ANNONS
Annons

Mörkrum - tips, råd och allmän info

Produkter
(logga in för att koppla)
mandi skrev:
så replenisher till t.ex d76 är inget du rekomenderar?
För storförbrukare ger det nog god ekonomi. Är man en sån har man nog också örnkoll på processen så att man säkrar god repeterbarhet. Men för den mer normala förbrukaren så tror jag nog det ger onödigt krångel med minimal vinst.

Håller med Jim.
Kan du hålla koll på pH och silver värden så för all del, använd påfyllnads kit. Men då ska du nog vara uppe i en hel del rullar i veckan, eller snarare omdagen.

det är ju en ide för folk som arbetar med foto och framkallning att använda replenisher, men även de måste byta hela batchen ibland för att hålla en hög kvalitet. Replenisher fungerar men bara så långt. visst det tar ett tag innan man måste byta.

Näe som amatör så behöver du inte tänka på det på ett bra tag.

=)

Kul anekdot.

Första filmen jag framkallade var en Fujifilm ARCOS 100 som framkalldes med 10 år gammal D76 lösning (pulver) i burk... jag gick över tiden med två-tre minuter så framkallningen blev 13min istället för 10, men jag använde förkallt vatten så det gick precis jämt ut, lite hårt negativ kanske. hade inget stopp bad, sköljde i tio minuter mellan framkallare och fix, och sedan sköljde jag i ytterligare 20 min. Morsan trodde jag var galen så som jag stod och skakade burkar och hälde ut vatten i slasken =)

En gång blandade jag ihopa D72 med D76 vilket resulterade ia tt en rulle med TriX 120 gick åt skogen totalt. D72 är en gammal pappersframkallare från kodak.

Jag hade inte en aning om hur graderat papper fungerade. När jag ville ha hög kontrast blev det mjukt och när jag ville ha mjuk kontrast blev det hårt. Sedan läste jag på kuverten som papperna kom i. Snacka om att det blev natt och dag på framstegen i mörkrummet.

Dia går förövrig att framkalla med D76 men jag skulle inte rekomendera det. Grådaskiga bilder, tjock emulsion och dålig transparens. Och det tar minst dubbelt så lång tid som med vanlig svartvit film =) ett annat misstag/experiment jag gjorde...

C.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.