alfin skrev:
Men ärligt talat, vem ändrar utgångsnivån idag för att ljusa upp en bild före utskrift? Gör du det Stefan innan du skriver ut med din Imageprint RIP vars profiler redan öppnar upp lågdagrarna? Det tror jag inte en sekund på! .
Det har nog ingen annan påstått heller, så du behöver inte tro på ditt eget påstående... Men vet du med dig att en skrivare/tryckmaskin producerar för mörka bilder och du
inte kommer åt maskinens inställningar, vilket du knappast gör med Crimsons skrivare, så är det en enkel väg att få ljusare utskrifter, genom att ändra på utgångsnivån. Fördelen är att förändringen blir störst på lågdagrarna i mitt exempel, vilket är ofta en fördel om utskriften är för mörk.
alfin skrev:
Dessutom är det inte bara lågdagrarna som påverkas utan hela kontrasten reduceras till en bild som är flat och ointressant.
Näpp, inte nödvändigtvis. Lider utskrifterna av en punktförstoring som rippen inte korrigerar för, och du korrigerar någorlunda rätt med utgångsnivån så bevarar du kontrasten. Jag ska försöka förklara, vet inte om jag klarar av det på ett enkelt sätt;
-Först och främst, skilj på den digitala bildens kontrast/ljushet och utskriftens kontrast /ljushet. Önskan är normalt att utskiften får samma kontrast/ljushet som den digitala bilden har (som den visas på en kalibrerad skärm och betraktas i rätt ljusförhållanden, för att vara petiga).
-Om vi för enkelhetens skull nu antar att bilden är svartvit och vi väljer en pixel som är helt svart, låt oss då kalla den för 100% svart. Låt nu fortfarande för enkelhetens och pedagokikens skull anta att på utskriften kommer denna pixel att motsvaras av en rasterpunkt (i verkligheten behöver inte rasterpunkten hamna på exakt samma ställe där pixeln satt, istället är det mera troligt att våran utvalda 100% svarta pixel kommer på utskriften att teckans av två eller flera omkringliggande rasterpunkter). Men vi antar alltså att rasterpunkten kommer att motsvara vår utvalda svarta pixel.
-För att rasterpunkten ska bli 100% svart på en skrivare som lider mer eller mindre av punktförsoring, låt oss säga 15% punktförstoring, så kan den 100 procentiga pixeln teknas av en rasterpunkt som rippen tolkar ska vara 100% svart.
Men den kan också tecknas av en rasterpunkt som rippen tolkar ska vara 85% svart. Med 15% punktförstoring blir rasterpunkten i verkligheten ändå 100% svart. Det innebär att alla pixlar som rippen omvandlar till rasterpunkter med en täckning på 85% eller mer kommer att bli helsvarta. Lågdagrarna slår igen
och tonomfånget blir mindre.
-Om vi nu justerar utgångsnivån på den färdigbehandlade pixelbaserade bilden så att det svartaste svarta bara är 85% svart, så kommer rippen aldrig att skriva ut rasterpunkter som har större täckning än 85%.
-Men det är bara rasterpunkter som ska ha 100% täckning i den färdiga utskriften som PS justerar fulla 15 % på. De pixlar som som innan justeringen skulle ha blivit till 50% rasterpunkter, kommer efter justeringen att bli till 42,5 procentiga rasterpunkter (om jag räknade rätt). Och de rasterpunkter som ligger nära 0% täckning, där kommer ändringen att vara minimal. När bilden skrivs ut kommer (i idealfallet) den 85-procentiga rasterpunkten att vara/upplevas som 100% och den 42,5-procentiga rasterpunkten kommer att vara/upplevas som 50%. Medan den nollprocentiga fortfarande kommer att upplevas som 0 %. Därmed har vi teckning i både högdagrar och lågdagrar i den färdiga utskriften, varvid utskriften kommer att upplevas som likadan som bilden på skärmen. Ifall punktförstoringskurvan är någorlunda linjär kommer vi inte heller att ha tappat kontrast.
Varför göra då så här, varför justera utnivån när man kan, precis som Möllerström säger, istället justera ingångsnivåerna med kurvor, nivåer och annat? Jo, man ska fortfarande skilja på den digitala bilden och utskriften. Enkelt uttryck justerar du med ingångsnivåerna den digitala bilden generellt, men med utgångsnivåerna justerar du för utskrift med en viss maskin. En maskin som du inte kan/vill/hinner kalibrera.