Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mått på 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man kan få reda på vilken radie det är på rundningen mellan undersidan och baksidan/skärmen?

Det handlar om att tillverka ett specifikt fäste för den.

Alla tips uppskattas!

Jag vet inte hur du har tänkt göra fästet, men jag har några gånger tillverkat speciella hållare för små kompakter, och då har jag helt enkelt satt ner dem i Plastic Padding. Men inte direkt, för då blir det lite svårt att få loss den, utan jag lägger en rejäl klick PP på plattan där kameran ska sitta, och så ett lager Glad-Pack, och sä trycker jag ner kameran där. Det blir exakt passning.

Måste du använda samma radie på fästet som på kameran? Räcker det inte att radien på fästet är mindre än på kameran?

Du kanske kan mäta radien efter att ha kletat ner kameran i plastic padding eller liknande enligt Urbans förslag?

Jag vet inte hur de som tillverkar snabbplattor gör - de kanske får såna siffror direkt från kameratillverkaren, eller så använder de också nåt klägg för att mäta :)

Min metod är en modifikation av den som tandläkaren använder för att ta avtryck. Det finns mer sofistikerad massa för att göra avtryck. Om man använder samma massa som tandläkaren, så får man ett avtryck utan att lägga plastfolie emellan och utan att kladda ner kameran, men det klägget är dyrt.

En fördel med att använda PP så här är att man inte behöver gå runt baksidan, det räcker med räfflor och ojämnheter i kamerans botten, batterilock och sånt. Jag har gjort det för att göra plattor till panorering, så att kameran ska sitta i precis samma läge varje gång man sätter upp den, och för att vinkeln ska vara rätt, så att sensorn är parallell med vridningsaxeln och kameran svänger runt nodpunkten.

I fiskevärlden följer det med sprängskisser på rullarna, men har inte sett något liknande i denna värld, men finns det så borde väl alla mått stå på en sån.....

Radier är ju lite svåra att mäta i allmänhet.
Jag hade i första hand syftat med t.ex. ett skjutmått.
Ett annat sätt är att rita ett antal olika radiemallar i ett cad-program, skriva och skära ut dessa, och sedan kolla vilken som stämmer bäst.

Tack för alla tips!

Jag har pratat med mekanikern och att skriva ut och jämföra, syfta och liknande är inte i närheten av tillräckligt noggrant. Det har jag redan försökt men det dög inte. Får jag inte tag på de riktiga måtten får vi skicka in kameran så han får göra en mall.

Det är förresten Hans Olsson på Optipod i Vintrosa som ska tillverka plattan.

Känns som att du behöver köra kamerahuset i en koordinatmätmaskin för att få fram måtten med den noggrannhet du vill ha. Sådana finns ju på olika företag som bygger modeller och sånt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar