ANNONS
Annons

Mörk sökare i Nikon F5

Produkter
(logga in för att koppla)

Eje

Medlem
Jag har nyligen införskaffat en Nikon F5 och tyckte först att det var ett tekniskt underverk. Men efter lite nogrannare genomgång så märker jag att sökaren är mycket mörkare än min F4. Det ser ut att skilja ca ett bländarsteg. Även färgtonen är mycket kallare än motivet är i verkligheten.

Detta är väl märkligt på en så pass dyr kamera? När jag sökte på Internet så fann jag faktiskt några stycken som även de upplever sökaren mörkare än tex. F100.

Är det fler än jag här på Fotosidan som också upplever det så?

Mmm det är likadant på Canon EOS 1V vs EOS 3, där har EOS 3 en klart ljusare sökare. Som jag förstår det så är det lättare att fokusera manuellt med mattskivan i EOS 1V än den som sitter som standard i EOS 3. Det kanske är ungefär likadant hos Nikon? Dert lär ju gå att byta mattskiva på en F5 till en ljusare oxå?

Det var intressant att även Canons toppmodel också har dessa skillnader. Det är väl något jag får acceptera om jag nu inte byter sökarskiva mot något annat. Varför inte en Beattie Intenscreen, men då kanske det blir andra nackdelar?

Jeppe skrev:
Mmm det är likadant på Canon EOS 1V vs EOS 3, där har EOS 3 en klart ljusare sökare.

Japp, det "problemet" upplevde jag också med min EOS-1V i början, speciellt vid nedbländning förstås. Nu tänker jag däremot inte på det utan upplever istället att tex skärpedjupet har blivit betydligt lättare att bedöma. Du kommer alltså säkerligen att vänja dig vid sökaren i F5:an så småningom.

Hej, läste på nikonians.org för några månader sen om okularet på (i det här fallet) F80:n där en kille bytte ut det gamla, obehandlade plastbitarna i okularet mot reflexbehandlade linser i optiskt glas från en gammal SLR, det var först då som okularet blev bra.
Tycker också det är störande med det mörka okularet som också finns på F80:n.
Jag antar att Nikon mer eller mindre struntar i att få fram ljusa okular när fler o fler använder AF.

/Daniel

Hej

min F100 är mycket ljus.. inga problem och jag tycker att D100 är helt ok!

Mvh
Johan

DanielJ skrev:
....Jag antar att Nikon mer eller mindre struntar i att få fram ljusa okular när fler o fler använder AF.

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar