Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka eller utfrätta bilder med vit bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Jag tycker att antingen blir bilderna för mörka eller så blir det vita (även på objetetet) helt utfrätt, jag får inte till nåt mellanting.

Ibland kan en mörk bild få utfrätta partier också...då är den bortom all räddning...jag skulle behöva mer ljus, men vågar inte släppa in mer ljus eftersom det är lättare att "rädda" en lite för mörk bild.

Men jag vill inte sitta och rädda bilder...

(mot svart bakgrund funkar det fint)

hihi Gill... Tjaba... Antar att du pratar om din studio nu?

Grejen är ju den att du har belyst bakgrunden ganska mkt för att få en ljus bakgrund, troligtvis exponerat efter det ljusa och får då en på tok för mörk hund (motiv)

Om bakgrunden skall vara vit utan några mönster så är det ju bara o fläska på med längre tid eller större bländare, spelar ju ingen roll om du över exponerar bakgrunden... vitt är ju vitt.

Om du däremot har mönster eller något som skall bevaras i bakgrunden så är det till o ljussätta motivet och placera det en bit från den ljussatta bakgrunden. man får prova sig fram till rätt ljus...

jepp, Kalle, min lilla hemmastudio :)

Jag var nog lite luddig i min förklaring.

Men om bakgrunden blir utfrätt gör inget, men ofta är det hundens päls som blir utfrätt.

Helt ologiskt...

Jag har inte sparat några såna bilder, men jag ska göra det när nästa jycke kommer så ska jag visa hur jag menar.

grejen är nog att du har hunden för nära bakgrunden och får då bakgrundsljuset på pälsen?

Prova att sätt hunden 1 meter eller mer från bakgrunden och ljussätt hunden separat så ska du se att det blir tip topp!

Jag var på väg att berätta för dig att man är tvungen att överexponera om man har en ljus bakgrund, men... Det kan du ju inte göra om hundens päls blir utfrätt... Det är som du säger ganska ologiskt, och jag förstår inte hur du lyckats. Men du får väl se till att underexponera, för att undvika utfrätta högdagrar, och fixa till bakgrunden i efterarbetning. Det kan inte vara så knepigt...

...utfrätningen kommer ofta framtill och inte mot bakgrunden...

Tusan jag ska fixa lite bilder nån dag...nu ska jag sova så nu orkar jag inte göra nåt ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar