Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mörka bilder med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordan2

Aktiv medlem
Om jag använder mig av bilx på min kamera en Olympus 750C Ultar Zoom så blir bilderna jättemörka. Kan det vara någon inställning i kameran eller är det fel på kameran?

Hur menar du med mörk? Blir även motivet mörkt? Eller bara bakgrunden?

Blir motivet felexponerat och för mörkt kan det vara så att blixten inte orkar nå ända fram till motivet, dvs du står för långt bort. Din blixt ska ha ett ledtal på 9 (antar att det är ISO100 och i meter). Det är tyvärr inte särskilt stark blixt vilket räcker några meter på sin höjd.

Är det bara bakgrunden som är mörk men motivet är rätt exponerat så är det inte så mycket att göra om du vill använda vanlig blixt. Du kan då prova med att ställa in kameran/blixten på "Slow synchronisation". Då kommer slutaren vara öppen längre och mer ljus från omgivningen registreras. Håll kameran stilla bara annars kan du få lustiga oskarpa bakgrundselement fast förgrunden som är upplyst av blixten blir skarp (eventuellt med en skuggbild).

Hoppas svaret hjälpte. Hör gärna av dig med eventulla resultat.

Det som händer är, om det är mörkt i rummet eller ganska mörkt så man måste ha blixt så skall man ta kort så blir både motiv och bakgrund mörkt. Jag kan få en känsla av att det som är mörkare blir ljusare och tvärt om.
Asskumt
Jag har testat att resetta kameran med att ta ut batterierna över en dag + att jag nollställt kameran vi avstängning. Är det någon som vet om man kan göra något mera?

Känner inte till din kamera, men en fundering som dök upp är att du kanske felkompenserar blixten. På vissa kameror kan man ändra exponeringen genom att ändra blixtens kompensation. Det vill säga om blixten är för kraftig kan man dämpa den, och tvärs om.
Någon knapp du kommit åt någonstans?
Men om jag förstår dig rätt så blir de andra bilderna utan blixt korrekt exponerade?

Jag kan lägga upp bilder om det skulle hjälpa men jag vet inte om det skulle hjälpa iaf. Det ända skulle vara att bilden jag tagit med blixten är svart, det går att se lite av motivet om man ändra kontrasten i Photoshop.
Om det inte är något fabriksfel så kan det mycket väl vara jag som har tryckt på någon knapp.
Det var en kompis till mig som tyckte att bixten utlöstes långt efter jag tagit kortet om det kan vara någon hjälp till att hjälpa mig.
Ja bilder med solen som ljuskälla tycker jag blir rätt ok faktist :)
Att nollställa kameran vore det bästa faktist.

Nordan2 skrev:
Jag kan lägga upp bilder om det skulle hjälpa men jag vet inte om det skulle hjälpa iaf.

Det var en kompis till mig som tyckte att bixten utlöstes långt efter jag tagit kortet om det kan vara någon hjälp till att hjälpa mig.

Om blixten tar lång tid på sig för att lösa ut skulle det ju kunna handla om en felaktig synkronisering. På en systemkamera hade det varit lätt att säga att kameran med den fördröjningen du pratar om synkroniserar på andra ridån, och då med en slutartid som är väldigt lång. Det är min bild av det hela, utan att ha ett dugg täckning för om den teorin är rätt, eller ens logisk. Hur din kamera fungerar med slutarridåer känner jag ju inte till. Å andra sidan borde du väl kunna få hjälp där du köpte kameran.

ANNONS