Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka Bilder vid S-inställning på Sony a300

Produkter
(logga in för att koppla)

Kricko60

Medlem
Är relativt nybörjare och behöver HJÄLP !!
Har en SonyA300
När jag ställer in kameran på S (inställning för Slutartider) och sätter slutartiden kort så blir korten helt mörka, ibland nästan helt svarta
Har ingen betydelse om jag så sätter ISO på 1600
Har ingen betydelse hur ljuset är ute, dagljus, sol, grått

Vad är det för fel? eller hur skall jag göra
Skall alltså ta kort på djur i snabb rörelse

Tacksam för hjälp .. NU !!!
Mvh
Kricko60

Vilka slutartider har du ställt in, vilken bländare har du använt och vad är största bländaren som objektivet klarar (lägsta bländartal, t.ex. 3,5-5,6 på en typisk kitzoom)? Vad är det förresten för objektiv du använt? Och... vad har du för ljusmätningsinställning inställd på kameran?

Prova fotografera i A-läget istället, ställ in lägsta möjliga bländartal, ljusmätningen på matrix (tar hela bildområdet i beaktande), och håll ett öga på slutartiderna som kameran ger, även på högre iso. Hur förhåller sig dessa slutartider med de du ställde in i S-läget tidigare?

Har du läst bruksanvisningen?

När du väljer en slutartid kan du se i sökaren vilken bländare kameran väljer. Om siffrorna blinkar betyder det att det är för mörkt och kameran vill välja en större bländare (mindre tal) än objektivet tillåter. Då MÅSTE du antingen höja ISO:t eller välja en längre tid tills siffran slutar blinka.

Du verkar sakna grundläggande kunskaper om hur kameran funkar.
Det finns 3 parametrar som samspelar och styr exponeringen.
Bländaren, slutartiden och ISO:t.

Dessa tre måste samspela och man kan inte välja hej vilt utan att hålla koll på exponeringsmätaren.

Vilka slutartider har du ställt in, vilken bländare har du använt och vad är största bländaren som objektivet klarar (lägsta bländartal, t.ex. 3,5-5,6 på en typisk kitzoom)? Vad är det förresten för objektiv du använt? Och... vad har du för ljusmätningsinställning inställd på kameran?

Prova fotografera i A-läget istället, ställ in lägsta möjliga bländartal, ljusmätningen på matrix (tar hela bildområdet i beaktande), och håll ett öga på slutartiderna som kameran ger, även på högre iso. Hur förhåller sig dessa slutartider med de du ställde in i S-läget tidigare?

Tack för svar !!

Jag har och måste ha minst 1/250 då jag skall fotografera hundar i snabb rörelse .. längre slutartid så blir det dålig rörelsskärpa
Objektivet är orginal Sony 3,5-5,6/18-70
(skall köpa bättre objektiv när jag känner mej mera bekväm med kameran ... myyycket att lära .. men kul :)

Jag har försökt höja upp ISO till 1600 men det blir lika mörka kort för det (idagljus utomhus)

Tycker dessutom att det har blivit sämre och sämre vid fotografering med S

Rörelseskärpan blir inte helt ok om jag fotograferar i snabb rörelse med A .. fungerar perfekt vid mera lugna rörelser .. inte när det går i 120 knyck !! och man skall ta i närbild samtidigt :(

Kan det bero på dåligt objektiv .. kanske behövde ett objektiv som är ljuskänsligare, men ändå ett allroundobjektiv

mvh
Carina

Har du läst bruksanvisningen?

När du väljer en slutartid kan du se i sökaren vilken bländare kameran väljer. Om siffrorna blinkar betyder det att det är för mörkt och kameran vill välja en större bländare (mindre tal) än objektivet tillåter. Då MÅSTE du antingen höja ISO:t eller välja en längre tid tills siffran slutar blinka.

Du verkar sakna grundläggande kunskaper om hur kameran funkar.
Det finns 3 parametrar som samspelar och styr exponeringen.
Bländaren, slutartiden och ISO:t.

Dessa tre måste samspela och man kan inte välja hej vilt utan att hålla koll på exponeringsmätaren.

Ja, jag har läst bruksanvisningen både framlänges och baklänges .. mååånga ggr :(

Jag skrev i mitt inlägg att jag är relativt nybörjare, men grunderna kan jag och förstår samtidigt samspelet
Bländaren, slutartiden och Iso
Grejen är att jag måste ha minst 1/250 för den fotografering jag skall göra .. dessutom har det ingen betydelse hur mycket jag höjer ISO värdet så blir korten nästan svarta ändå .. ute i dagsljus !!!
Jag fattar att man inte kan välja hej vilt !!!! .. helt puckad är jag inte !!

Ett forum är ju till för att kanske kunna få tips och hjälp
Då jag tycker att korten med justering av slutartiden blivit sämre och sämre så börjar jag undra om det kan vara något fel på kameran
Jag har gjort återställning på kameran till grundinställningar, ifall jag har kommit åt någon inställning som ligger kvar .. detta har inte heller hjälp .. korten blir likadana .. nästan SVARTA med kortare sluttider .. I dagsljus, sol !!! :(

1/250 sekund, ISO 1600 och f/3,5-5,6 räcker helt enkelt inte inomus för skaplig exponering. Du behöver ett ljusstarkare objektiv, eller så får du höja ISO ännu mer.

Tillägg: Får du nästan svarta bilder även utomhus så verkar något annat vara galet. Lägg upp ett bildexpempel med bifogad information om ISO, slutartid och bländare så får vi se.

Vilket programläge du väljer spelar ingen som helst roll så länge du vet hur kameran funkar. Det går att få samma exponering med alla lägen.

1/250 sekund, ISO 1600 och f/3,5-5,6 räcker helt enkelt inte inomus för skaplig exponering. Du behöver ett ljusstarkare objektiv, eller så får du höja ISO ännu mer.

Jag skrev just i mina inlägg ovan att det var i dagsljus utomhus !!
Ja, inomhus fattar jag att det inte går på S .. men funkar alldeles utmärkt med A där jag kan justera bländaren
Mvh
Carina
.. som nog får köpa ett ljusstarkare objektiv ändå .. tips ??

Tillägg: Får du nästan svarta bilder även utomhus så verkar något annat vara galet. Lägg upp ett bildexpempel med bifogad information om ISO, slutartid och bländare så får vi se.

Vilket programläge du väljer spelar ingen som helst roll så länge du vet hur kameran funkar. Det går att få samma exponering med alla lägen.

Skall ta några kort ute imorgon i dagsljus med värdena så får ni se hur jäkla illa det blir
Tack för hjälp !!
Carina

Är du helt 100% säker på att du inte ställt in bländaren på för högt tal? Om bländaren nu är inställd på ett lågt tal och bilderna blir felexponerade i dagsljus på 1/250s oberoende av vilket iso du fotar på (jag ser ingenting omöjligt i kombinationen ISO 100, f/5,6, 1/250s utomhus i dagsljus) verkar det helt klart som om någonting är fel. Har du provat med ett annat objektiv på kameran? Började fundera om bländaren kanske slutat fungera eller om det kanske är någon löskontakt nånstans... En fotoaffär kan säkert hjälpa dig ta reda på vad som är fel om nånting är det.

Gör så här:

1 Lås ditt ISO till 200.

2 Välj A-läget på kameran och välj bländare 4 vilken är möjligt om du kör i vidvinkelläget på ditt 18-70.

3. Kolla vad kameran anger för slutartid. Det blir kanske 1/60s.
(Det beror ju på hur ljust det är förstår, vi gissar på 1/60)

4. Ta en bild. Den ska då bli "OK"

5. Gå över i S-läget på kameran och ställ in 1/60s. Då ska kameran visa f4. Minskar du då tiden till 1/125 kommer kameran visa f3,5 och siffran blinkar. Kameran vill då välja en större bländare än vad optiken tillåter. Tar du en bild blir den lite mörk. minskar du tiden till 1/250 kommer bilden att bli ännu mörkare.

6. Prova istället att öka tiden till 1/30s. Då ska kameran välja f5,6. Väljer du 1/15s ska den visa f8. Tar du bilder nu ska dom bli lika ljusa som i punkt 4. Gör dom det funkar kameran, annars är det ngt fel.

När du mäter ljuset utomhus får du en fingervisning om hur ljust det är för tillfället. Om vi utgår från ex ovan, alltså ISO200 ger 1/60s och bl4. Vill du då tvunget ha 1/250s MÅSTE du antingen öpnna två steg på bländaren vilket skulle ge bl2. Det klarar inga zoomar. Alternativt höjer du ISO:t 2 steg till ISO800. Då behåller du hela tiden samma EV (exponeringsvärde) men uppnår det på olika sätt.

Hoppas det klarnar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar