Annons

Mörk Canvas från Crimson

Produkter
(logga in för att koppla)
stefohl skrev:
Vet man att man ska visa bilden under mörkare miljöer måste bilden kompenseras. Det är svårt för Crimson att veta under vilken belysning som bilder kommer att betraktas, så de går nog efter ISO-standarden.

Stefan

Så sant! Som jag sa har jag inte själv beställt några utskrifter på canvas, så jag kan inte kontrollera detta. Jag utgick bara från att de som skrev att bilderna blir mörkare hade koll på att det verkligen är så.

Ni som upplever att det är för mörkt, prata med Håkan Holmberg på Crimson, han är VD där. Han är väldigt duktig på att följa upp och se till att saker och ting blir rätt. Jag är säker på att han går till botten med saken om ni säger att ni misstänker att skrivaren gör utskrifterna för mörka på canvas.

Vill ni själv kontrollera om det blir mörkare på canvas än på papper, beställ en bild både på papper och canvas och jämför.


-Eero

P.S. Jag "bråkade" med Håkan förra sommaren om deras papperstjocklek. Det slutade med att han gav upp och bytte till tjockare papper. Han följde verkligen upp all kritik mot det tunna papperet. Han fick även läsa en tråd här på fotosidan där papperet kritiserades och i samma veva kom tidningen Fotos framkallningstest som krönte Crimson som den bäste leverantören, med undantaget papperskvaliten/-tjockleken. Fastän han först försvarade det tunnare papperet, gick han sen med på att byta då han insåg att kunderna krävde det. Jag fick då intrycket av Håkan att han är en VD som verkligen är mån om nöjda kunder. Kontakta honom, det förlorar ni inte på. Crimson är i samma höga klass som Cyberphoto vad gäller kundbemötande.
 
stefohl skrev:
Spyder Pro är en bra kalibrator, betydligt bättre än den gamla Spydern, som jag aldrig litade på. Enda nackdelen med den är att om du använder det medföljande programmet tar kalibreringen lång tid, upp mot 20-30 minuter. Andra bra kalibratorer är EyeOne Display. Men tänk också på att du behöver skaplig skärm och inte minst en vettig arbetsmiljö för att du ska kunna använda din skärm.

Stefan
Har nu en Apple Cinema 20 tum och den är ok.
Sitter i nedsläckt rum när jag arbetar. Endast lite ljus från gliporna i fönstret som lyser igenom.
Jag vet egentligen inte hur ett arbetsrum ska vara ljussatt. Tips?
 
alfin skrev:
Och det kallas med min terminologi för att justera vitpunkten. Det är samma sak som att justera "Exposure" i en raw-konverterare - man kontrollerar bildens "White Point", blanda inte ihop det med vitbalans, som ställer färgtemperaturen!

Om det är sättet att få en bild från Crimson ljusare har jag aldrig hört något så dumt någonsin på Fotosidan. Det är en del av att justera en raw-fil korrekt exponeringsmässigt och har ingenting att göra med hur en bild ska förberedas för utskrift.

Nej, det är inte justering av vitpunkten. det var denna reglage jag menade (se ny bild här nedan) att ni skulle titta på, mitt fel om jag var otydlig. Precis som Stefan säger är det en justering av utnivån för svartpunkten. Om den heter svartnivåpunkten, svartnivån, utnivån eller vad det nu är, vet jag inte, men den ljusar upp din bild iaf. Testa! :)

P.S. Mattias karlsson på moderskeppet vet nog vad den rätta svenska termen är.
 

Bilagor

  • levels.jpg
    levels.jpg
    51.7 KB · Visningar: 547
Atena skrev:
Har nu en Apple Cinema 20 tum och den är ok.
Sitter i nedsläckt rum när jag arbetar. Endast lite ljus från gliporna i fönstret som lyser igenom.
Jag vet egentligen inte hur ett arbetsrum ska vara ljussatt. Tips?

Det är en OK skärm och ska gå att kalibrera vettigt. En av fördelarna med EyeOne Display-kalibratorn är att det också går att mäta rummets ljus, inte bara skärmens. Du ska absolut inte sitta i totalt mörker, då förstår jag varför du tycker att utskrifter blir för mörka. På skärmen kommer ju du se mängder med skuggdetaljer som du inte ser om du sitter i ett korrekt ljus. Det är dessutom ansträngande att sitta i ett så kontrastrikt ljus.

Du ska ha en ljusstyrka i rummet på 32-64 lux och en färgtemperatur på 5000K. Jag har ett lysrör från Just som är riktat upp i taket och lyser upp mitt rum på 25 m2. Det ger rätt nivå på belysningen.

Stefan
 
Atena skrev:
Det finns olika EyeOne. Vilken ska jag välja till min Apple Cinema?
EyeOne Display är billigast och bäst för dig. De dyrare är till för att mäta papper också, och är inte riktigt lika bra på att mäta skärmar som den billiga. Så för en gång skull är det billiga altenativet också det bästa.

Stefan
 
stefohl skrev:
Det är en OK skärm och ska gå att kalibrera vettigt. En av fördelarna med EyeOne Display-kalibratorn är att det också går att mäta rummets ljus, inte bara skärmens. Du ska absolut inte sitta i totalt mörker, då förstår jag varför du tycker att utskrifter blir för mörka. På skärmen kommer ju du se mängder med skuggdetaljer som du inte ser om du sitter i ett korrekt ljus. Det är dessutom ansträngande att sitta i ett så kontrastrikt ljus.

Du ska ha en ljusstyrka i rummet på 32-64 lux och en färgtemperatur på 5000K. Jag har ett lysrör från Just som är riktat upp i taket och lyser upp mitt rum på 25 m2. Det ger rätt nivå på belysningen.

Stefan

Okej, så EyeOne Display hjälper mig att även ställa in rummets ljus? Låter riktigt bra.
Ska kolla upp lysrör.

Mitt arbetsrum har Terrakottafärg på väggarna.
Något som påverkar?
 
stefohl skrev:
Du ska ha en ljusstyrka i rummet på 32-64 lux och en färgtemperatur på 5000K. Jag har ett lysrör från Just som är riktat upp i taket och lyser upp mitt rum på 25 m2. Det ger rätt nivå på belysningen.

Stefan

Var hittar du leverantörer av lampor för grafiker/fotografer? Tycks vara stört omöjligt att hitta en butik i närheten som har dessa.
 
stefohl skrev:
EyeOne Display är billigast och bäst för dig. De dyrare är till för att mäta papper också, och är inte riktigt lika bra på att mäta skärmar som den billiga. Så för en gång skull är det billiga altenativet också det bästa.

Stefan

Hm... blir inte klok på alla olika benämningar på EyeOne. Se länkarna.

Pixmania - PANTONE Kalibreringskit Eye-One Display LT
http://www.pixmania.com/se/se/189250/art/pantone/kalibreringskit-eye-one-d.html

Dustin - GRETAGMACBETH EYE-ONE DISPLAY II
http://www.dustin.se/dacsaportal/

Apple - Pantone Eye-One Display 2
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=TH295

Okej, vilket är det som vi talar om?
;)
 
Eeros skrev:
Var hittar du leverantörer av lampor för grafiker/fotografer? Tycks vara stört omöjligt att hitta en butik i närheten som har dessa.
Det är Network Innovation som importerar dessa rör till Sverige. Det innebär att alla leverantörer som säljer produkter från dem kan beställa lysrör. De marknadsför t ex Epsons proffsskrivare, Eizo-skärmar med mera.

Stefan
 
Atena skrev:
Hm... blir inte klok på alla olika benämningar på EyeOne. Se länkarna.

Pixmania - PANTONE Kalibreringskit Eye-One Display LT
http://www.pixmania.com/se/se/189250/art/pantone/kalibreringskit-eye-one-d.html

Dustin - GRETAGMACBETH EYE-ONE DISPLAY II
http://www.dustin.se/dacsaportal/

Apple - Pantone Eye-One Display 2
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=TH295

Okej, vilket är det som vi talar om?
;)

Det är samma kalibrator under olika namn. Men sedan är LT-versionen en bantad programversion som jag inte tror har de funktioner som kollar rumsbelysning. Dustins är fullversionen.

Stefan
 
Atena skrev:
Mitt arbetsrum har Terrakottafärg på väggarna.
Något som påverkar?
Inte så lyckat. Det är bra att ha en grå bakgrund runt din skärm åtminstone. Den grå färgen som du ska måla upp heter NCS 3000 eller NCS2500 (lite ljusare grå). Vilken färgbutik som helst kan blanda till den färgen.

Stefan
 
Kung

Stefan är kung!
En liten påhängsfråga bara. Är det någon större mening att köpa en kalibrator till en Dell 19 tums plattskärm som man i övrigt är nöjd med och som återger färgerna med mycket god överensstämmelse jäntemot såväl den egna skrivaren och Crimsons Prefix? Har testat både papper (matt) och canvas och är nöjd. M.a.o. ändrar sig skärmens prestanda med tid? Och är en så billig skärm kalibreringsbar så att det ger bra resultat?
 
Re: Kung

Tonyeagle skrev:
Är det någon större mening att köpa en kalibrator till en Dell 19 tums plattskärm som man i övrigt är nöjd med och som återger färgerna med mycket god överensstämmelse jäntemot såväl den egna skrivaren och Crimsons Prefix? Har testat både papper (matt) och canvas och är nöjd. M.a.o. ändrar sig skärmens prestanda med tid? Och är en så billig skärm kalibreringsbar så att det ger bra resultat?
Skärmens prestanda förändras över tiden. Det sitter lysrör i din skärm och precis som alla andra lysrör förändras de över tiden. Jag tycker nästan alltid att det blir bättre när jag kalibrerar olika skärmar och det är verkligen inte bara 20.000 kr skärmar som jag kalibrerar.

Stefan
 
LEXrasta skrev:
Jag lägger in en bild så får ni se hur jag gör!!

softproofar kan nån förklara??


/Danne

Edit:ser att bilden blev lite liten men jag får hoppas på att ni ser bra..

Om det är den bilden som blev mörk så är det helt förklarligt. Histogrammet bottnar ordentligt i skuggorna och du har med all säkerhet en hel del pixlar som saknar täckning.

Låt oss för enkelhetens skull säga att bilden är i AdobeRGB och din arbetsrymd i PS också är inställd på AdobeRGB (Edit>Color Settings)

När du gjort bilden färdig, så tar du och väljer Crimsons icc-profil (som du naturligtvis laddat ner och stoppat i rätt mapp). Under View>proof setup väljer du custom och hittar Crimsons profil där.

Nu visas bilden så som labbet uppfattar den. Nu kan du koppla på tryckbarhetsvarningen (Gamut warning) för att se vilka färger som ligger utanför vad labbmaskinen klarar. De områden som är gråmarkerade ligger utanför och får en nyans. Justera tills det är lite grått kvar.
 

Bilagor

  • bild 4.png
    bild 4.png
    18.5 KB · Visningar: 486
alfin skrev:
Läs då sidan 142 ff, "Fine-tuning the endpoints" och "Specular Highlights" en gång till, så förstår du bättre vad Martin Evening talar om.

Notera att han nämner skillnaden mellan "Black Point" och "White Point" och vad det betyder. Från sidan 434 ff går han översiktligt igenom hur Camera Raw fungerar. Notera sidan 443, 15 rader från toppen; "The exposure slider is a little like the input highlight slider in the levels dialog".

Ta nu min hästbild och förklara för mig hur jag genom att minska vitpunkten med 20, alltså 235 istället för 255 (inte "eller mera rätt så flyttar jag svartpunkten till 20" som du sa tidigare) kan få en ljusare bild från Crimson utan att den här gången klippa högdagrarna i molnen.

Jag börjar bli duktigt trött på allt skitsnack som sprids via Fotosidan. Alla fullständigt tagna ur luften uttalanden som saknar all form av substans.

Det finns en parallelltråd här, "Utskrift hos Crimson", som inte kan karaktäriseras som annat än "En blind leder en blind"; "omvandlar den pixelbaserade bilden till en rastrerad bild" - man vet inte om man ska skratta eller gråta!

Hur ska nybörjare och andra som vill försöka lära sig, någonsin få rätt på detaljerna när det skrivs så mycket kvalificerat skräp här som inte stämmer?

Du kan ju ta det med skolan då, www.nordensfotoskola.com, där finns kontaktuppgifter.

Vi sitter för övrigt inte på några avancerade skärmar utan på Eizo Flexscan 1921s om jag minns rätt. En skärm som en klasspolare köpte för 2000:- på nån rea nu i våras.

Jag talar bara om hur jag gör, vilket inte var hur du gör, och det jag gör har jag lärt mig skolan. Jag litar på den och enligt mina printar så funkar det.

/Maverick
 
Canvas

Jag använder mig av Crimson för vanliga bilder upp till 40x50 och håller med om att de är väldigt vänliga och proffsiga i sitt bemötande.

Canvas därifrån har jag ingen erfarenhet av men ville bara rekommendera ett annat ställe.
De heter Proformat. Köpte en canvas av dem och den blev grymt bra. Tror de finns på www.proformat.se

mvh Lena
 
stefohl skrev:
...

Sedan undrar jag om allt detta med att Crimson printar för svart egentligen inte beror på att man har för svagt ljus när man tittar på utskriften. Man bör ha en belysning på minst 500 lux för att man ska kunna se bilden på ett vettigt sätt. Vet man att man ska visa bilden under mörkare miljöer måste bilden kompenseras. Det är svårt för Crimson att veta under vilken belysning som bilder kommer att betraktas, så de går nog efter ISO-standarden.

Stefan

Jag vet inte värdena på betraktningsljuset på skolan men vi har en riktig betraktningstavla. Dock har vi en felkälla i och med att vi jobbar nedsläckt därför har vi aldrig bråkat med Crimson om saken utan justerar själva. Det är ju främst lågdagrarna som är problemet, i högdagrarna och övrigt tycker vi att det stämmer. Men lågdagrarna flyter det ihop och tappar täckning. Vilket också kan bero på att pappret inte klarar av att återge hela spektrat i lågdagrarna. Men som jag sa så bråkar vi inte eftersom vi inte har rätt arbetslyse.

Vi är några i klassen nu som börjar tycka att det är bättre att släppa in dagsljuset då vi upplever att lågdagrarna återges mer i enlighet med printarna. Fast de flesta föredrar mörkret vilket lett till att vi kallar digilabbet för grottan numera.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:


Vi är några i klassen nu som börjar tycka att det är bättre att släppa in dagsljuset då vi upplever att lågdagrarna återges mer i enlighet med printarna. Fast de flesta föredrar mörkret vilket lett till att vi kallar digilabbet för grottan numera.
Det är av många skäl inte bra att arbeta i totalt mörker. Du ser skuggorna i bilden fel, du blir trött i ögonen och du tappar referenser från din omgivning. Om du tittat på diabilder i mörker så ser nästan alla bilder bra ut, eftersom du vänjer dig vid färgerna. Om du lägger ut dem på ett ljusbord och får en referens så ser du hur stor skillnad det är. Så tänd ett ljus istället. Dagsljus varierar för mycket för att det ska vara bra.

Stefan
 
Middag och TV-nyheter och tråden blev något helt annat...

stefohl skrev:
Titta efter vad han gör. Det är inte en råfil han bearbetar utan en färdig TIFF-fil. Han ändrar inte heller ingångsnivåerna, vilket skulle klippa valörer, utan istället utgångsnivån. Han ändrar utnivån från 0 till 20 på svartpunkten och det gör att de valörer som annars lätt kan drunkna i de svarta partierna flyttas upp i valörskalan så att de återges på ett vettigt sätt.
Tack för påpekandet! Beklagar att jag inte noterade utgångsnivån i Eeros bild, då hade jag förstått vad Fredrik menade tidigare. Men ärligt talat, vem ändrar utgångsnivån idag för att ljusa upp en bild före utskrift? Gör du det Stefan innan du skriver ut med din Imageprint RIP vars profiler redan öppnar upp lågdagrarna? Det tror jag inte en sekund på! Dessutom är det inte bara lågdagrarna som påverkas utan hela kontrasten reduceras till en bild som är flat och ointressant.

Låt mig citera ur Martin Evenings bok som Fredik refererade till tidigare: ”Below these are the output sliders and you can use these to set the output shadows and highlights. It is best not to touch these unless you are retouching a prepress file in grayscale or CMYK, or you deliberately wish to reduce the output contrast for some reason.”

En bra utskrift karaktäriseras av ”punch” och ”sting” och det åstadkoms genom kontrast och skärpa. En för mörk bild (jpg, tiff) justeras via ingångsnivåerna med levels eller curves. En raw-fil har många fler justeringsmöjligheter via exposure, shadows, brightness, contrast etc, men det motsvaras i princip av ingångsnivåerna i kurv- och nivåverktygen.

stefohl skrev:
Det kallas att justera utgångsnivån för svartpunkten. Blanda inte i vitpunkten i detta resonemang. Det är absolut inte samma sak som att justera Exponering i en råkonverterare.
Korrekt, och det hade du förstått att jag förstår om du förstått att jag inte förstod vad Fredrik talade om från början.

Eftersom folk lyssnar på dig här vore det ju bra om du beskrev bästa sättet att justera bilder inför utskrift och hur folk ska gå tillväga för att få ut maximal kvalitet från sina bilder när de använder tex Crimson. Softproofing och tillhörande justeringar vad gäller ljus, färg och kontrast verkar vara efterfrågat.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar