.

Hur mkt kan man återanvända kemikalerna? Antar att framkallarn är viktigtast att ha koll på.

Bör man klippa filmen? Isåfall hur långa länder är lämpligt?
 
Danyael_X skrev:
Hepp!
Kul att du ska köra klassiskfoto!

Lite tipps på vägen är.


Du behöver även fix, och då rekomenderar jag Kodak Unifix, Calbe-300 och Agefix. Men du kan även använda ättika har jag hört.

Chris


rätta mig om jag har fel men är det inte som stopp man använder ättika?
 
jupp!


Nu säger jag det så att alla hör det, även Zaphood Beeblebrox fyra öron, om han inte är för full på den Pangalacticgargelblaster drinken. =)

Ättika används inte för något annat än att lägga in grönsaker, avkalka vattenkokare och som stoppbad.

=P

Chris som ska träffa Eccentrica Gallumbits från Eroticon VI på pubben senare i kväll.
 
Carl Hellman skrev:
Med all hjälp jag fått av er måste jag ju meddela hur framkalllandet framskrider.

Plåtade en rulle idag som jag nu på kvällen gav mej på att framkalla.

Trött som jag är glömde jag bort vilken bytta som var fix och vilken som var stoppbad. Fixet åkte i direkt efter framkallarn och var i en halv minut. Skulle precis hälla i stoppbadet när jag insåg va fel det var. Hällde i fixet igen och fixerade tiden ut. Verkar som det blev vettiga bilder ändå. Imorron orkar jag kanske ge mej på att försöka kopiera.

Hur mkt kan man återanvända kemikalerna? Antar att framkallarn är viktigtast att ha koll på.

Bör man klippa filmen? Isåfall hur långa länder är lämpligt?

Att strunta i stopbad (ättick-lösning eller bara vatten) innan fix har inga alvarliga följder för filmen. Man försämrar bara fixet fortare. Följer för mycket framkallare med över i fixet höjs antagligen Ph så mycket att fixet blir att jobba långsammare, så längre fixtid behövs för att fullständet lösa ut de oexponerade silverhalliderna som annars påverkas med tiden.

För framkallaren rekommenderas man i regel att köra ny kemi varje gång för att få konsekvent resultat varje gång, men rekomendationerna från kemi tillverkaren ger också relativt stabila resultat. Ätticka till stopbad är så pass billigt och ofarligt för miljön att man kan hälla ut det i vasken och ta nytt varje gång. Fixet du använde när du glömde stopbadet skulle jag kassera. Annars brukar man köra med samma fix och öka tiden lite från gång till gång tills fixet innehåller för mycket silver (se rekomendationer på förpackningen). Tmax fix ska räcka till 20 rullar per liter fix har jag för mig, jag brukar kassera det efter hälften för att vara säker. Det finns speciella teststickor för att kolla ph och silverhalt i fix men ett vanligare test är att lägga i en filmsnutt (filmfliken längst ut som man fäster i kameran, utan att ha framkallat den) och mäta hur lång tid det tar för den att bli helt genomskinlig (kan dock ha kvar en violett ton så länge den bara är helt klar) och sedan dubbla (eller tredubbla för T-max filmerna) den tiden. Fix är viktigt att lämna till miljöstation då det innehåller överblivet silver från filmen och silver är en tungmetall. Även framkallare har giftiga beståndsdelar såsom hydrokenon och metol (med viss undantag, såsom X-tol, som använder Askorbinsyra, C-vitamin, som aktiv komponent i framkallaren) och brukar rekomenderas att lämna till miljöstation.

Filmen klipper man lämpligen i längder anpassade för de filmfickor man har. Jag föredrar att klippa dem i längder om 4-rutor för sådana fickor får plats i vanliga pärmar. De fickor som tar 6-rutors längder är i regel lite större och kräver speciella pärmar. 4 rutor tycker jag också känns lagom att ha när man stoppar in i förstoringsapparaten, lite extra film att greppa kanterna men inte för långa strips som hänger och drar åt sig damm.
 
ny framkallare varje gång? det blir ju svindyrt i längden, plus att man måste köpa nya kemikalier hela tiden. isåfall har jag nu förbrukat hälften av min framkallare.
 
Vissa framkallare är billigare än andra och billigast är det i regel på postorder (om man räknar bort frakt då, kanske kan du dela frakt med andra).

T.ex. Tmax framkallare kan man använda till 12-rullar per liter (250ml koncentrat)) om jag inte missminner mig. Med ökad framkallningstid allteftersom fler rullar körts genom kemin.

Sedan finns det speciella framkallningsdosor som fungerar med mindre mängd kemi. Rostfria dosor och spiraler är i regel mindre än patersons plastvarianter och klarar sig således med mindre kemi per gång om man vill köra med 1-gångsframkallare.
 
Galaxens President skrev:
Filmen klipper man lämpligen i längder anpassade för de filmfickor man har. Jag föredrar att klippa dem i längder om 4-rutor för sådana fickor får plats i vanliga pärmar. De fickor som tar 6-rutors längder är i regel lite större och kräver speciella pärmar. 4 rutor tycker jag också känns lagom att ha när man stoppar in i förstoringsapparaten, lite extra film att greppa kanterna men inte för långa strips som hänger och drar åt sig damm.
Jag gör som så att jag tar en liggande A3 pärm som jag sedan kortar av så den passar till mina negfickor.
 
Carl Hellman skrev:
Med all hjälp jag fått av er måste jag ju meddela hur framkalllandet framskrider.

Plåtade en rulle idag som jag nu på kvällen gav mej på att framkalla.

Trött som jag är glömde jag bort vilken bytta som var fix och vilken som var stoppbad. Fixet åkte i direkt efter framkallarn och var i en halv minut. Skulle precis hälla i stoppbadet när jag insåg va fel det var. Hällde i fixet igen och fixerade tiden ut. Verkar som det blev vettiga bilder ändå. Imorron orkar jag kanske ge mej på att försöka kopiera.

Hur mkt kan man återanvända kemikalerna? Antar att framkallarn är viktigtast att ha koll på.

Bör man klippa filmen? Isåfall hur långa länder är lämpligt?


klipp dom i 6 o 6 brukar vara lämpligt...
 
Carl Hellman skrev:
ny framkallare varje gång? det blir ju svindyrt i längden
Man kan använda utspädd framkallare också. Många framkallare är billigare att köra som engångs i 1+1-spädning än att återanvända. Och det blir mindre att hålla reda på och färre felkällor. D76 och Xtol är exempel på sådana framkallare.

Kör du utspätt så blandar du till förrådslösning enligt instruktionerna på förpackningen. Sen späder du ut den mängd du skall använda vid varje enskild framkallning.

Framkallningstiden måste naturligtvis justeras vid spädning. Utgångspunkter för de flesta kombinationer finns i The Massive Dev Chart.

Glöm inte att skydda förrådslösningen mot syre. Det finns några olika metoder. Man kan toppa flaskorna med en speciell skyddsgas, t ex Tetenal Protectan, som ersätter syret i flaskan. Eller så kan man fylla på med glaskulor allteftersom flaskan töms. Eller köra med bälgflaskor som man trycker ihop så de alltid är fulla. Kolla i framkallarens datablad hur lång tid man kan lagra förrådslösningen.

Personligen är jag mycket skeptisk till återanvändning av framkallare just för att jag vill hålla nere antalet variabler.

Det mest ekonomiska av allt är nog Rodinal. Den blandar du ut direkt från koncentrat vid varje framkallning. Mängden koncentrat är inte stor, så det underlättar om man har en spruta att använda vid tillblandningen. Rodinalkoncentratet har också oslagbar hållbarhet så den behöver man aldrig kassera bara för att man haft en period av inaktivitet.
 
Kostnad för framkallnings kemi (i teorin)

KODAK Dektol 5L Konc. Dunk (pappers framkallare)
Ger 50L förrådslösning
Kostnad 245:-
245/500 = 0.49 eller ca 50öre per deciliter.

STENA U-17 5L Konc. Snabbframkallare för papper
Kostnad 175:- Köpt på Mattssons foto i Lund
Spädes 1+2 till 1+7 rekomenderad av tillverkaren är 1+4
175/30 = 5.8 (6kr/dl) 175/50 = 3.5kr/dl
175/80 = 2.2 (2kr/dl)


AGFA Neutol 1,25L Konc (Pappers Framkallare)
Ger 10-20L lösning (10L håller en vecka, 20L håller en dag)
Kostnad 99:-
99/100 = 0.99 (1kr/dl) eller 99/20 = 0.495 (0.5kr/dl)

KODAK D-76 (filmframkallare introducerades 1927)
Pulver Konc. för 1lL Konc. lösning spädes 1+1 (ger 2L brukslösning)
Kostnad 49:-
49/20 = 2,45 (2.5Kr/Dl)

STENA D76 (köppt på Mattsons i lund)
5L Brukslösning
Kostnad 157:-
175/50 = 3.5Kr

KODAK HC-110 (Filmframkallare)
Konc. i dunk 1L spädes t.ex 1+32
Kostnad 255:-
255/330 = 0.77 (1Kr/Dl)

AGFA Rodinal
Konc. i dunk 0.5L spädes 1+25 eller 1+50
Kostnad 109:-
109/125 = 0.872 (1Kr/dl) eller 109/250 = 0.436 (0.5Kr/Dl)

Vi ser alltså att den billigaste filmframkallaren är Rodinal och den dyraste är D-76 (från Stena).

Och den billigaset pappers framkallaen är Dektol.
Alla priser från Photax utom två som är från Mattssons i Lund.

Man kan ju sedan fortsätta den här lilla matteövningen med att räkna ut vad kostnaden blir per pappers kopia i normalstorlek (10x13 tror jag det är) och vad det kostar per filmruta.

Jag räknade ut att kostnaden för mig per fimruta skulle bli nånstans kring 10öre men då hade jag köpt utgången film i bulk (triX 30.5m 100kr)

Räknar man med eFKe som just nu är billigast på marknade med priser från Photax.

Vi använder ca 2Dl Rodinal (1kr per film)
stoppbad med ättika skulle tro 1kr
Fix kostar ca 1kr Dl och vi använder 2dl. (illford Hypam eller kodak Unifix)
beroende på om man betalar vatt eller inte +5kr ekulle jag tro. Själv har jag aldrig behövt betala vatten som student ingår det i rumshyran.

total kostnad på 3 respektive 8kr + filmkostnaden. Efters om vi alla är film entusiaster laddar vi givetvis själva vår efke film, en bulkrulle räknar man ska ge ca 20 rullar. Vi använder oss ju givetvis av eFKe 100 som kostar 265kr (265/20=13,25kr) och ger ca 13kr filmen.

Film plus framkallning blir då 16kr respektive 21kr per film. varje film innehåller ungefär 30 rutor vilket blir 0,5kr eller 0,7kr per ruta.

Vad papperskopier kosta får någon annan räkna ut jag orkar inte =)

Ses!
 
Något man bör ta med i beräkningarna när man jämför priser är också hur mycket man förbrukar. Köper man t ex pulver i påse som ger fem liter förrådslösning så är det inte alla fotografer som hinner förbruka rubbet innan bäst före-datum.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.