ANNONS
Annons

Mörkläggning av mörkrum?

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorAX

Medlem
Hej!

Jag tänkte använda mitt badrum som mörkrum och undrar hur man bäst kan täta springorna vid dörren. Finns det speciella lister att få tag på och var i sådant fall?

//Viktor

Hej!

Jag tänkte använda mitt badrum som mörkrum och undrar hur man bäst kan täta springorna vid dörren. Finns det speciella lister att få tag på och var i sådant fall?

//Viktor

Hej!
Hur ditt badrum ser ut eller om du bor i lägenhet eller eget hus skriver du inget om.Om du menar den "luftspringa" som skall finnas är blir det ett problem med luft/ventilation i badrummet.I just badrum finns det som kallas "frånluftsventiler", dessa är till för att en bostad skall få en jämnvikt med till- och frånluft.Andra ställen i en bostad där det finns frånluft är genom spisfläkten.Man ordnar det på detta sätt för att motverka undertryck i en bostad.Ett sådant är en av faktorerna för det vanliga problemet - mögel.Vad du möjligen kan göra är att köpa "mörkläggningstyg". Detta kan du sedan sy på karborreband runt kanten och fästa i "dörröppningen"inåt badrummet.Bor du i lägenhet så tänk på att frånluften går ut till övriga huset. Så att ägna sig åt toningar av olika slag uppskattas inte alltid av andra i huset.
Vad gäller just mörkläggningstyg så har jag det på insidan tillsammas med en målad skiva i dom fönster jag har i mörkrummet. Har gjort en enkel grej så att jag kan ta bort allt när jag tex tvättar fönster m.m.Och jag har 100% mörkt,vilket jag har kollat med dom vanliga metoderna.Hur detta går till kanske du vet , om inte få tag i en av dom "klassiska" fotoböckerna för mörkrumsarbete som finns. Nu är jag ju lyckligt lottad så att jag har ett eget hus och ett eget fotolabb på cirka 70-80 kvm.
Kul att ledet av "analoger" ökar.

Jag har badrummet som tillfälligt mörkrum. Jag köpte vanlig fönsterlist (p-profil) och klistrade längs dörrkarmen. I mitt fall funkade inte denna lösning så bra som jag önskat. Nu har jag ett tjockt, mörkt bomullstyg som jag hänger innanför dörren. Jag har sytt en kanal i tyget genom vilken jag trär en vanlig duschdraperistång. Stången är av fjädrade teleskoptyp och spännes fast mellan två väggar. Denna typ av stång finns överallt; clas olsson, k-rauta, jula, etc. Jag har för mig att det fanns längder upp till 2.50m.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar