Annons

Mått på bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Vet inte om det är rätt ställe, men prövar

Om man ska ha bilden i minst 23 cm bred och 300 dpi
Om jag nu beskär bilden men ställer in verktyget i PSE på 30x20 då måste väl det stämma?
Men dpi kan man ställa in det eller minskar det med hur mycket jag beskär bilden?

Måste ställa in

Vet inte om det är rätt ställe, men prövar

Om man ska ha bilden i minst 23 cm bred och 300 dpi
Om jag nu beskär bilden men ställer in verktyget i PSE på 30x20 då måste väl det stämma?
Men dpi kan man ställa in det eller minskar det med hur mycket jag beskär bilden?

Dpi (egentligen ppi) måste du ställa in. Detta gör under image - image size och glöm inte att avkryssa ruran "resample..." om du inte vill interpolera bilden (ändra pixeldimensioner).

Ok
Men när jag beskär så verkar det minska ibland, till säg 250.
Om jag då ökar till 300 vad blir då konsekvenserna?

inte mycket

Ok
Men när jag beskär så verkar det minska ibland, till säg 250.
Om jag då ökar till 300 vad blir då konsekvenserna?

Om du har avkryssat resample blir konsekvensen att den digitala filen räcker till en utskrift i mindre storlek i 300 dpi än om bilden hade varit i i 240 dpi. Räcker inte pixlarna till så får du kryssa i resample-rutan om bilden måste vara 20x30 i 300 dpi. Läs gärna http://www.fotosidan.se/cldoc/1827.htm
eller
http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Dessa artiklar tar upp det mest grundläggande som kan vara bra att veta om man ska hålla på med digitala bilder! Lycka till!

Vilket verktyg/Sätt

Kan du ta en korrekt förminskning av bilderna på ett lätt sätt steg för steg?

Utgångsläget är en TIFF-bild 5616 x 3744 px i 300 dpi. (47,55 x 31,70 cm)
Den vill jag ha ner till 2657 x 1772 px i 300 dpi (22,5 x 15,0 cm)

Gör jag rätt om jag gör enligt följande?

(PS CS4 - svensk)

Bild > Bildstorlek > Skriver in storleken på bilden t.ex. i cm som är bekvämt
Låter kryssen vara kvar i
- Skala ner
- Bibehåll proportioner
- Ändra bildupplösning

Metod
Bikubiskt skarpare

Vad är skillnaden mot att ställa in beskärningsverktyget med mina mått i
Bredd, Höjd och Upplösning (22,5/15/300)

Fundersam

Vad är skillnaden mot att ställa in beskärningsverktyget med mina mått i Bredd, Höjd och Upplösning (22,5/15/300)

Båda sätten ger samma resultat, men om du använder beskärningsverktyget till att storleksändra kan du inte välja interpoleringsmetod, utan du använder den metod du ställt in som default under Preferences. Där kan du ju ställa in Bicubic sharper om du oftast förminskar bilderna.

Tackar. Då har jag lärt mig något nytt idag också.

Har du fler användbara tips till "grundinställningar"?

När man beskär en bild, så har jag förstått att det försvinner pixlar.
Är det någon skillnad att beskära en bild i camera RAW än att vänta med att beskära tills man är inne i PSE?

Får väl bumpa denna och lägga till
Är det någon skillnad att beskära bilden i camera raw eller PSE?

När man beskär en bild, så har jag förstått att det försvinner pixlar.
Är det någon skillnad att beskära en bild i camera RAW än att vänta med att beskära tills man är inne i PSE?

Vilket inte är helt sant om man använder t.ex. Lightroom. Där kan man alltid gå tillbaka och ångra eller förändra en beskärning. Den beskärning man gör kommer dock att göra att det försvinner ixlar, helt riktigt.

Det fungerar kanske på samma sätt i Camera RAW förresten att beskärningen kan justeras i efterhand?

Fördelen med att beskära i ACR är att man kan ställa in de proportioner man vill ha vilket är bra när man senare ska sampla ner bilden. Till exempel om jag ska visa en bild tagen med en systemkamera med sidoförhållandet 3:3 i en projektor och vill ha proportionerna 4:3. Man kan också skapa egna proportioner. Det kan jag inte i PSCS3 utan där får jag räkna pixlar om jag vill ha speciella proportioner. Använder jag de fasta mått som finns i PS så samplas bilden om och det vill jag undvika i de flesta fall.

Med CS2 så kan man åtminstone ställa in valfria proportioner i markeringsverktyget. Sen är det bara att välja Image>Crop för att få bort det icke-markerade. Borde väl finnas nåt liknande i CS3?

Med CS2 så kan man åtminstone ställa in valfria proportioner i markeringsverktyget. Sen är det bara att välja Image>Crop för att få bort det icke-markerade. Borde väl finnas nåt liknande i CS3?

Visst, men det innebär att bilden samplas om så att den passar i proportionerna. Jag föredrar därför att beskära i ACR eller om det är snabba ryck för att få fram bilder till en visning, att beskära i FastStone som har ett beskärningsverktyg som ur min synpunkt (obs min synpunkt) är överlägset det i PS och där man kan på pixeln när få den storlek man behöver. Det klarar inte PS av. Nackdelen är att FastStone inte sparar bilden med en specificerad färgprofil, det sparar i den färgprofil som den ingående bilden har, men taggar inte bilden. Vill jag ha en speciell färgprofil får jag öppna bilden efteråt i PS och tilldela en profil och då gäller det att veta vilken profil bilden hade ursprungligen annars blir det konstiga färger.

Visst, men det innebär att bilden samplas om så att den passar i proportionerna. Jag föredrar därför att beskära i ACR eller om det är snabba ryck för att få fram bilder till en visning, att beskära i FastStone som har ett beskärningsverktyg som ur min synpunkt (obs min synpunkt) är överlägset det i PS och där man kan på pixeln när få den storlek man behöver. Det klarar inte PS av. Nackdelen är att FastStone inte sparar bilden med en specificerad färgprofil, det sparar i den färgprofil som den ingående bilden har, men taggar inte bilden. Vill jag ha en speciell färgprofil får jag öppna bilden efteråt i PS och tilldela en profil och då gäller det att veta vilken profil bilden hade ursprungligen annars blir det konstiga färger.

Nej, bilden samplas inte om. Jag menar alltså att man använder markeringsverktyget för att dra upp den markering man önskar, både till proportion och pixeldimension. Sen tar man bort det överflödiga så man bara har det markerade området kvar. Kvar har du då en beskuren bild med färre pixlar än originalet (eftersom du beskurit).

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto